هاست پرسرعت
خودرو

سانگ یانگ کوراندو توربو در ایران؛ بررسی مشخصات فنی، امکانات و قیمت

سانگ یانگ کوراندو توربو در ایران؛ بررسی مشخصات فنی، امکانات و قیمت

نمایندگی سانگ یانگ کره جنوبی در ایران، برای پیش‌فروش کوراندو دو دیفرانسیل آماده می‌شود. این کراس‌اور کوچک، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ دارد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بخش اصلی سهام سانگ یانگ در اختیار گروه KG کره جنوبی است. طی ماه‌های اخیر، تزریق سرمایه انجام شد و برند کره‌ای بعد از ۷ سال به سوددهی رسید. از سویی دیگر، شرکت‌های مختلف در ایران برای کسب مجوز واردات خودرو تلاش می‌کنند و ظاهرا، فرصتی مجدد برای فعالیت نمایندگی سانگ یانگ فراهم شده است.

خودروسازی سانگ یانگ برای ایرانی‌ها یادآور خودروی موسو است که حدود ۲۰ سال قبل به جاده‌های کشور وارد شد. همکاری نزدیک این شرکت با مرسدس بنز و استفاده از موتور و جعبه‌دنده‌های برند آلمانی در موسو خاطره خوبی برای خریداران بود، هرچند که طراحی بدنه‌ی آن حرف و حدیث‌های زیادی به‌دنبال داشت و چندان جذاب محسوب نشد.

شرکت سانگ یانگ قدمتی به اندازه تاریخ خودروسازی کره جنوبی و دیگر برندهای مطرح این کشور دارد که از زمان تأسیس در ۱۹۵۴ تاکنون، با فراز و نشیب‌های زیادی رو‌به‌رو بوده است. این شرکت در ابتدا سازنده ماشین‌الان سنگین راه‌سازی، اتوبوس و کامیون بود که بعدها به سمت تولید خودروهای سواری و مخصوصا کلاس کراس‌اور پیش رفت، اما با بحران‌های مالی مختلف رو‌به‌رو شد و چندبار دست به دست شد. در سال ۱۹۸۷ یک شرکت انگلیسی به نام پنتر وست‌ویندز (Panther Westwinds) سهام‌دار اصلی سانگ‌یانگ شد و آغازگر همکاری نزدیک آن‌ها با مرسدس بنز و ساخت موسو در ۱۹۹۳ گردید. سانگ‌یانگ در سال ۱۹۹۷ به غول صنعتی آن دوران کره‌ جنوبی یعنی شرکت دوو فروخته شد؛ اما در نهایت با ورشکستگی دوو در سال ۱۹۹۹، طراحی و تولید خودرو در آن تعطیل بود تا اینکه با حضور قدرت بزرگ خودروسازی هند، شرکت تاتاموتورز در دوو، سانگ یانگ هم جان تازه‌ای گرفت و با مدل‌های رکستون و کایرون در حدود سال‌های ۲۰۰۲ به بازار جهانی بازگشت. سرانجام در سال ۲۰۱۱، ۷۰ درصد سهام سانگ یانگ به دیگر خودروساز بزرگ هند، ماهیندرا فروخته شد.

بازار کشورمان، خاطره خوبی از محصولات سانگ یانگ دارد. اواسط دهه ۸۰ خورشیدی، کوراندو به تعداد محدود وارد ایران شد و با پیشرانه قدرتمند، ابعاد کوچک و تجهیزات دو دیفرانسیل، توانایی‌های قابل قبول برای رانندگی خارج جاده فراهم کرد. سپس شاسی‌بلندهای لوکس سانگ یانگ کایرون و رکستون با پیشرانه مرسدس بنز به مصرف‌کننده ایرانی رسیدند. پیش از توقف واردات خودرو تا سال ۱۳۹۶، اکتیون و تیوولی و کوراندو به تعداد قابل توجه در بازار ایران فروخته شدند.

کوراندو

کوراندو جدید نسبت به نمونه‌هایی که قبلا وارد کشورمان شده بود، ظاهر و ابعاد متفاوت دارد. جالب‌تر اینکه، سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۳ از نظر ظاهری و فنی، بسیار مشابه تیوولی است. به بیان بهتر، کوراندو صرفا کمی بزرگ‌‍تر و مجهزتر از تیوولی محسوب می‌شود؛ چراکه هر دو خودرو امروزه با موتور ۱/۵ لیتر توربو در کره تولید می‌شوند. همچنین، تیوولی فاقد نسخه‌ی دو دیفرانسیل است اما کوراندو مدل‌های دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک دارد.

طراحی بدنه و نمای بیرونی سانگ یانگ کوراندو توربو

چراغ‌های مثلثی و خطوط تیز روی بدنه، حس اسپرت برای کوراندو فراهم می‌کنند. شیب سقف در انتهاب بدنه نیز حالتی جذاب به نمای جانبی خودرو می‌دهد.

کوراندو توربو

کوراندو ۲۰۲۲ دارای ادوات پلاستیکی در سرتاسر بدنه است. مدل‌های مرسوم در کره جنوبی، همچنان فاقد آنتن کوسه‌ای هستند و همراه آتن سیاه‌رنگ ۲۰ سانتی‌متر، ظاهر قدیمی و ارزان‌قیمت به کوراندو می‌دهند. مه‌شکن‌های LED و زه‌وارهای براق کروم نصب شده روی صندوق عقب و جلوپنجره، نکات مثبت در طراحی کوراندو هستند. حجم‌دهی بدنه روی درها و گلگیرها نیز، چشم‌نواز به نظر می‌رسند.

طراحی کابین و نمای داخلی سانگ یانگ کوراندو توربو

عامه مردم در ایران، احتمالا از داشبورد و پنل پشت فرمان کوراندرو ۲۰۲۳ رضایت خواهند داشت اما سبک طراحی داخلی این خودرو نسبت به کراس‌اورهای مدرن جهان، قدیمی و از مدافتاده محسوب می‌شود. کلیدهای پرتعداد، فرمان بزرگ با طرح سنتی، دسته‌دنده‌ی حجیم و انبوه ادوات پلاستیکی، نکات منفی در کابین کوراندو جدید هستند.

کوراندو نمای داخلی

وسط داشبورد، نمایشگر لمسی ۸ اینچ وجود دارد. مواد نرم و مبله داخل تودری‌ها، حس لوکس کوراندو را تقویت می‌کنند. صندلی‌ها نیز حجیم و راحت هستند. پشت فرمان مدل فول آپشن، پنل رنگی دیجیتال با ابعاد ۱۰/۲۵ اینچ ارائه می‌شود. نسخه‌ی پایه مجهز به پنل آنالوگ عقربه‌ای است.

پیشرانه و تجهیزات فنی سانگ یانگ کوراندو توربو

موتور ۱/۵ توربوشارژ ساخت کره جنوبی برای کوراندو، ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مدل دو دیفرانسیل این خودرو با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته از برند آیسین ژاپن عرضه می‌شود. در بازار کره جنوبی، کوراندو توربوشارژ مجهز به جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته و سیستم محرک جلو نیز وجود دارد.

کوراندو نمای اصلی

ظاهرا کوراندو توربو دنده اتوماتیک دو دیفرانسیل برای واردات به ایران انتخاب شده است. این مدل، ۱۶۴۰ کیلوگرم وزن دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، حدود ۱۲ ثانیه زمان لازم دارد. میانگین مصرف سوخت کوراندو دو دیفرانسیل، ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

امکانات ایمنی و تجهزات رفاهی کوراندو توربو

نسخه‌ی اصلی کوراندو در کره جنوبی ۷ کیسه هوا ارائه می‌کند. این خودرو در تست‌های ایمنی اتحاده اروپا (Euro NCAP) پنج ستاره ایمنی گرفته است و امتیاز ۸۸ درصد برای محافظت از سرنشینان بالغ دارد.

کوراندو توربو داشبورد

ترمز ABS با تقسیم نیروی هوشمند، فناوری کنترل لغزش و مدیریت تعادل، حسگر نور و باران،شارژر بی‌سیم برای موبایل، سانروف،  سنسور پارک جلو و عقب، دوربین پارک، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، هشداردهنده باد لاستیک ها (TPMS)،  گرمکن و سردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، اتوهلد،  درب صندوق عقب برقی و کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش سرعت هنگام نزدیک شدن به دیگر خودروها، امکانات کوراندو فول آپشن هستند. همچنین چرخ‌های ۱۹ اینچ آلومینیوم با تایرهایی به پهنای ۲۳۵ میلی‌متر روی خودرو ارائه می‌شود.

کوراندو تورو وارداتی

پیش‌بینی قیمت کوراندو توربو در ایران

کوراندو محصول صادراتی سانگ یانگ محسوب می‌شود. این خودرو در هند فروش خوبی دارد و حتی برای بازار استرالیا و انگلیس هم به عنوان یک کراس‌اور ارزان‌قیمت،  شناخته شده است.

سانگ یانگ کوراندو

در استرالیا برای نسخه تک دیفرانسیل کوراندرو، معادل ۱۹ هزار دلار امریکا پرداخته می‌شود. حدود قیمت این خودرو با گیربکس اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، ۲۱ تا ۲۲ هزار دلار است. با شرایط موجود، هزینه خرید کوراندو در ایران، نزدیک به ۲ میلیارد تومان خواهد بود.

 

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا