هاست پرسرعت
فناوری

رقابت خودروهای بدون راننده؛ مرسدس از تسلا سبقت می‌گیرد

رقابت خودروهای بدون راننده؛ مرسدس از تسلا سبقت می‌گیرد

مرسدس بنز اعلام کرد به اولین خودروسازی تبدیل خواهد شد که سیستم خودران سطح ۳ را در ایالات متحده راه‌اندازی می‌کند و با پشت سر گذاشتن رقبایی مانند تسلا به این هدف خواهد رسید.

به گزارش gsxr و به نقل از ایندیپندنت، این خودروساز آلمانی گفت ویژگی سیستم کمک‌راننده (Drive Pilot) یک پله بالاتر از سیستم «هندزفری» سطح ۲ است، زیرا به رانندگان امکان می‌دهد چشمان خود را از جاده بردارند و با کارهای دیگری مانند بازی‌های ویدیویی سرگرم شوند.

مرسدس اعلام کرد مجوز استفاده از نرم‌افزار سطح ۳ در مدل‌های اس‌-کلاس (S-Class) و سدان ئی.‌کیو.‌اس (EQS Sedan ۲۰۲۴) خود را در نوادا تحت شرایط خاصی صادر کرده است. اولین خودروهای دارای این قابلیت اواخر امسال به مشتریان تحویل داده می‌شوند.

مرسدس بنز در بیانیه مطبوعاتی اعلام خبر این ویژگی، اعلام کرد که صدور این گواهینامه در نوادا نماد «شروع عرضه بین‌المللی سیستم کمک راننده» و «طلوع عصری جدید» است.

مارکوس شافر، مدیر ارشد فناوری گروه ای‌جی مرسدس بنز، گفت: «در دنیای نوین، وقت یکی از گران‌بهاترین کالاها است و پس دادن وقت به مشتریان عنصر اصلی استراتژی ما در ساختن مطلوب‌ترین خودروهای جهان است.»

«سیستم کمک‌راننده گام بزرگی در دستیابی به این هدف است و ما را در خط مقدم نوآوری در زمینه بسیار مهم رانندگی خودکار قرار می‌دهد.»
 

رقابت خودروهای بدون راننده؛ مرسدس از تسلا سبقت می‌گیرد

بنا بر اعلام مرسدس، در «بخش‌های مناسب آزادراه» که تراکم تردد زیاد است، کنترل‌های هوش مصنوعی را می‌توان فعال کرد، اما فقط تا محدوده سرعت ۴۰ مایل در ساعت (۶۴ کیلومتر در ساعت).

روزنامه‌نگاران حوزه اتومبیلرانی که اواخر سال گذشته این سیستم را برای مجله درایو (The Drive) آزمایش کردند، این تجربه را «مثل استخدام راننده‌ای آموزش‌دیده که فقط در شرایط بسیار خاص کار می‌کند» توصیف کردند.

علی‌رغم این محدودیت‌ها، این فناوری نخستین فناوری در نوع خود است که در ایالات متحده در دسترس همگان قرار می‌گیرد و چشم‌انداز استفاده از وسیله نقلیه کاملا خودران را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

طبق طبقه‌بندی ان‌اچ‌تی‌اس‌ای (NHTSA)، اداره ملی ایمنی تردد در بزرگراه‌های ایالات متحده، سطح ۳ یا «اتوماسیون مشروط» جزو سیستم‌هایی است که «فعالانه وظایف رانندگی را انجام می‌دهد؛ در حالی‌ که راننده همچنان برای باز پس گرفتن مهار خودرو حضور دارد».

طبق دستورالعمل‌های طبقه‌بندی پنج‌گانه، این سیستم جزو سیستم‌های «اتوماسیون بالا» سطح ۴ و «اتوماسیون کامل» سطح ۵ قرار می‌گیرد.

ناظران صنعت سطح ۵ را «جام مقدس» خودروهای خودران توصیف می‌کنند که به همه سرنشینان وسیله نقلیه امکان می‌دهد مسافر باشند.

طبق دستورالعمل‌های ان‌اچ‌تی‌اس‌ای، «این سیستم هنگام فعالیت تمام وظایف رانندگی را انجام می‌دهد؛ در حالی که شما که حالا نقش مسافر دارید، نیازی نیست خودرو را برانید.»

«این سیستم می‌تواند کل امور وسیله نقلیه راــ تحت همه شرایط و در تمام جاده‌ها مدیریت کند. برای راندن وسیله نقلیه به انسان نیازی نیست.»

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا