رقابت داغ در سختترین پیست آمریکا؛ از سوبارو و گلف تا مرسدس و بی ام و
رقابت داغ در سختترین پیست آمریکا؛ از سوبارو و گلف تا مرسدس و بی ام و
در رقابت هیجانانگیز دور صاعقه ۲۰۲۳، جذابترین خودروهای اسپرت بازار جهانی، از سیویک تایپ R گرفته تا کوروت Z06 در پیست ویرجینیا به نبرد پرداختهاند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
وقتی حرف از ارزیابی خودروها میشود، هیچ معیاری بهتر از لپ تایم پیست نمیتواند پویایی ماشینها را نشان دهد. هیچ آزمایش دیگری نمیتواند همزمان هم شامل پیچیدن، شتاب گیری و ترمز گیری شود و هم رفتار و شخصیت خودرو را نشان دهد و هیچ پیستی در آمریکای شمالی تنوع و چالشهای پیست ۶.۶ کیلومتری بینالمللی ویرجینیا (بهطور مخفف VIR) را ندارد. به همین دلیل است که از سال ۲۰۰۶ رقابت جذاب لایتنینگ لپ یا دور صاعقه کارانددرایور در این پیست برگزار میشود. در دور صاعقهٔ امسال شانزده خودروی پرفورمنس مختلف حضور دارند که از یک کراساوور اسپرت و سدان الکتریکی گرفته تا رودستر لوکس و سوپرکار ۶۷۰ اسب بخاری را شامل میشود.
البته سه خودروی بامو M240i، کادیلاک CT4-V بلکوینگ و فولکسواگن گلف GTI سال گذشته هم در این رقابت شرکت کردند اما به دلیل مشکلاتی که آن زمان برایشان پیش آمد، دوباره دعوت شدهاند تا فرصتی برای بهبود لپ تایم خود داشته باشند. بهرسم هرسال، برای شرکتکنندگان این رقابت پنج کلاس قیمتی مختلف از LL1 تا LL5 در نظر گرفته شده که از ۴۰ تا بیش از ۲۸۰ هزار دلار را شامل میشود. البته به دلیل تورم، امسال بازهٔ قیمتی این کلاسها بین ۵ تا ۳۰ هزار دلار افزایش داشته است. حالا بیایید وارد پیست شویم…
سوبارو WRX
تایم: ۳:۱۱.۶
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | ۳۳,۱۰۰ دلار |
قیمت تستشده | ۳۷,۴۹۰ دلار |
قدرت | ۲۷۱ اسب بخار |
وزن | ۱۵۴۳ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۵.۷ کیلو/اسب بخار |
تاکنون در مورد ویژگیهای ناامیدکنندهٔ فراوان سوبارو WRX جدید زیاد شنیدهایم. روکشهای پلاستیکی این ماشین زشت هستند. پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری توربوشارژ آن تنها ۳ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به ۲ لیتری قبلی دارد. وزن آن بیشتر شده و بهطورکلی WRX خیلی رام و مؤدب شده است.
فولکسواگن گلف GTI
تایم: ۳:۱۱.۴
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | ۳۹,۴۲۵ دلار |
قیمت تستشده | ۳۹,۴۲۵ دلار |
قدرت | ۲۴۵ اسب بخار |
وزن | ۱۴۵۷ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۶.۰ کیلو/اسب بخار |
لپ تایم سال گذشتهٔ گلف GTI به دلیل خطای Vbox چندان قابلاعتماد نبود و به همین دلیل یکبار دیگر از آن برای حضور در رقابت دور صاعقه دعوت شده است. هرچند این هاچبک آلمانی نتوانست خیلی سریعتر از قبل عمل کند اما زمان ۳ دقیقه و ۱۲.۱ ثانیهای سال گذشته را ۰.۷ ثانیه بهبود داده است.
هیوندای الانترا N
تایم: ۳:۰۷.۳
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | ۳۳,۲۴۵ دلار |
قیمت تستشده | ۳۳,۶۴۵ دلار |
قدرت | ۲۷۶ اسب بخار |
وزن | ۱۴۵۰ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۵.۲ کیلو/اسب بخار |
شاید تعجب کنید که چطور الانترا N نتوانسته کُنا N را مغلوب کند. دلیل لاستیک است. هیوندای برای این سدان اسپرت خود لاستیکهای اضافی نفرستاد و به همین دلیل الانترا N مجبور شد با همان لاستیکهای کهنه تایم بزند؛ بنابراین، مطمئناً اگر این ماشین از لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت ۴S نو استفاده میکرد میتوانست زمانی بهتر از این ثبت کند.
هیوندای کُنا N
تایم: ۳:۰۶.۱
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | ۳۵,۴۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۳۵,۴۹۵ دلار |
قدرت | ۲۸۶ اسب بخار |
وزن | ۱۵۱۵ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۵.۳ کیلو/اسب بخار |
هیوندای کُنا N کراساوور کوچک اسپرت و مقرونبهصرفهای است که هیچ همتایی ندارد. این ماشین آنقدر روی پرفورمنس تمرکز دارد که تهاجمیترین حالت تعلیق آن برای پیست VIR خیلی سفت است. این باعث شد تعلیق را روی حالت اسپرت قرار دهیم و اقدام به تایم زنی کنیم.
بامو i4 M50
تایم: ۳:۰۴.۷
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | ۶۹,۳۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۸۲,۸۲۰ دلار |
قدرت | ۵۴۴ اسب بخار |
وزن | ۲۳۰۳ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۴.۳ کیلو/اسب بخار |
خودروهای الکتریکی بازار از همیشه بیشتر شدهاند اما هنوز در دور صاعقه جایگاه خوبی ندارند. i4 M50 تنها سومین خودروی الکتریکی محسوب میشود که پس از تسلا مدل S سال ۲۰۱۵ و پورشه تایکان توربو S سال ۲۰۲۰ در این رقابت حضور پیدا کرده و با وجود قدرت بیشتر، ۱۱.۲ ثانیه از M3 کامپتیشن کندتر بوده است.
بامو M240i xDrive
تایم: ۳:۰۰.۶
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | ۵۱,۹۴۵ دلار |
قیمت تستشده | ۵۹,۷۴۵ دلار |
قدرت | ۳۸۲ اسب بخار |
وزن | ۱۷۶۲ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۴.۶ کیلو/اسب بخار |
چون M240i سال گذشته از پکیج خنککننده و لاستیکهای پرفورمنس بالا بیبهره بود، امسال دوباره به دور صاعقه آمده است. هرچند قبلاً هیچ مشکلی با خنککنندگی نداشتیم اما خودروی امسال با برخورداری از فن قویتر و لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت ۴S پهنتر توانست حدود ۲.۵ ثانیه زمان خود را نسبت به سال ۲۰۲۲ بهتر کند.
تویوتا GR کرولا موریزو ادیشن
تایم: ۲:۵۹.۶
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | ۵۱,۴۲۰ دلار |
قیمت تستشده | ۵۲,۶۴۰ دلار |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار |
وزن | ۱۴۴۵ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۴.۸ کیلو/اسب بخار |
هرچند موریزو نام مستعار آکیو تویودا است اما در GR کرولا به معنای حذف صندلیهای عقب خواهد بود. نسخهٔ موریزو همچنین از کمکفنرهای سفتتر و لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ پهنتری نسبت به GR کرولای معمولی بهره میبرد و این باعث میشود در پیچ یک چسبندگی بیشتری نسبت به بامو M4 CSL داشته باشد.
هوندا سیویک تایپ R
تایم: ۲:۵۸.۸
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | ۴۶,۱۷۰ دلار |
قیمت تستشده | ۴۶,۶۵ دلار |
قدرت | ۳۱۵ اسب بخار |
وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۴.۶ کیلو/اسب بخار |
سیویک تایپ R یک خودروی پیست عالی برای کسانی است که نمیخواهند وقت تلف کنند. این ماشین نیازی به صبر کردن ندارند زیرا بهمحض فشردن gsxr گاز به لطف دیفرانسیل لغزش محدود و ساختار تعلیق جلو که برای کنترل ۳۱۵ اسب بخار قدرت طراحی شده، بدون انحراف از مسیر موردنظر، بهآرامی از پیچ خارج میشود. البته بخشی از این چسبندگی در پیچها به خاطر لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ با عرض ۲۶۵ است.
تویوتا GR سوپرا دستی
تایم: ۲:۵۵.۶
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | ۵۴,۰۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۵۸,۸۶۵ دلار |
قدرت | ۳۸۲ اسب بخار |
وزن | ۱۵۱۵ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۳.۹ کیلو/اسب بخار |
سوپرا که همواره انگ «این فقط یک بامو است» میخورد، درواقع از Z4 که بر اساس آن ساخته شده بهتر است. این ماشین احساس تعادل و کنترل بهتر و همینطور وزن سبکتری داشته و برخلاف Z4، با گیربکس دستی هم قابل خریداری است. البته معمولاً گیربکس دستی به لپ تایم خودروها اضافه میکند و دادهها نشان دادهاند که تعویض دندههای دستی ما از گیربکس اتوماتیک سریع سوپرا کندتر است ولی سوپرای امسال در خط مستقیم سرعت بیشتری نسبت به نمونهٔ اتوماتیک داشت.
کادیلاک CT4-V بلکوینگ
تایم: ۲:۵۴.۶
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | ۷۱,۷۱۵ دلار |
قیمت تستشده | ۸۵,۲۱۵ دلار |
قدرت | ۴۷۲ اسب بخار |
وزن | ۱۷۷۰ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۳.۷ کیلو/اسب بخار |
سال گذشته با CT4-V بلکوینگ در پیچ ۱۰ اسپین شدیم و یکی از اتصالات تعلیق جلوی سمت را شکست؛ بنابراین، چون این سدان آمریکایی سزاوار فرصتی دوباره است، امسال هم آن را دعوت کردیم. با حضور نمایندگان کادیلاک و رانندهٔ توسعهٔ جنرال موتورز در محل، بلکوینگ توانست یک ثانیه لپ تایم خود را بهتر از سال قبل کند.
مرسدس AMG SL63
تایم: ۲:۵۲.۶
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | ۱۹۶,۸۵۰ دلار |
قیمت تستشده | ۲۱۶,۲۵۰ دلار |
قدرت | ۵۸۵ اسب بخار |
وزن | ۱۹۱۷ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۳.۳ کیلو/اسب بخار |
SL63 چهارنفره جدید خودرویی برای پیست نیست و حتی به دلیل فقدان سقف فلزی و محافظت لازم از سرنشینان در هنگام واژگونی، مجوز دور زنی در اکثر پیستها را نخواهد داشت ولی دور نگه داشتن این ماشین از پیست واقعاً ناراحتکننده است زیرا SL63 قطعاً میتواند لپ تایمهای آتشینی بزند.
آئودی RS3
تایم: ۲:۵۲.۵
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | ۶۷,۶۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۷۵,۰۴۵ دلار |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
وزن | ۱۶۳۷ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۴.۱ کیلو/اسب بخار |
لاستیکهای چسبندهٔ پیرلی P Zero تروفئو R واقعاً آئودی RS3 را متحول کردهاند. این لاستیکها منجر به افزایش شدید سرعت خودرو در پیچها میشوند. به همین دلیل، RS3 جدید در VIR بیش از ۱۳ ثانیه سریعتر از نسل قبلی عمل کرد و با توجه به اینکه قدرت این خودرو با نسل قبلی برابر است، این لاستیکها که بهصورت سفارش با قیمت تنها ۴۵۰ دلار ارائه میشوند، بهترین آپشن RS3 بهحساب میآیند.
بامو M4 CSL
تایم: ۲:۴۷.۵
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | ۱۴۰,۸۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۱۴۵,۳۹۵ دلار |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
وزن | ۱۶۲۳ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۳.۰ کیلو/اسب بخار |
اگر بخواهیم صرفاً از روی اعداد قضاوت کنیم، M4 CSL با تایم ۲ دقیقه و ۴۷.۵ ثانیه عملکرد چشمگیری دارد. این سریعترین بامویی است که تاکنون در VIR آزمایش کردهایم. این ماشین حتی از M5 CS با ۶۳۵ اسب بخار قدرت و مدل متمرکز بر پیست M4 GTS نسل قبلی هم سریعتر بوده است.
لامبورگینی اوراکان تکنیکا
تایم: ۲:۴۳.۹
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | ۲۴۹,۴۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۳۴۲,۵۹۵ دلار |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار |
وزن | ۱۵۶۰ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۲.۵ کیلو/اسب بخار |
نشان لامبورگینی مترادف با سرعت است و تعجبی ندارد که اوراکان تکنیکا به سریعترین خودروی رقابت امسال از لحاظ حداکثر سرعت تبدیل شد. این ماشین بدون محدودیتهای ناشی از قطعات آئرودینامیکی عظیم، توانست در VIR به حداکثر سرعت ۲۶۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
پورشه کیمن GT4 RS
تایم: ۲:۴۰.۵
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | ۱۸۳,۳۱۵ دلار |
قیمت تستشده | ۱۸۶,۹۷۵ دلار |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
وزن | ۱۳۸۵ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۲.۸ کیلو/اسب بخار |
پورشه میگوید کیمن GT4 RS نباید در دور پیست سریعتر از ۹۱۱ GT3 باشد ولی از دید ما، این ادعا به نوع پیست بستگی دارد زیرا GT4 RS با ثبت زمان ۲ دقیقه و ۴۰.۵ ثانیه در VIR، یکدهم ثانیه سریعتر از ۹۱۱ GT3 بوده که سال قبل تایم ۲ دقیقه و ۴۰.۶ ثانیه را در اینجا ثبت کرد.
شورلت کوروت Z06
تایم: ۲:۳۸.۶
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | ۱۳۷,۱۸۰ دلار |
قیمت تستشده | ۱۴۱,۸۵۵ دلار |
قدرت | ۶۷۰ اسب بخار |
وزن | ۱۶۵۴ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۲.۴ کیلو/اسب بخار |
کوروت Z06 جدید با ۶۷۰ اسب بخار قدرت که از موتور LT6 بیرون میآید قویترین کوروت تاریخ نیست و با وزن ۱۶۵۴ کیلوگرمی قطعاً سبکترین کوروت تاریخ هم بهحساب نمیآید اما هیچ کوروت دیگری در پیست نمیتواند حریف آن شود. این C8 Z06 بهترین کوروت جادهای تاریخ است.