هاست پرسرعت
بازی

سخت‌افزار پلی استیشن؛ رده‌بندی تمام پلتفرم‌های گیمینگ سونی

سخت‌افزار پلی استیشن؛ رده‌بندی تمام پلتفرم‌های گیمینگ سونی

در این مقاله نگاهی به تاریخچه پلی استیشن در زمینه کنسول‌های خانگی، کنسول‌های دستی و واقعیت مجازی انداخته‌ایم و تمام پلتفرم‌های گیمینگ سونی را رده‌بندی کرده‌ایم.

تبلیغات

پر بیراه نیست اگر بگوییم که پلی استیشن پایدارترین برند در تاریخ بازی‌های ویدیویی است. این پلتفرم توانسته از لحظه ورود به بازار، آن را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. چنین قدرتی بدون دلیل به دست نیامده و پلی استیشن دائما در تشخیص خواسته‌های بازیکنان موفق بوده و حتی بعضا سود کوتاه مدت را فدای سهم بیشتر در بازار کرده و مهم‌تر از همه، این پلتفرم میزبان برخی از بهترین بازی‌های تاریخ روی تمام سیستم‌های خود بوده است.

با این وجود، وقتی ۳۰ سال را صرف انجام کاری می‌کنید، طبیعی است که در کنار روزهای خوب روزهای بد هم داشته باشید. سونی نیز در کنار کنسول‌های محبوب و قدرتمند خود، ناامیدی‌های نسبی و خروجی‌های دلسردکننده‌ای را هم در طول سال‌ها داشته است. در این مطلب ما نگاهی به تمام پلتفرم‌های اصلی پلی استیشن انداخته‌ایم و آن‌ها را رده‌بندی کرده‌ایم.

#۹. PLAYSTATION VR2

سخت‌افزار پلی استیشن؛ رده‌بندی تمام پلتفرم‌های گیمینگ سونی

طبق گزارش‌های منتشر شده، جدیدترین سخت‌افزار سونی عرضه چندان قدرتمندی نداشته و نتوانسته در حد انتظارات ظاهر شود، پس باید دید که این هدست در سال‌ها و ماه‌های آتی چه عملکردی خواهد داشت. در حال حاضر، دیدن پتانسیل این هدست کار آسانی است. PS VR2 سخت‌افزار فوق‌العاده‌ای دارد. فناوری تحسین برانگیز آن در چندین زمینه نسبت به هدست قبلی بهبود یافته است. با این حال، نمی‌توان گفت که مجموعه بازی‌های کنونی آن قیمت بسیار بالای این هدست را توجیه می‌کنند. امیدواریم که سونی و سایر توسعه‌دهندگان بازی‌های خوبی را در آینده نزدیک برای این هدست عرضه کنند. پورت Half-Life: Alyx گزینه بدی نخواهد بود.

#۸. PLAYSTATION VR

سخت‌افزار پلی استیشن؛ رده‌بندی تمام پلتفرم‌های گیمینگ سونی

پس از موفقیت شگفت‌انگیز پلی استیشن ۴، سونی تصمیم گرفت تا خیلی زود و در زمانی که این فناوری محبوبیت کنونی را نداشت، وارد زمینه واقعیت مجازی شود. به لطف Astro Bot Rescue Mission ،Resident Evil 7 و Blood and Truth، این هدست بازی‌های خوبی هم داشت. البته نمی‌توان از مشکلات PS VR هم چشم‌پوشی کرد. برای مثال، سخت‌افزار این هدست چنگی به دل نمی‌زد و بهترین تجربه کاربری ممکن را ارائه نمی‌داد. این هدست شروع خوبی برای سونی در جهان واقعیت مجازی بود و مجموعه بازی‌های قابل قبولی هم داشت، اما نمی‌توان آن را یک پیروزی کامل دانست.

#۷. پلی استیشن ویتا

سخت‌افزار پلی استیشن؛ رده‌بندی تمام پلتفرم‌های گیمینگ سونی

حتی تفکر پیرامون پلی استیشن ویتا غم‌انگیز است. کنسول دستی محکوم به فنای سونی موارد دوست‌داشتنی بسیار زیادی داشت. سخت‌افزار آن فوق‌العاده بود، صفحه نمایش OLED آن تصاویر زیبایی را به نمایش می‌گذاشت و به نظر می‌رسد که این کنسول بهترین روش برای تجربه بازی‌هایی با کیفیت نزدیک به کنسول به صورت قابل حمل باشد. با این حال، رشته‌ای از تصمیمات بد از سوی سونی آن را تبدیل به یک قربانی کردند. از پشتیبانی ضعیف این شرکت گرفته تا قیمت بسیار بالای حافظه‌های جانبی آن، پلی استیشن ویتا هرگز نتوانست اوج بگیرد و به رقیبی واقعی برای نینتندو در زمینه کنسول‌های دستی تبدیل شود.

#۶. PSP

سخت‌افزار پلی استیشن؛ رده‌بندی تمام پلتفرم‌های گیمینگ سونی

PSP در زمانی عرضه شد که نینتندو بازار کنسول‌های دستی را دربست در اختیار داشت، آن هم قبل از اینکه بازی موبایل به پدیده‌ای همه‌گیر تبدیل شود. همانند اولین پلی استیشن، PSP هم برای مقابله با نینتندو چالش بسیار سختی را در پیش داشت. با وجود اینکه این کنسول نتوانست تاثیری مشابه پلی استیشن ۱ را داشته باشد، اما باز هم کار قابل تحسینی را انجام داد. با ظاهری جذاب و سخت‌افزاری قدرتمند که بهترین جلوه‌های بصری کنسول‌های دستی تا آن زمان را ارائه می‌داد، PSP استاندارد جدیدی را برای کنسول‌های دستی تعیین کرد. هم‌چنین مجموعه بازی‌های فوق‌العاده این کنسول دستی نیز در موفقیت آن تاثیر چشمگیری داشتند.

#۵. پلی استیشن ۵

سخت‌افزار پلی استیشن؛ رده‌بندی تمام پلتفرم‌های گیمینگ سونی

این احتمال وجود دارد که پس از گذشت سه یا چهار سال، پلی استیشن ۵ رتبه بالاتری در این فهرست داشته باشد. اینکه از عرضه این کنسول تنها سه گذشته و همین حالا رتبه چنین بالایی در فهرست دارد نشان‌دهنده شروع قدرتمند آن است. از کمبود سخت‌افزار در دو سال اول که صرف نظر کنیم، پلی استیشن ۵ از همان روز اول چهار نعل تاخته است. سخت‌افزار عالی، یکی از بهترین کنترلرهای تاریخ، رابط کاربری شگفت‌انگیز و ویژگی‌های منحصر به فرد و جذاب؛ پلی استیشن ۵ هر چیزی از یک کنسول بخواهید را دارد. با وجود عناوینی مثل Demon’s Souls ،Returnal ،Horizon Forbidden West و God of War Ragnarok، پلی استیشن ۵ همین حالا هم کاتالوگ فوق‌العاده‌ای از انحصاری‌ها را دارد. البته باید توجه کرد که همچنان در نیمه اول عمر پلی استیشن ۵ هستیم، اما به نظر نمی‌رسد که این کنسول ما را در ادامه ناامید کند.

#۴. پلی استیشن ۳

سخت‌افزار پلی استیشن؛ رده‌بندی تمام پلتفرم‌های گیمینگ سونی

وقتی نسل هفتم تمام شد، کنسول پلی استیشن ۳ موفق به فروش ۸۷ میلیون دستگاه در سرتاسر جهان شده بود و مجموعه بازی‌های بسیار خوبی هم داشت، پس نمی‌توان این کنسول را یک شکست دانست. اما این کنسول کاستی‌هایی را دارد که نمی‌توان از آن‌ها گذشت. برای شروع، باید گفت که توسعه بازی برای سخت‌افزار این کنسول کار بسیار دشواری بود. هم‌چنین قیمت پلی استیشن ۳ به هنگام عرضه بسیار بالا بود. بی‌دلیل نیست که این کنسول تنها پلی استیشنی است که نتوانسته از مرز ۱۰۰ میلیون دستگاه فروش عبور کند. البته در نهایت خوبی‌های این کنسول بیشتر از بدی‌های آن است و نمی‌توان از وجود بازی‌های فوق‌العاده‌ای مثل Uncharted 2 ،God of War 3 ،Metal Gear Solid 4 و Killzone 2 گذشت.

#۳. پلی استیشن

Sony PlayStation

اقدام بر علیه سلطه نینتندو و سگا روی بازار بازی‌های ویدیویی به عنوان یک تازه‌وارد کار آسانی نیست، اما با پلی استیشن، سونی کاری کرد که این مهم آسان به نظر برسد. پلی استیشن از نظر سخت‌افزاری ضعیف‌تر از N64 بود، اما توسعه بازی برای این کنسول کار آسان‌تر و هم‌چنین قیمت آن هم ارزان‌تر بود. این یعنی توسعه‌دهندگان مشتاقانه به سمت آن آمدند و برخی از بهترین بازی‌های تاریخ را برای آن توسعه دادند. تمام این موارد دست به دست هم دادند تا پلی استیشن تبدیل به اولین کنسول تاریخ شود که از فروش ۱۰۰ میلیون دستگاه عبور می‌کند. نه تنها پلی استیشن یکی از بهترین کنسول‌های تاریخ است، بلکه یکی از تاثیرگذارترین‌ها هم هست.

#۲. پلی استیشن ۲

سخت‌افزار پلی استیشن؛ رده‌بندی تمام پلتفرم‌های گیمینگ سونی

بسیاری به شما خواهند گفت که پلی استیشن ۲ باید در صدر این فهرست یا حتی هر فهرستی که مربوط به کنسول‌های بازی می‌شود باشد. با وجود اینکه ما آن را در رتبه اول قرار نداده‌ایم، اما به آسانی می‌توانستیم این کار را انجام دهیم. پلی استیشن ۲ بیشتر از رقبای خود و یا حتی پلی استیشن‌های دیگر نشان داد که یک کنسول بازی باید چه باشد. PS2 پرفروش‌ترین کنسول تاریخ است و با فروش ۱۵۰ میلیونی، بعید است که فعلا شاهد شکسته شدن این رکورد باشیم. با توجه به اینکه برخی از بهترین تجربه‌های گیمینگ تاریخ روی این کنسول رقم خوردند، این دستاورد کاملا شایسته است.

#۱. پلی استیشن ۴

سخت‌افزار پلی استیشن؛ رده‌بندی تمام پلتفرم‌های گیمینگ سونی

پس از یک سری اشتباهات با پلی استیشن ۳، سونی تصمیم گرفت تا رویکرد متفاوتی را با پلی استیشن ۴ پیش بگیرد. از قیمت عرضه معقولانه تا رابط کاربری روان و آسان بودن توسعه بازی برای آن، پلی استیشن ۴ تمام کاستی‌های پلی استیشن ۳ را جبران کرد. چیزی که پلی استیشن ۴ را به اوج رساند اما، عناوین فرست پارتی آن و سیاست‌های تهاجمی سونی در این زمینه بودند. البته که بازی‌های انحصاری سونی همیشه قوی هستند، اما پلی استیشن ۴ این مورد را به سطحی جدید رساند. همه چیز از Bloodborne در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و پس از آن هم شاهد یک جریان متداوم از بازی‌های انحصاری با کیفیت بودیم: Uncharted 4 ،Horizon Zero Dawn ،Marvel’s Spider-Man ،God of War و Ghost of Tsushima. با پشتیبانی کامل توسعه‌دهندگان فرست پارتی و ترد پارتی، پلی استیشن ۴ یکی از بهترین مجموعه بازی‌های تاریخ برای هر کنسولی را به ارمغان آورد و هنوز هم شاهد عرضه بازی‌های با کیفیت برای آن هستیم.

منبع: GamingBolt


نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما بهترین کنسول ساخته شده توسط سونی کدام است؟

meysambRoyalknightOmid_Fshlul-bookVisible gamer mannobodyمردی از مادری فرانسوی و پدر ایتالیاییهیولاEzio (Spider-Man Edition)v-alkalineTrash boatred-eyed Banished KnightArthur StopAliUNCLE ARTURHaj_HosseinThe Legend of Zelda: Tears of the KingdomsnowgirlSackboyKratosmore

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا