هاست پرسرعت
خودرو

راهنمای خرید پژو پارس؛ معرفی انواع و هر آنچه باید بدانید

راهنمای خرید پژو پارس؛ معرفی انواع و هر آنچه باید بدانید

پژو پارس به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل، طی سال‌ها در انواع مختلفی تولید شده است که در این مطلب به معرفی و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

قطعاً یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران در بین مدل‌های داخلی پژو پارس است. هرچند دلیل این محبوبیت عجیب مشخص نیست ولی هرچه که هست باعث شده قیمت یکی از نسخه‌های پرتعداد این سدان پیر بازار کشور از خودروی به‌مراتب مدرن‌تری مثل تارا بیشتر شود. درهرحال، به دلیل همین محبوبیت پژو پارس نزد خریداران، ایران‌خودرو طی سال‌ها انواع مختلفی از آن را با پیشرانه‌ها و ویژگی‌های گوناگون تولید کرده است. در ادامه با انواع مختلف پژو پارس آشنا خواهیم شد.

تاریخچه پژو پارس

زمانی که ایران‌خودرو در سال ۱۳۶۹ پژو ۴۰۵ را روی خط تولید برد، یکی از بروزترین و بهترین خودروهای اروپا محسوب می‌شد. ۴۰۵ در ایران هم بسیار موفق عمل کرد و به یکی از پایه‌های اصلی خودروسازی کشورمان تبدیل شد. سپس در سال ۱۹۹۵، پژو مدل جدید ۴۰۶ را به‌عنوان جایگزین ۴۰۵ معرفی کرد اما پای این خودرو هیچ‌گاه به ایران باز نشد زیرا پژو و ایران‌خودرو تصمیم گرفتند بجای راه‌اندازی خط تولید ۴۰۶ در ایران که هزینه بسیار زیادی را می‌طلبید، همان ۴۰۵ را فیس‌لیفت کرده و چهرهٔ آن را به ۴۰۶ شبیه کنند. بدین ترتیب، در سال ۱۳۷۹ فیس‌لیفت ۴۰۵ در ابتدا با نام سفیر و پرشیا معرفی شد و بعداً به پارس تغییر نام داد. این تغییرات که می‌تواند بهترین فیس‌لیفت تاریخ خودروسازی کشورمان لقب گیرد، ظاهر ۴۰۵ را مدرن‌تر و لوکس‌تر کرد درحالی‌که هماهنگ و زیبا بود اما در داخل تغییر قابل‌توجهی را شاهد نبودیم.

پژو پارس

معرفی انواع پژو پارس

پژو پارس معمولی

زمانی که پژو پرشیا و بعداً پارس در سال ۱۳۷۹ معرفی شد، لوکس‌ترین محصول ایران‌خودرو به‌حساب می‌آمد. این خودرو در جلو عقب نسبت به ۴۰۵ بازطراحی شده بود اما تغییرات قسمت جانبی آن صرفاً در آینه‌های جانبی همرنگ بدنه، زه‌های جدید با خط کرومی و قالپاق‌های متفاوت خلاصه می‌شد. در داخل نیز داشبورد کاملاً با ۴۰۵ یکسان بود و فقط برای ایجاد فضایی لوکس‌تر، تریم‌های طرح چوب روی کنسول میانی اضافه شده بود. البته علاوه بر این، غربیلک فرمان با نمونه مشابه پژو ۴۰۶ جایگزین شده بود و در عقب هم صندلی‌های جدیدی با پشت‌سری و زیر آرنجی نصب شده بود که دسترسی به صندوق بار را فراهم می‌کرد.

پژو پارس

پارس در تجهیزات نیز نسبت به ۴۰۵ کمی پیشرفته کرده و به موارد جدیدی مثل آینه‌های برقی و پنجره‌های برقی عقب مجهز شده بود. زیر کاپوت این خودرو هم بجای موتور ۴۰۵ که در آن زمان از نوع ۲ لیتری کاربراتوری بود، موتور ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7 هشت سوپاپ قرار گرفته بود. این موتور که از سال ۱۳۸۲ در ۴۰۵ هم ارائه شد و همچنان با تغییراتی جزئی در پارس استفاده می‌شود، ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور داشت. پارس در آن زمان با قیمت حدود ۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید که حدود ۴.۵ میلیون از ۴۰۵ گران‌تر بود.

پژو پارس

پژو پارس ELX

پس از عرضهٔ پژو پارس به بازار و استقبال خریداران، ایران‌خودرو نسخهٔ قوی‌تر و مجهزتر آن را با نام ELX در سال ۱۳۸۳ به بازار فرستاد. مهم‌ترین ویژگی این خودرو تجهیز به پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ XU7 L4 بود که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور داشت. این همان پیشرانه‌ای بود که در سری اول سیتروئن زانتیا تولید سایپا ارائه شد و به همین دلیل، پارس ELX به پارس موتور زانتیا شهرت یافت. این خودرو به دلیل پیشرانهٔ قدرتمند و وزن سبک‌تر از زانتیا، شتاب صفرتاصد زیر ۱۰ ثانیه‌ای داشت.

پژو پارس ELX موتوز زانتیا

پارس ELX علاوه بر موتور قوی‌تر به تجهیزات بیشتری شامل رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، ترمزهای دیسکی عقب، سنسور دنده‌عقب، آینه‌های جانبی جدید، چراغ‌های عقب دورنگ دودی، کامپیوتر سفری و صندلی‌های خلبانی با گرم‌کن، سردکن و تنظیم برقی هم مجهز شده بود. این خودرو حدود سه میلیون تومان گران‌تر از پارس معمولی بود و حدود ۱۸ میلیون تومان قیمت داشت. در حدود سال ۱۳۹۰ تولید پارس ELX به دلیل تحریم‌ها و خروج پژو از ایران متوقف شد اما این خودرو که به دلیل موتور قدرتمند و تجهیزات بیشتر با استقبال مواجه شده بود، در بازار دست‌دوم‌ها همچنان طرفداران زیادی داشت.

پژو پارس ELX موتوز زانتیا

پژو پارس LX

هرچند ایران‌خودرو پارس ELX را با پیشرانهٔ ۱۶ سوپاپ روی خط تولید داشت اما پارس معمولی همچنان با همان موتور XU7 قدیمی هشت سوپاپ تولید می‌شد که از مشکلاتی مثل مصرف سوخت بالا رنج می‌برد. به همین دلیل، سازندهٔ وطنی در اواخر دههٔ ۸۰ پارس را به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 پژو ۲۰۶ تیپ پنج مجهز کرد و در سال ۱۳۸۷ آن را با نام پارس LX به بازار فرستاد. این موتور ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر قدرت دارد. هرچند پارس LX از قدرت بیشتری برخوردار است اما به دلیل گشتاور پایین‌تر نسبت به موتور XU7، شتاب کندتری دارد. بااین‌حال، در عوض این نسخه مصرف سوخت پایین‌تری داشته و پیشرانهٔ آن کم دردسرتر از موتور قدیمی است. پارس LX در سال‌های ابتدایی عرضه با تجهیزات بیشتری نسبت به پارس معمولی مثل رینگ آلومینیومی، سنسور دنده‌عقب و ترمزهای دیسکی عقب ارائه می‌شد. این نسخه همچنان در حال تولید است.

پژو پارس LX TU5

پژو پارس دوگانه‌سوز

در دههٔ ۸۰ ایران‌خودرو همچنان به تنوع خانوادهٔ پارس اضافه می‌کرد و در این راستا، در سال ۱۳۸۷ نسخهٔ دوگانه‌سوز آن را به بازار فرستاد. این نسخه با همان پیشرانهٔ XU7 ارائه می‌شد که حالا قابلیت کار با سوخت گاز یا CNG را هم داشت. البته در صورت استفاده از سوخت گاز، خروجی این موتور کاهش قابل‌توجهی داشته و به ۸۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. پارس دوگانه‌سوز در کنار باک بنزین ۶۶ لیتری به مخزن گاز ۷۵ لیتری مجهز است. تولید این نسخهٔ پارس تا حدود سال ۱۴۰۰ ادامه داشت.

پژو پارس دوگانه سوز

پژو پارس سال

پژو پارس تا یک دهه پس از معرفی، همچنان با همان داشبورد قدیمی تولید می‌شد که از پژو ۴۰۵ گرفته شده بود تا اینکه در اواخر دههٔ ۸۰ ایران‌خودرو دستی به سروگوش کابین این سدان سالخورده اما محبوب خود کشید و داشبورد و رو دری‌های کاملاً جدیدی را برای آن طراحی کرد. این داشبورد جدید که همچنان در خانوادهٔ پارس استفاده می‌شود، طراحی کاملاً مدرن‌تری نسبت به قبل دارد اما از کیفیت متریال آن کاسته شده است. پارس با این داشبورد جدید که در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد، پارس سال نام گرفت. تنها تغییر پارس سال در بیرون تجهیز به آینه‌های جانبی جدید با راهنما بود درحالی‌که زیر کاپوت همچنان همان موتور XU7 قدیمی قرار می‌گرفت. البته همین داشبورد جدید برای پارس LX و همین‌طور پژو ۴۰۵ (با رنگ متفاوت) هم ارائه شد. پارس سال به آپشن‌های الزامی یعنی دو ایربگ و ترمز ABS هم مجهز شده بود.

پژو پارس اتوماتیک

در سال ۱۳۹۰ ایران‌خودرو نسخهٔ اتوماتیک را هم به خانوادهٔ پژو پارس اضافه کرد. این نسخه با همان پیشرانهٔ TU5 ارائه می‌شد و به گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک AL4 پژو ۲۰۶ تیپ ۶ مجهز شده بود. پارس اتوماتیک تنها حدود دو سال روی خط تولید باقی ماند و بی‌سروصدا کنار گذاشته شد تا اینکه ایران‌خودرو در سال ۱۳۹۶ پس از حدود سه سال وقفه دوباره تولید این خودرو را از سر گرفت. تولید پژو پارس اتوماتیک تا سال ۱۳۹۹ ادامه یافت و سپس بار دیگر از سبد محصولات ایران‌خودرو کنار رفت و تا به امروز خبری از بازگشت آن نیست.

پژو پارس ELX XUM

پس از خاتمهٔ پارس ELX در حدود سال ۱۳۹۰، جای خالی آن در خانوادهٔ این خودرو بسیار احساس می‌شد. به همین دلیل، ایران‌خودرو که امکان تولید موتور ۱۶ سوپاپ XU7 L4 را نداشت، تصمیم گرفت همان موتور XU7 هشت سوپاپ را کمی ارتقاء داده و دوباره تولید پارس ELX را از سر گیرد. این پیشرانهٔ ارتقاءیافته که حالا XUM نام گرفته بود، با افزایش حجم به ۱.۹ لیتر و تغییرات دیگر، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که نزدیک به موتور L4 قبلی بود اما مصرف سوخت بالاتری داشت و نمی‌توانست شتاب ELX قبلی را فراهم کند. به همین دلیل، پارس ELX XUM چندان موتور توجه قرار نگرفت و تولید آن در سال ۱۳۹۶ خاتمه یافت.

پژو پارس ELX XUM

پژو پارس سال سفارشی XU7P

نهایتاً به جدیدترین اعضای خانوادهٔ پارس می‌رسیم که اوایل امسال (۱۴۰۱) به بازار عرضه شدند. مدل اول پارس سال سفارشی با موتور XU7P است. این پیشرانه درواقع نسخهٔ ارتقاءیافته موتور XU7 قدیمی است که با نام XU7 پلاس هم شناخته می‌شود و تغییراتی را در میل بادامک، میل‌لنگ، سر سیلندر، شاتون‌ها، ورودی هوا، سیستم خنک‌کننده و… تجربه کرده است. علاوه بر این، در XU7P از واشر سر سیلندر XU7 دوگانه‌سوز استفاده شده که گفته می‌شود مشکل اصلی این موتور یعنی واشر زدن را برطرف می‌کند. همچنین به گفتهٔ ایران‌خودرو، در کنار افزایش ۱۰ درصدی خروجی موتور جدید، مصرف سوخت آن نیز از ۹.۱ لیتری ترکیبی قبل به حدود ۷ لیتر کاهش پیدا کرده و با استاندارد آلایندگی یورو ۵ مطابقت دارد.

پژو پارس سفارشی XU7P

موتور XU7P در ابتدا در پارس سال سفارشی در اواسط زمستان ۱۴۰۰ ارائه شد و سپس در بهار ۱۴۰۱ نیز پارس سال سفارشی ELX معرفی شد. تفاوت این دو نسخه در تجهیزات است و مدل ELX از آپشن‌های بیشتری مثل نمایشگر لمسی، چراغ‌های عقب دودی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دوربین دنده‌عقب، سیستم پایش باد تایرها، رینگ آلومینیومی، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو سنسور نور و باران بهره می‌برد. سپس در اواسط تابستان ۱۴۰۱، ایران‌خودرو تیپ ساده‌تر این ماشین را هم با نام پارس سال XU7P ارائه کرد که تجهیزات آن مشابه پارس سال قدیمی بوده و از ترمزهای دیسکی عقب و شیشه‌های دودی عقب بی‌بهره است.

پژو پارس سفارشی XU7P

پژو پارس LX سفارشی TU5

تقریباً هم‌زمان با معرفی و عرضهٔ پارس سال سفارشی XU7P، ایران‌خودرو پارس LX سفارشی TU5 را هم در دو تیپ معمولی و ELX معرفی کرد. تفاوت این دو تیپ باهم نیز مثل پارس سفارشی XU7P و سفارشی ELX در تجهیزات خلاصه می‌شد و تیپ ELX از آپشن‌های بیشتری مشابه مواردی که در بالا بیان شد بهره می‌برد. تفاوت اصلی این دو مدل باهم اما همان‌طور که از نامشان مشخص است، در پیشرانه است زیرا این مدل از موتور ۱.۶ لیتری TU5 با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور نیرو می‌گیرد.

پژو پارس سفارشی TU5

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۲۹ رای

حتما بخوانید : قیمت روز خودرو

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا