هاست پرسرعت
خودرو

رانندگی با هیوندای پالیسید ۲۰۲۳؛ پویا، ارزشمند، مجهز

رانندگی با هیوندای پالیسید ۲۰۲۳؛ پویا، ارزشمند، مجهز

هیوندای پالیسید فیس‌لیفت مدل ۲۰۲۳ ویژگی‌های جذاب قبل مثل پویایی رانندگی، تجهیزات فراوان و قیمت مناسب را با طراحی تازه‌تری ارائه می‌کند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

همان‌طور که سال‌ها پیش مینی‌ون‌ها به‌عنوان خودروهای خانوادگی جدید استیشن‌ها را به حاشیه راندند، حالا کراس‌اوورهای سه ردیفه مینی‌ون‌ها را کنار زده‌اند. هیوندای پالیسید از زمان معرفی در سال ۲۰۲۰ به همراه پسرعموی خود، کیا تلوراید، با ترکیبی از ارزش عالی در برابر قیمت، کابین لوکس و مجموعه‌ای از ویژگی‌های کاربردی، جزء محبوب‌ترین گزینه‌های این سگمنت بوده است. برای مدل ۲۰۲۳ هیوندای اقدام به فیس‌لیفت این خودرو کرده و به تجهیزات آن افزوده است.

هیوندای پالیسید

پالیسید جدید در اولین رانندگی ما خود را کراس‌اووری راحت و پویا نشان داد که حتی می‌تواند در صورت لزوم از پس آفرودهای ساده هم برآید. با رانندگی در جاده‌های کارولینای شمالی، دریافتیم که پالیسید همان شریک دوست‌داشتنی و راحت سال ۲۰۲۰ است زیرا به‌روزرسانی‌های فیس‌لیفت مدل ۲۰۲۳ روی طراحی بیرونی و ویژگی‌های داخلی تمرکز داشته و قسمت‌های فنی تا حد زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند. اینکه جلوپنجرهٔ زره مانند جدید و چراغ‌های جلوی LED بومرنگ شکل پالیسید مدل ۲۰۲۳ جذاب هستند یا نه موضوعی سلیقه‌ای است اما ظاهر این کراس‌اوور کره‌ای قطعاً چشم‌نوازتر از نسخهٔ قبلی شده است.

هیوندای پالیسید

قوای محرکهٔ آشنا

مثل قبل، زیر کاپوت پالیسید یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۲۹۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل است. این ماشین هنوز هم به‌صورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک قابل خریداری است ولی هردو نمونهٔ آزمایشی ما که از تیپ پرچم‌دار کالیگرافی و تیپ آفرودی XRT بودند، از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌بردند.

هیوندای پالیسید

موتور V6 برای خودرویی با این اندازه کاملاً کافی است و پالیسید در ترافیک‌های شهری هرگز احساس تنبلی ندارد. این کراس‌اوور بزرگ کره‌ای در آزمایش ما ظرف ۶.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و به لطف لاستیک‌های هانکوک، چسبندگی جانبی ۰.۸۴ جی را ثبت کرد. بالا رفتن از یک شیب نسبتاً تند گاهی اوقات می‌تواند گیربکس را گیج کند که موجب می‌شود به جستجوی دندهٔ مناسب بپردازد و اشتباه کند اما در رانندگی‌های شهری گیربکس به نرمی دنده‌ها را تعویض می‌کند.

هیوندای پالیسید

تخته کردن gsxr گاز نیز می‌تواند گیربکس را غافلگیر کند اما با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت، تعویض دنده‌ها تهاجمی‌تر انجام می‌شود. پالیسید همچنین به gsxr‌های تعویض دنده پشت فرمان هم مجهز است اما فکر نکنید این gsxr‌ها می‌توانند این کراس‌اوور بزرگ را خودروی جذابی تبدیل کنند و تعویض دنده از این طریق پالیسید را خیلی سریع‌تر نخواهد کرد. فرمان خودرو دقیق بوده و وزن مناسبی دارد که قرار دادن خودرو در حالت اسپرت وزن آن را افزایش می‌دهد اما هنوز هم بازخوردی ندارد.

هیوندای پالیسید

پالیسید سواری نسبتاً نرمی دارد و هرچند می‌تواند روی آسفالت‌های خراب کمی خشک احساس شود اما بادی‌رول برای خودرویی با این اندازه به‌خوبی کنترل می‌شود. ترمزها نیز هرچند فاقد احساس هستند اما قدرت کافی دارند که این کراس‌اوور ۲ تنی را از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۹ متر متوقف کنند. هیوندای در پالیسید مدل ۲۰۲۳ عایق‌های صدا را افزایش داده است اما هنوز هم در کابین صدای باد نسبتاً زیادی به گوش می‌رسد به‌گونه‌ای که در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت ۶۹ دسی‌بل را ثبت کردیم.

هیوندای پالیسید

هرچند پالیسید بیشتر برای پیمودن مسیر خانه تا مدرسه استفاده می‌شود اما هیوندای قصد داشته جنبه‌های ماجراجویانهٔ این کراس‌اوور را هم نشان دهد. بدین منظور، نسخهٔ جدید XRT ارائه شده که هرچند هیچ ارتقاء فنی را تجربه نکرده اما در ظاهر حال هوای ماجراجویانه به خود گرفته است. در یک مسیر آفرودی ملایم، پالیسید با عبور از روی گودال‌های گل‌آلود و شیارهای عمیق، ثابت کرد که در خارج جاده هم به‌طور شگفت‌آوری یک همراه توانمند خواهد بود. این ماشین برآمدگی‌های کوچک را به‌خوبی جذب می‌کرد و دوربین‌های جلو و عقب هم از برخورد با سنگ‌ها و درختان جلوگیری کردند. بااین‌حال، لاستیک‌های مخصوص آسفالت برای دستیابی به چسبندگی در گل‌ولای تلاش می‌کردند درحالی‌که ارتفاع پایین و فلاپ زیر سپر جلو نیز فاصلهٔ خودرو از زمین را محدود کرده‌اند. به همین دلیل، توصیه نمی‌کنیم آفرود با پالیسید را فراتر از چند مسیر خاکی ادامه دهید.

هیوندای پالیسید

کابین لوکس

پالیسید در داخل مثل قبل خودروی دلپذیری است. هیوندای در تیپ پرچم‌دار کالیگرافی که با قیمت پایهٔ ۵۰ هزار دلار ارائه می‌شود، کابین مجللی را با قیمتی نسبتاً مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌کند. داخل کالیگرافی مملو از متریال نرم مثل چرم ناپا است که صندلی‌های بسیار راحت خودرو را پوشانده‌اند. صندلی رانندهٔ جدیدی بنام Ergo Motion که برای مدل ۲۰۲۳ ارائه شده است، در راندگی‌های طولانی به‌طور خودکار بدن راننده را ماساژ می‌دهد تا به کاهش خستگی کمک کند. هنگام درگیر کردن حالت رانندگی اسپرت نیز صندلی در قسمت اطراف بدن سفت‌تر می‌شود تا هنگام حرکت در جاده‌های پرپیچ‌وخم بهتر بدن را در بربگیرد.

هیوندای پالیسید

پالیسید حالا به‌صورت استاندارد با یک نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی ارائه می‌شود که گرافیک واضح و مدرنی دارد و در به‌روزرسانی اخیر چند ویژگی جدید به آن افزوده شده است. دو ردیف اول صندلی‌ها به گرم‌کن و تهویه مجهز هستند و مثل رنجروور جدید، برای صندلی‌های ردیف سوم هم گرم‌کن قابل سفارش است. پالیسید اولین محصول هیوندای است که وای فای هات اسپات را ارائه می‌کند و از آخرین نسخهٔ سوئیچ دیجیتالی هیوندای بهره می‌برد که امکان قفل یا باز کردن درها و همین‌طور روشن کردن موتور از طریق اپل واچ، گوشی آیفون یا سامسونگ گلکسی را فراهم می‌کند.

چهار پورت USB-C و یک پورت USB-A به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود و یک پد شارژر بی‌سیم و پورت‌های USB برای ردیف سوم هم به‌صورت سفارشی ارائه می‌شوند. همچنین هیوندای حالا ایربگ‌های جانبی ردیف دوم و آینهٔ دید عقب دیجیتالی (فقط در تیپ کالیگرافی) را هم به این کراس‌اوور بزرگ اضافه کرده است. برای نسخه‌های چهارچرخ محرک نیز یک حالت یدک کشی جدید تدارک دیده شده هرچند که ظرفیت یدک کشی همچنان ۲۲۷۰ کیلوگرم باقی‌مانده است. با همهٔ این ویژگی‌های جدید که بسیاری از آن‌ها در تیپ‌های ارزان‌تر هم ارائه می‌شوند، پالیسید مدل ۲۰۲۳ همچنان خودرویی با دینامیک رانندگی مناسب و ارزش بالا در برابر قیمت است که حالا با طراحی تازه‌تر به راه خود ادامه می‌دهد.

مشخصات فنی

Hyundai Palisade 2023

پیشرانه ۳.۸ لیتری V6
قدرت ۲۹۱ اسب بخار
گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۸ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۴۹.۱ متر
شتاب جانبی ۰.۸۴ جی
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر ترکیبی
طول ۴,۹۹۶ میلی‌متر
عرض ۱,۹۷۶ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۵۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۹۰۰ میلی‌متر
وزن ۲۰۰۶ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۱۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۷ نفر
قیمت پایه ۳۸,۷۸۵ دلار
قیمت تست‌شده ۴۴,۳۰۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۴ رای

منبع

Car&Driver

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا