هاست پرسرعت
خودرو

رنسانس طراحی هیوندای، چطور کره‌ای‌ها در کمتر از ۱۵ سال به این نقطه رسیدند؟

رنسانس طراحی هیوندای، چطور کره‌ای‌ها در کمتر از ۱۵ سال به این نقطه رسیدند؟

هیوندای سال‌ها برای هویت بخشیدن به محصولات خود تلاش کرد اما در حال حاضر ساخته‌های این شرکت جزء متمایزترین خودروهای بازار هستند، این اتفاق چطور رخ داد؟

چشمان خود را ببندید و یک ب‌ام‌و را تصور کنید. آسان است نه؟ هر مدلی را از هر دوره‌ای تصور کنید خطوطی صریح و جلوپنجرهٔ کلیوی شکل در ذهن شما نقش خواهد بست حتی با اینکه اندازهٔ این جلوپنجره در طول سال‌ها تغییر کرده است. این یعنی ب‌ام‌و را با هیچ خودروی دیگری اشتباه نمی‌گیریم؛ اما خودروسازان کره‌ای مثل هیوندای سال‌ها تلاش می‌کردند تا هویتی برای محصولات خود ایجاد کنند. یکی از دلایل فقدان هویت و شخصیت خودروهای کره‌ای این بود که مدل‌های اولیهٔ آن‌ها در اصل نسخه‌ای از خودروهای دیگر شرکت‌ها بودند مثل هیوندای اکسل و گالوپر که بر اساس میتسوبیشی میراژ و پاجرو ساخته شده بودند.

مبارزه برای هویت

البته این‌طور نیست که هیوندای هیچ‌گاه خودروی خوش استایلی نساخته باشد زیرا مدل پونی که توسط جورجتو جوجارو طراحی شده بود اصلاً ظاهر بدی نداشت و هیوندای کوپه یا تیبورون سال ۱۹۹۶ ثابت کرد که افتتاح یک مرکز طراحی در سال ۱۹۹۰ در کالیفرنیا حرکت درستی بوده است. نسل دوم کوپه که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد نیز توانست نظرها را جلب کند و یک دهه بعد، ولوستر با درهای نامتقارن، خودروی کاملاً متمایزی بود؛ اما انجام حرکت‌های جسورانه در خودروهای اسپرت آسان است درحالی‌که محصولات پرفروش هیوندای در آن سال‌ها یعنی هاچ‌بک‌ها، سدان‌ها، مینی‌ون‌ها و شاسی‌بلندها داستان متفاوتی داشتند.

کافی است به تصاویر زیر نگاه کنید تا ببینید در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ محصولات هیوندای چقدر کسل‌کننده بوده‌اند و این شرکت کره‌ای در آغاز قرن بیست و یکم کجا قرار داشته است. در آن سال‌ها هرچند کیفیت ساخته‌های برند کره‌ای در حال بهبود بود اما بسیاری از محصولات هیوندای در سال‌های ابتدایی قرن جدید اصلاً طراحی خاص و متمایزی نداشتند زیرا این شرکت فقط تلاش می‌کرد تا توسط خریدارانی که به دنبال خودروهای ارزان هستند جدی گرفته شود. به همین دلیل، هیوندای به شکلی کاملاً محافظه‌کارانه صرفاً نسل جدید محصولات موفق خود را به بازار می‌فرستاد. البته خودروهای هیوندای در این دوره وحشتناک نبودند اما کاملاً کسل‌کننده به نظر می‌رسیدند.

در اواخر دههٔ ۲۰۰۰ اما همه‌چیز جالب‌تر شد زیرا مدل‌هایی مثل سوناتا و الانترا فرمی فست‌بک مانند به خود گرفتند و کراس‌اوورها نیز ظاهر مطلوب‌تری پیدا کردند. بااین‌حال، تیم‌های طراحی شرکت بجای تمرکز روی ایجاد هویت واضح برای محصولات هیوندای، همچنان در تلاش بودند تا ویژگی‌های محصولات آئودی، مرسدس، لکسوس و هوندا را باهم ترکیب کنند.

رنسانس طراحی

در حدود سال ۲۰۱۸ اما همه‌چیز تغییر کرد و هیوندای شجاع شد. آغازگر انقلاب طراحی کره‌ای‌ها، نسل چهارم سانتافه با چراغ‌های جلوی دوقسمتی بود که این راه در سال ۲۰۲۰ توسط توسان با جلوپنجرهٔ سایبورگی و گلگیرهای برآمده ادامه پیدا کرد. سپس نوبت به الانترا با خطوط و اشکال هندسی روی درها رسید. اخیراً نیز شاهد ویژگی طراحی مشترکی در ساخته‌های هیوندای بوده‌ایم. یک نوار چراغ باریک افقی که در جلوی بسیاری محصولات این شرکت از نسل جدید کُنا و فیس‌لیفت سوناتا گرفته تا مینی‌ون استاریا و سدان لوکس گرنجور دیده می‌شود. در گرنجور و استاریا همچنین جلوپنجره‌ای را می‌بینیم که تمام عرض دماغه را اشغال کرده است. این ویژگی‌ها درنهایت نمایی مشترک و قابل‌تشخیص به محصولات هیوندای بخشیده که کاملاً متعلق به خودش است.

اما همه‌چیز به این سادگی نیست زیرا برخلاف بسیاری از خودروسازان، محصولات هیوندای شبیه نسخه‌های کوچک و بزرگی از یک خودرو به نظر نمی‌رسند. به‌عنوان‌مثال، نسل جدید سانتافه شبیه هیچ‌کدام از محصولات هیوندای نیست و تحسین‌شده‌ترین طراحی این شرکت یعنی آیونیک ۵ نیز هیچ شباهتی به آیونیک ۶ ندارد. همچنین در هیچ‌کدام از این خودروها نوار LED سراسری جلو هم دیده نمی‌شود.

رنسانس طراحی هیوندای، چطور کره‌ای‌ها در کمتر از ۱۵ سال به این نقطه رسیدند؟

رئیس طراحی هیوندای و جنسیس دراین‌باره می‌گوید:

بسیاری از خودروسازان از استراتژی طراحی خانوادگی استفاده می‌کنند که شبیه عروسک تودرتوی روسی (عروسک‌هایی از بزرگ به کوچک که به ترتیب داخل هم قرار می‌گیرند) بوده و هیچ ویژگی متمایزی ندارند. البته این استراتژی هیچ ایرادی ندارد ولی برای ما، هیوندای یک برند مشتری محور است که سبک زندگی خریداران آن بسیار متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، یک جوان مجرد نسل Z (متولدین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰) با پدر و مادری که سه فرزند دارند بسیار متفاوت است؛ بنابراین، ما از استراتژی طراحی شطرنج استفاده می‌کنیم. در شطرنج، شاه، وزیر، فیل و اسب باهم بسیار متفاوت بوده و عملکرد متفاوتی هم دارند اما همه باهم در قالب یک تیم کار می‌کنند.

خودروهایی مثل نسل جدید سانتافه یا آیونیک ۶ شاید به دلیل تفاوت ظاهری با تمام خودروهای بازار و برخورداری از هویت خاص خود، نیازی به شباهت با دیگر محصولات هیوندای نداشته باشند. این را زمان نشان خواهد داد اما در حال حاضر صرفاً میدانیم که محصولات هیوندای در کمتر از پانزده سال از خسته‌کننده به جسورانه تبدیل شده‌اند و به نظر می‌رسد با اعتمادبه‌نفسی که کره‌ای‌ها پیدا کرده‌اند دیگر به طراحی‌های کسل‌کنندهٔ گذشته بازنخواهند گشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۵ رای

منبع

CarScoops

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا