سدانهای سریع و جذابی که ناشناخته ماندند، از گالانت VR-4 تا شورلت SS

سدانهای سریع و جذابی که ناشناخته ماندند، از گالانت VR-4 تا شورلت SS
در این مطلب به سدانهای قدرتمند و سریعی از برندهای بامو، آئودی، پونتیاک و… خواهیم پرداخت که هر علاقهمند به خودرویی باید در مورد آنها بداند.
در جهان خودروسازی، اصطلاحی بنام اسلیپر (Sleeper) وجود دارد و به سدانهایی اطلاق میشود که قدرت و شتاب بالایی دارند اما در ظاهر بسیار ساده و معمولی به نظر میرسند. در طول تاریخ، اسلیپرهای زیادی ساخته شدهاند که کاملاً فراموش شده و امروز هیچکس آنها را به خاطر نمیآورد. ازاینرو، در ادامه قصد داریم به ۱۰ اسلیپر سریعی بپردازیم که هر عشق ماشینی باید با آنها آشنایی داشته باشد. این خودروها بر اساس حداکثر سرعت رتبهبندی شدهاند.
۱۰-مرکوری مارودر سال ۲۰۰۳
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۴.۶ لیتری V8 |
قدرت | ۳۰۲ اسب بخار |
گشتاور | ۴۳۰ نیوتن متر |
پلتفرم پانتر فورد در طول عمر خود باعث خلق خودروهای بسیار خوبی شد. بسیاری از این خودروها، سدانهای لوکسی بودند که معمولاً توسط بازنشستهها خریداری میشدند ولی نسل سوم مرکوری مارودر این کلیشه را برهم زد. این خودرو که درواقع نسخهٔ اسپرتی از مرکوری گرند مارکیز محسوب میشد، قصد داشت یک سدان پرفورمنس واقعی باشد. به همین دلیل، مارودر به یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 با ۳۰۲ اسب بخار قدرت مجهز شد و قویترین خودرو پلتفرم پانتر لقب گرفت. مارودر در ظاهر هم فاقد تزئینات کرومی بود تا حال و هوایی اسپرت پیدا کند.
۹-میتسوبیشی گالانت VR-4
حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۲۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۴ نیوتن متر |
گالانت یک سدان خانوادگی معمولی بود ولی نسخهٔ VR-4 داستان کاملاً متفاوتی داشت. این خودرو بهعنوان مدلی هومولوگیشن ساخته شد تا میتسوبیشی بتواند جواز حضور در مسابقات رالی WRC را دریافت کند. درنتیجه، زیر کاپوت گالانت VR-4 یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۴۰ اسب بخار قدرت قرار گرفت. این سدان اسپرت همچنین از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برخوردار بود و ظرف ۷.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. با وجود این مشخصات چشمگیر، گالانت VR-4 زیر سایهٔ لنسر اوولوشن قرار گرفت و فراموش شد.
۸-آکورا RL SH-AWD سال ۲۰۰۵
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 |
قدرت | ۲۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۲ نیوتن متر |
آکورا RL SH-AWD از بیرون شبیه خودروی پدربزرگها به نظر میرسد و هیچ ویژگی خاصی ندارد که پرفورمنس بالای آن را نشان دهد ولی زیر کاپوت این سدان آرام، یک موتور ۳.۵ لیتری V6 با سیستم افسانهای VTEC هوندا قرار دارد که ۲۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. نیروی این موتور هم توسط سامانهٔ چهارچرخ محرک پیشرفتهٔ آکورا به هردو محور منتقل میشود. به لطف این سیستم، RL SH-AWD هندلینگ بهتری نسبت به سدانهای لوکس زمان خود داشت و ظرف ۶.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید.
۷-پونتیاک G8 GXP سال ۲۰۰۸
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۴۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۲ نیوتن متر |
G8 GXP هرچند یک سدان است ولی قویترین خودرویی محسوب میشود که پونتیاک در کل تاریخ خود به بازار فرستاد. البته این خودرو درواقع هولدن کومودور نسل VE بود که در استرالیا تولید و با برند پونتیاک به آمریکا صادر میشد. G8 در نسخهٔ GXP به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 شورلت کوروت با ۴۱۵ اسب بخار قدرت مجهز شد که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴.۷ ثانیهای را فراهم میکرد. متأسفانه اما G8 فقط در دو سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در بازار دوام آورد زیرا جنرال موتورز در پی ورشکستگی، در سال ۲۰۰۹ برند پونتیاک را تعطیل کرد.
۶-آئودی S6 سال ۲۰۰۶
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V10 |
قدرت | ۴۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر |
آئودی S6 به معنای واقعی کلمه یک اسلیپر است زیرا در سینهٔ این سدان آلمانی، همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 آئودی R8 و لامبورگینی گالاردو قرار دارد که به معنای تولید ۴۳۵ اسب بخار قدرت و صدای فوقالعاده جذاب است. هرچند S6 یک سدان لوکس بزرگ بود ولی به لطف قلب لامبورگینی، ظرف حدود ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید.
۵-فولکسواگن فیتون W12 سال ۲۰۰۴
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۰ لیتری W12 |
قدرت | ۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۰ نیوتن متر |
فیتون یکی از عجیبترین خودروهای تاریخ فولکسواگن محسوب میشود. این ماشین با قرض گرفتن قطعات بنتلی فلاینگ اسپور، سدان فوقالعادهای بود. علاوه بر این، یکی از جذابترین پیشرانههای گروه فولکسواگن یعنی ۶ لیتری W12 نیز برای فیتون قابل سفارش بود که ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و این سدان بزرگ را ظرف ۶.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. هرچند فیتون به یک شکست بزرگ تبدیل شد ولی نسخهٔ W12 آن یکی از بهترین اسلیپرهای زمان خود بود.
۴-آئودی A8 W12 سال ۲۰۰۵
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۰ لیتری W12 |
قدرت | ۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۸۰ نیوتن متر |
اکثر علاقهمندان، پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 فولکسواگن را با بنتلی میشناسند و خیلیها نمیدانند که این موتور زیر کاپوت آئودی A8 هم قرار گرفت. این پیشرانه مثل فیتون، برای A8 هم بهصورت تنفس طبیعی ارائه میشد و ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. این قویترین موتور قابل انتخاب برای A8 بهحساب میآمد. به لطف این نیرو، سدان لوکس و بزرگ آئودی ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید.
۳-شورلت SS سال ۲۰۱۴
حداکثر سرعت: ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۴۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۲ نیوتن متر |
شورلت SS که جایگزینی برای پونتیاک G8 GXP محسوب میشود، قدر نادیدهترین محصول تاریخ شورلت بهحساب میآید. این خودرو هم مثل پونتیاک، درواقع هولدن کومودور اما از نسل جدید VF بود که از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری LS3 با ۴۱۵ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. SS که ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید، هرچند خیلی زود فراموش شد ولی سدان پرفورمنس درخشانی بود.
۲-جگوار XJR575 سال ۲۰۱۸
حداکثر سرعت: ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۵۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر |
جگوار XJR معمولی یک اسلیپر عالی بود ولی XJR75 آن را به سطح بالاتری ارتقاء داد. هیچکس نمیتواند بفهمد که این سدان لوکس چنین قدرت و پرفورمنسی دارد. پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ جگوار در اینجا ۵۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و XJR75 را ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. این پرفورمنس چنان سریع است که میتواند خودروهای اسپرت را نگران کند درعینحالی که چهار بزرگسال را با راحتی کامل در کابین لوکس خود حمل میکند.
۱-بامو M760i سال ۲۰۱۹
حداکثر سرعت: ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
M760i آخرین خودروی دوازده سیلندر بامو بود. این سدان مجلل با نیروگاه ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو که ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد، در دل خودروهای اسپرت ترس میانداخت. با این نیرو و سامانهٔ چهارچرخ محرک، M760i ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و با حذف محدودیت سرعت میتوانست به حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. چنین پرفورمنسی در خودرویی ارائه میشد که در سبد محصولات بامو از لحاظ تجمل حرف آخر را میزد!