هاست پرسرعت
خودرو

زیردریایی جدید ویرجینیا به نیروی دریایی آمریکا خواهد پیوست

زیردریایی جدید ویرجینیا به نیروی دریایی آمریکا خواهد پیوست

نیروی دریایی آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تولید و استفاده از زیردریایی جدید کلاس ویرجینیا است. گفته می‌شود هزینه ساخت این زیردریایی چیزی در حدود ۵.۱ میلیارد دلار خواهد بود.

زیردریایی یو اس اس جیمی کارتر به‌صورت گسترده به عنوان سری‌ترین زیردریایی نیروی دریایی آمریکا در نظر گرفته می‌شود. این زیردریایی به‌طور خاص به تجهیزات جنگ در اعماق دریا و انجام مأموریت‌های سری مجهز شده است. هم‌اکنون قرار شده یک زیردریایی جدیدی با استفاده از بدنه کلاس ویرجینیا ساخته شود. یو اس اس جیمی کارتر در حال حاضر اصلی‌ترین زیردریایی آمریکا برای جنگ در اعماق دریاست و به‌طور خاص از تجهیزاتی برای انجام مأموریت‌های مخفیانه زیر موج‌های دریا سود می‌برد. هم‌اکنون برنامه‌های مفصلی برای ساخت یک زیردریایی جاسوسی ویژه با استفاده از کلاس بدنه جدیدتر ویرجینیا وجود دارد. انتظار می‌رود نیروی دریایی آمریکا در آینده نسخه‌ای جدید و ارتقا یافته از زیردریایی کلاس ویرجینیا را دریافت کند.

کار بر روی این پروژه قبلاً در تأسیسات مشهور گروتون کنتیکت آغاز شده است و بخش‌های اصلی پروژه را کوین گرنی رئیس جنرال داینامیک الکتریک بوت در ژانویه ۲۰۲۲ اعلام کرد. از آن زمان تاکنون برخی اطلاعات درباره طراحی این زیردریایی جدید منتشر شد اما طبیعی است که جزئیات آن محرمانه باقی مانده‌اند. بر اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شده است، هزینه تخمینی این پروژه ۵.۱ میلیارد دلار خواهد بود که تقریباً ۱ میلیارد دلار بیشتر از بودجه مدنظر برای زیردریایی‌های کلاس ویرجینیاست. جنگ در بستر دریا از زمان تلاش‌های روسیه برای بررسی زیرساخت‌های موجود در دریاها و اقیانوس‌ها اهمیت بیشتری یافت. در سپتامبر ۲۰۲۲ که حمله به خط لوله گاز نورد استریم در بالتیک رخ داد چنین وضعیتی اهمیت خودش را بیش‌ از پیش نشان داد. اگرچه بنا به گفته رسانه‌های غربی شواهدی از دخیل بودن زیردریایی یو اس اس جیمی کارتر در حادثه نورد استریم وجود نداشت اما این حمله نشان داد که زیردریایی‌ها توانایی‌های زیادی دارند. البته در اکثر موارد زیردریایی‌ها به جاسوسی می‌پردازند تا خرابکاری و اینجاست که زیردریایی‌های آمریکایی می‌درخشند.

تاریخچه استفاده از زیردریایی‌ها علیه زیرساخت‌های اعماق دریا همچون شبکه‌های ارتباطی و انرژی به مدت‌ها پیش بازمی‌گردد و نیروی دریایی آمریکا و روسیه نیز ارتباط عمیقی با آن دارند. در دهه ۷۰ میلادی و طی عملیات آیوی بلز شاهد شنود نیروی دریایی آمریکا از شبکه‌های ارتباطی شوروی سابق در زیر دریا بودیم. ضربه زدن آمریکا به کابل‌های زیر دریا که شوروی فکر می‌کرد امن هستند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار این کشور قرار داد. در ادامه نیز چندین عملیات مشابه اما با شهرت کمتر انجام شد. شوروی زمانی متوجه شنود آمریکایی‌ها شد که یک جاسوس این کشور در دستگاه اطلاعاتی آمریکا به نام رونالد پلتون خیانت کرد و اطلاعات را افشا کرد.

نیروی دریایی آمریکا در ابتدا از یک زیردریایی موشک کروز تبدیلی به نام یو اس اس هالیبات استفاده می‌کرد و پس از آن نیز گرگ دریا و یو اس اس پارش به ناوگان این کشور پیوستند. هر دو زیردریایی یاد شده از بدنه‌های بهتر برای حمل تجهیزات ویژه استفاده می‌کردند. سپس در سال‌های آغازین قرن ۲۱ بود که یکی از زیردریایی‌های جدید کلاس گرگ دریا با نام یو اس اس جیمی کارتر ساخته شد. این زیردریایی به اصلی‌ترین عنصر جنگ‌های اعماق دریای نیروی دریایی آمریکا بدل شده و قرار است زیردریایی جدید کلاس ویرجینیا این موفقیت را ادامه دهد.

جزئیات چندانی از زیردریایی جدید ویرجینیا در دسترس نیست و حتی با گذشت حدود ۲۰ سال از سرویس‌دهی زیردریایی یو اس اس جیمی کارتر نیز چیز زیادی درباره آن نمی‌دانیم. البته انتظار می‌رود این زیردریایی جدید توانایی حمل وسایل نقلیه زیردریایی بدون سرنشین، وسایل نقلیه با کاربری از راه دور و شناورهای عملیاتی ویژه را داشته باشد. همچنین سیستم‌های لانچ عمودی موشک‌ها نیز در این زیردریایی وجود خواهد داشت. روسیه هم سابقه زیادی در عملیات زیردریایی داشته است و شاهد سرمایه‌گذاری سنگین آن‌ها در این بخش هستیم. در واقع بزرگ‌ترین زیردریایی‌های عملیاتی دنیا به ناوگان این کشور مربوط می‌شوند. اگرچه به احتمال زیاد توانایی‌های جنگ در اعماق دریای آمریکا بیشتر خواهد بود اما ناوگان زیردریایی روسیه گسترده‌ها و متنوع‌تر است؛ بنابراین اگر نیروی دریایی آمریکا می‌خواهد مزیت خود را در این رقابت حفظ کند باید به دنبال تولید محصولی موفق‌تر از یو اس اس جیمی کارتر باشد. در آینده gsxr اخبار بیشتری از چنین تسلیحاتی را پوشش خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا