سبکترین سوپراسپرتهای سال 2025، از کوروت تا لامبورگینی تمراریو

سبکترین سوپراسپرتهای سال 2025، از کوروت تا لامبورگینی تمراریو
برای سازندگان سوپراسپرت، کاهش وزن یک ضرورت مهم است زیرا هرچه وزن کمتر باشد، خودرو سرعت و هندلینگ بهتری خواهد داشت. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با سبکترین سوپراسپرتهای سال ۲۰۲۵ آشنا شویم.
۱۰-لامبورگینی تمراریو
وزن: ۱۶۹۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۹۲۰ اسب بخار |
گشتاور | – |
شتاب صفرتاصد | ۲.۷ ثانیه |
تمراریو که جانشین هوراکان است، امسال راهی بازار خواهد شد. این خودرو هرچند در لیست ما رتبهٔ دهم را در اختیار دارد ولی از هوراکان اوو نزدیک به ۲۷۰ کیلوگرم سنگینتر است. دلیل این افزایش وزن، تجهیز تمراریو به سیستم پلاگینهیبریدی با سه موتور الکتریکی و باطری ۳.۸ کیلووات ساعتی است. این در حالی است که پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی قبلی هم جای خود را به یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید با ردلاین فوقالعادهٔ ۱۰ هزار rpm است. تمراریو در حالت استاندارد ۱۷۱۵ کیلوگرم وزن دارد ولی با سفارش پکیج آلجریتا، این رقم ۲۵ کیلوگرم کاهش پیدا میکند.
۹-آستونمارتین والهالا
وزن: ۱۶۵۵ کیلوگرم
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۱۰۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۵ ثانیه |
جدیدترین سوپراسپرت آستونمارتین پس از سالها و عده و وعید، سرانجام امسال به بازار خواهد آمد. این خودرو هم مثل تمراریو از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی استفاده میکند که از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی ساخت مرسدس به همراه سه موتور الکتریکی (دوتا در جلو و یکی در عقب داخل گیربکس) تشکیل شده است. این سیستم به وزن خودرو اضافه کرده و به همین دلیل، والهالا را هم در رتبههای انتهایی لیست میبینیم. بااینحال، مجموع خروجی قوای محرکهٔ این سوپرکار بریتانیایی رقم فوقالعادهٔ ۱۰۸۰ اسب بخار است که در کنار وزن ۱۶۵۵ کیلوگرمی، پرفورمنسی شگفتانگیز را فراهم میکند.
۸-شورلت کوروت استینگری
وزن: ۱۵۲۷ کیلوگرم
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۴۹۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۷ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۳.۲ ثانیه |
هرچند کوروت Z06 و ZR1 قدرتهای فوقالعادهای دارند ولی استینگری پایه سبکترین عضو خانوادهٔ سوپرکار شورلت محسوب میشود. شاسی آلومینیومی و قطعات مختلف فیبر کربنی، باعث کاهش وزن کوروت استینگری شدهاند. درنتیجه، پیشرانهٔ سنتی ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی که در صورت تجهیز به پکیج Z51 با اگزوز پرفورمنس، ۴۹۵ اسب بخار قدرت تولید میکند، کوروت را ظرف حدود ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. پکیج مذکور علاوه بر اگزوز پرفورمنس، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، تنظیم مخصوص پیست تعلیق، ترمزهای برمبو و لاستیکهای پرفورمنس بالا را هم به همراه دارد.
۷-مکلارن آرتورا
وزن: ۱۴۹۸ کیلوگرم
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۲۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۳.۰ ثانیه |
مکلارن در توسعهٔ آرتورا توجه زیادی به کاهش وزن داشته و به همین دلیل از مونوکوک کاملاً جدیدی استفاده کرده که از آلومینیومی و فیبر کربن ساخته شده و تنها ۸۲ کیلوگرم وزن دارد. همچنین هرچند آرتورا به قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی مجهز است ولی کلی سیستم هیبریدی هم با یک موتور الکتریکی و باطری ۹.۲ کیلووات ساعتی تنها ۱۳۰ کیلوگرم وزن دارد. برای پیشرانه هم بجای موتور V8 قبلی از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده شده است. نتیجهٔ همهٔ این اقدامات، رساندن وزن آرتورا به زیر ۱.۵ تن است.
۶-فراری ۲۹۶ GTB
وزن: ۱۴۷۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۸۳۰ اسب بخار |
گشتاور | – |
شتاب صفرتاصد | ۲.۹ ثانیه |
کمتر خودروسازی را میتوان پیدا کرد که بهخوبی فراری کاهش وزن در سوپراسپرتها را درک کند. ۲۹۶ GTB هیبریدی هم از این قاعده مستثنی نیست و قدرت بالایی را با وزن تا حد امکان سبک ترکیب کرده است. این خودرو با تنها ۱۴۷۰ کیلوگرم وزن، ۸۳۰ اسب بخار قدرت را از طریق ترکیب یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با یک موتور الکتریکی ارائه میکند که بین گیربکس و پیشرانهٔ بنزینی نصب شده است. یک پکیج باطری ۷.۴۵ کیلووات ساعتی هم امکان پیمودن تا ۲۵ کیلومتر را فراهم میکند. با سفارش پکیج استو فیورانو هم میتوان ۱۲ کیلوگرم از وزن ۲۹۶ را کم کرد.
۵-مازراتی GT2 استراداله
وزن: ۱۴۴۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۲۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۸ ثانیه |
سوپرکار مازراتی MC20 در سال ۲۰۲۰ به بازار آمد. این خودرو به یک پیشرانهٔ جدید ۳ لیتری V6 توئین توربو با نام نتونو مجهز است که ۶۳۰ اسب بخار قدرت دارد. بهتازگی اما مازراتی مدل جدید GT2 استراداله را به بازار فرستاده که هرچند بر پایهٔ MC20 شکل گرفته ولی ایتالیاییها توانستهاند وزن آن را ۶۰ کیلوگرم کاهش دهند. این کاهش وزن از طریق استفاده از فیبر کربن بیشتر، رینگهای فورجکاری شده و حذف مقداری از عایقهای صدا حاصل شده و با افزایش ۱۰ اسب بخاری قدرت موتور همراه است. علاوه بر این، اصلاحات آیرودینامیکی هم باعث تولید داونفورس بیشتر میشود.
۴-مکلارن 750S
وزن: ۱۳۸۹ کیلوگرم
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۷۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۸ ثانیه |
720S آنقدر شگفتانگیز بود که بهبود بخشیدن آن غیرممکن به نظر میرسید اما مکلارن با 750S این کار را بهخوبی انجام داده است. در گام اول، بریتانیاییها قدرت موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو را با ۳۰ اسب بخار افزایش به ۷۵۰ اسب بخار رساندند و سپس وزن را کاهش دادند. البته 750S تنها ۳۰ کیلوگرم از 720S سبکتر است ولی با وزن زیر ۱۳۹۰ کیلوگرم، سوپراسپرت بسیار سبکوزنی محسوب میشود. حتی اگر این هم کافی نباشد، مکلارن یک پکیج فیبر کربنی سفارشی را هم با قیمت ۴۰ هزار دلار ارائه میکند که ۷ کیلوگرم دیگر از وزن میکاهد.
۳-پورشه ۹۱۱ S/T
وزن: ۱۳۸۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۴.۰ لیتری H6 |
قدرت | ۵۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۶۵ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۳.۷ ثانیه |
S/T سبکترین عضو خانوادهٔ ۹۱۱ محسوب میشود. این نسخهای تولید محدود است که در سال ۲۰۲۳ به مناسبت ۶۰ سالگی ۹۱۱ معرفی و تنها در ۱۹۶۳ دستگاه ساخته شد. این عدد به سال معرفی ۹۱۱ اشاره دارد. پورشه با استفاده از فیبر کربن تقویتشده با پلاستیک، شیشههای سبکوزن، رینگهای منیزیومی و کاهش عایقهای صدا، وزن S/T را حدود ۱۸۰ کیلوگرم نسبت به ۹۱۱ معمولی کاهش داده است. این نسخه همچنین از پیشرانهٔ ۴ لیتری تنفس طبیعی نسخهٔ GT3 RS استفاده میکند که ۵۲۵ اسب بخار قدرت دارد و تا ۹ هزار rpm دور میگیرد.
۲-زینگر 21C
وزن: ۱۲۵۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۱۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۰ ثانیه |
هایپرکار آمریکایی زینگر 21C با تنها ۱۲۵۰ کیلوگرم وزن، مفهوم سبکی را به سطح جدیدی ارتقاء داده است. این وزن در کنار قوای محرکهٔ هیبریدی با قدرت خیرهکنندهٔ ۱۲۵۰ اسب بخار، نسبت قدرت به وزن یکبهیک را فراهم میکند. به لطف این نیرو، 21C ظرف تنها ۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این خودرو همچنین با پشت سر گذاشتن مکلارن سنا، رکورد پیست لاگونا سکا را هم شکسته است. پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 توئین توربوی زینگر که تا ۱۱ هزار rpm دور میگیرد، با دو موتور الکتریکی همراه است.
۱-جینتا آکولا
وزن: ۱۱۹۰ کیلوگرم
پیشرانه | ۶.۴ لیتری V8 |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۷۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۲.۹ ثانیه |
و سرانجام به سبکترین سوپراسپرت حال حاضر جهان میرسیم. هرچند جینتا بهاندازهٔ دیگر نامهای این لیست شناختهشده نیست ولی این یک شرکت بریتانیایی باسابقه است که در زمینهٔ تولید خودروهای مسابقهای و اسپرت سبکوزن تخصص دارد. جدیدترین محصول این شرکت، آکولا نام دارد که سال گذشته در نسخهٔ تولیدی معرفی شد. این ماشین به یک پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است که هرچند در جلوی راننده قرار گرفته ولی تا حد امکان به وسط کشیده شده است. آکولا هرچند با ۶۰۰ اسب بخار قدرت، خیلی سوپرکار قدرتمندی نیست ولی به لطف وزن بسیار سبک زیر ۱۲۰۰ کیلوگرم، شتاب صفرتاصد فوقالعادهٔ ۲.۹ ثانیهای را ارائه میکند.