سازندگان Lies of P از تاثیر عرضه بازی روی گیم پس و الهام‌پذیری از پینوکیو و عناوین سولز-بورن می‌گویند

سازندگان Lies of P از تاثیر عرضه بازی روی گیم پس و الهام‌پذیری از پینوکیو و عناوین سولز-بورن می‌گویند

در مصاحبه‌ای کمی طولانی، Round8 تعریف می‌کند که چگونه عرضه Lies of P روی گیم پس به نفع بازی است و چرا داستان‌های پینوکیو را مورد اقتباس قرار داده‌ است.

سال ۲۰۲۱ بود که استودیو Round8 با رونمایی از Lies of P، فضای اینترنت را تسخیر کرد؛ عنوانی اکشن و نقش‌آفرینی که ضمن تاثیرپذیری بالا از بازی‌های Dark Souls و Bloodborne، از داستان‌های پینوکیو الهام گرفته است و در آن باید به دنبال آقای ژپتو (Geppetto) بگردید. از آن زمان به بعد، چند تریلر از بازی منتشر شد و روزی خبر رسید که Round8 با عقد قرارداد با تیم ایکس باکس، Lies of P را در روز اول عرضه به سرویس Game Pass خواهد آورد.

اما دقیقاً حضور این بازی در روز نخست انتشار روی سرویس گیم پس به چه معناست و اصلاً چرا سازندگان تصمیم گرفتند تا برای ساخت یک بازی سولز-لایک، پینوکیو را مورد الهام قرار دهند؟ این‌ها سوالاتی هستند که وب‌سایت Windows Central از جیوون چوی (Jiwon Choi)، مدیر پروژه Lies of P، پرسیده است.

در رابطه با گیم پس، این سرویس که در سال ۲۰۱۷ متولد شد، بدون هیچ شک و شبهه‌ای در نگاه اول به‌شدت خوشایند مخاطبان و مشتریان است و هیچکس بدش نمی‌آید در ازای مبلغی ناچیز، به هزاران بازی مختلف دسترسی داشته باشد. با این وجود اما برخی از منتقدانِ این سرویس، نگران هستند که چنین مدل ارائه محصولی، چگونه می‌تواند نیازهای مالی توسعه‌دهندگان را تامین کند؟ آیا عرضه Lies of P روی گیم پس، واقعاً به نفع Round8 خواهد بود؟ جیوون چوی در این باره می‌گوید:

همکاری با ایکس باکس یک ماجراجویی فوق‌العاده حمایت‌کننده و پاداش‌دهنده برای ما بوده است. اینکه بازی‌مان روی پلتفرمی با خیلِ عظیمی از مشترکان جهانی عرضه شود، برای ما فرصتی هیجان‌انگیز است. متوجه هستیم که این پلتفرم با دسترسی فوق‌العاده‌ای که دارد، ما را قادر می‌سازد تا به طیف گسترده‌ای از بازیکنان در سراسر دنیا، دست پیدا کنیم.

چوی همچنین از هیجانات ناشی از قرار گرفتن روی پلتفرمی با این میزان مخاطبین سخن می‌گوید و اظهار می‌دارد که استفاده از این فرصت «ترکیبی از احساسات هیجان‌زده و عصبی شدن» را برای آن‌ها به همراه آورده است.

اما چرا Lies of P، برای داستان خود از پینوکیو الهام گرفته است؟

اگر سال‌ها پیش کسی می‌گفت که روزی قرار است عنوانی سولز-لایک بر اساس داستان پینوکیو ساخته شود، کم‌تر کسی به سلامت ذهنیِ او شک نمی‌برد یا قوه تخیلاتش را ستایش نمی‌کرد. با این وجود اما این اتفاق در Lies of P افتاده است و افراد زیادی نیز مشتاق تجربه آن هستند. چوی در این باره توضیح می‌دهد:

هدف ما [با Lies of P] این بود که عنوانی بسازیم با داستانی که فوراً مردم را جذب خود کند و پس از اینکه افراد با آن مواجه شدند، تا مدت‌های طولانی همراه آن‌ها باقی بماند. برای دستیابی به این هدف، باورمان این بود که استفاده کردن از داستانی که توسط عموم شناخته شده و قرار دادن پیچشی غیرمنتظره درون آن، می‌تواند هیجان و توجه زیادی را به خود جلب کند. هدف ما این بود که داستانی را پیدا کنیم که جامعه بزرگسالان با آن آشنا باشند و در عین حال، درونش احساس شگفتی وجود داشته باشد. داستان‌های پینوکیو یک تضاد شگف‌انگیز بین عناصر بی‌رحمانه و جذاب را با خود به ارمغان می‌آورد.

چه چیزی Lies of P را از عناوین سولز-لایک جدا می‌کند؟

فرام‌سافتور (FromSoftware) از زمان عرضه Demon Souls تا Elden Ring، تاثیرات غیرقابل انکاری روی ژانر نقش‌آفرینی گذاشته است. البته که الهام‌پذیری از چنین عناوینی در ذات خود به هیچ‌وجه بد نیست اما Lies of P چگونه می‌تواند یک بازی سولز-لایک باشد و در عین حال، هویت خود را به به عنوان یک بازی مستقل، حفظ کند؟ جیوون چوی اینطور توضیح می‌دهد که اگرچه Lies of P و بازی‌های سولز-لایک، از هسته مشترکی بهره می‌برند اما این عنوان «تجربه‌ای متمایز خلق می‌کند که به بازیکنان چیزی جدید و منحصربفرد ارائه می‌دهد». وی در ادامه می‌گوید:

یکی از زوایای برجسته بازی، سیستم مبارزات آن است. ما به بازیکنان این فرصت را می‌دهیم تا با استفاده از بازوهای لژیون، P-Organها، ترکیب اسلحه‌ها و مواردی دیگر، فرصت این را داشته باشند که متودهای متنوع مبارزات را به صورت فعالانه تجربه و آزمایش کنند. هر تصمیمی که می‌گیرند، تجربه مبارزه متفاوتی برای آن‌ها رقم خواهد زد. چنین سطحی از آزادی عمل، گستردگی و تنوع زیادی برای بازیکنان به ارمغان خواهد آورد.

در داستانِ اصلیِ پینوکیو، در صورتی که این عروسک چوبی دروغ بگوید، بینی‌اش رشد خواهد کرد. چنین مواردی مشخصاً آزادی زیادی به سازندگان می‌دهد تا از آن‌ها برای پیشبُرد داستان و پردازش شخصیت‌ها استفاده کند. اما اینطور که جیوون چوی توضیح می‌دهد، Round8 به طور هوشمندانه‌ای، این عناصر را نه فقط در داستان بلکه در گیم‌پلی بازی نیز گنجانده است و اعتقاد دارد که ترکیب المان‌های داستانی با گیم‌پلی و مبارزات، تجربه‌ای تازه و جذاب برای بازیکنان به ارمغان خواهد آورد:

ما برخی از داستان‌ها و روایت‌ها را با دقت و به‌طور قانع‌کننده‌ای در درون بازی گنجانده‌ایم و هر کدام از آن‌ها به واسطه نمایش بصری و هنری منحصر بفرد خود، به‌خوبی با دنیای Lies of P هماهنگ شده‌اند. علاوه بر این، سیستم دروغ‌گوییِ ما، لایه‌ای جدید به گیم‌پلی اضافه کرده است و این موضوع موجب شده تا بازیکنان انتخاب‌ها و به دنبال آن عواقب بیشتری را در بازی تجربه کنند.

بازی Lies of P در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ (۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳) برای پلتفرم‌های پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس/اس و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل