هاست پرسرعت
خودرو

سرانجام دِویل سیکستین، از ادعای شکست بوگاتی تا تبدیل به کوروت با بدنه‌ای متفاوت

سرانجام دِویل سیکستین، از ادعای شکست بوگاتی تا تبدیل به کوروت با بدنه‌ای متفاوت

دویل سیکستین که در سال ۲۰۱۳ با پیشرانهٔ V16 و ادعاهای بزرگی معرفی شد، سرانجام به خودرویی بر اساس کوروت با بدنه‌ای متفاوت تبدیل شد.
سرانجام دِویل سیکستین، از ادعای شکست بوگاتی تا تبدیل به کوروت با بدنه‌ای متفاوت

تاکنون شرکت‌های نوپا و ناشناختهٔ زیادی را دیده‌ایم که اقدام به معرفی سوپرکارها یا هایپرکارهایی با اعداد و ارقام چشمگیری کرده و وعدهٔ شتاب صفرتاصد رکوردشکن، حداکثر سرعت عجیب و قدرت‌های چند هزار اسب بخاری را داده‌اند. بااین‌حال، اکثر این خودروها در حد یک یا چند پروتوتایپ باقی می‌مانند و هیچ‌گاه به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند. یکی از مصادیق این موضوع، دویل سیکستین (Devel Sixteen) است که قصد داشت به قوی‌ترین و سریع‌ترین خودروی جهان تبدیل شود.

سرانجام دِویل سیکستین، از ادعای شکست بوگاتی تا تبدیل به کوروت با بدنه‌ای متفاوت

این پروژهٔ بلندپروازانه، ایدهٔ خانوادهٔ العطار اهل دبی بود که مقطعی مالک بلندترین هتل جهان بودند. شرکت دول موتورز اولین بار در نمایشگاه خودروی دبی ۲۰۱۳ پروتوتایپی از یک هایپرکار V16 با ادعای قدرت ۵۰۰۰ اسب بخار و حداکثر سرعت ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت را به نمایش گذاشت. این شرکت در زمان رونمایی قیمت یا تاریخ عرضهٔ سیکستین را اعلام نکرد، به نظر می‌رسید این هایپرکار قرار نیست هیچ‌گاه تولید شود. در سال ۲۰۱۶ اما شرکت آمریکایی «استیو موریس موتورز» در میشیگان، ویدئویی از یک پیشرانهٔ V16 چهار توربو روی داینو منتشر کرد.

سرانجام دِویل سیکستین، از ادعای شکست بوگاتی تا تبدیل به کوروت با بدنه‌ای متفاوت

این ویدئو همه را شوکه کرد زیرا یک نیروگاه عظیم آلومینیومی را نشان می‌داد که بر پایهٔ معماری موتور LS شورلت ساخته شده بود و همان ۵۰۰۰ اسب بخار قدرتی که سه سال قبل دول موتورز اعلام کرده بود را تولید می‌کرد؛ بنابراین، پیشرانه ساخته شده بود و با چیزی که سازندگان وعده داده بودند مطابقت داشت اما دیگر قسمت‌های خودرو چطور؟ اینجا است که داستان دوباره غم‌انگیز می‌شود زیرا نه گیربکسی وجود داشت که بتواند ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت را منتقل کند و نه لاستیک‌هایی که بتواند در سرعت ادعایی ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت دوام بیاورند. همچنین توسعهٔ شاسی بسیار عقب‌تر از پیشرانه بود و حتی موتور هرگز فراتر از ویدئویی که توسط موریس موتورز منتشر کرده بود نرفت.

سرانجام دِویل سیکستین، از ادعای شکست بوگاتی تا تبدیل به کوروت با بدنه‌ای متفاوت

بنابراین، سیکستین همچنان چیزی بیش از وسیله جلب‌توجه در نمایشگاه‌های خودرو نبود. سپس در سال ۲۰۱۷، دول موتورز کانسپت دیگری را در نمایشگاه دبی به نمایش درآورد و خبر از پذیرش سفارشات خرید داد. سازندهٔ اماراتی اعلام کرد که این نمونه آمادهٔ تولید است و تا یک سال دیگر ساخت خودروهای خریداران را آغاز خواهد کرد. در آوریل ۲۰۱۸ نیز ویدئویی از سیکستین منتشر شد که آن را در حال شتاب گیری سریع در جاده‌ای عمومی در نزدیکی دبی نشان می‌داد. با انتشار این ویدئو، صدای اعتراضات بلند شد که چرا در موتور را باز نکردند و پیشرانهٔ V16 را نشان ندادند؟

سرانجام دِویل سیکستین، از ادعای شکست بوگاتی تا تبدیل به کوروت با بدنه‌ای متفاوت

پس از ماه‌ها سردرگمی، دول موتورز به یوتیوبر سوپرکار بلوندی اجازه داد به‌عنوان اولین شخص خارج از سازمانش با سیکستین رانندگی کند و ابهامات را برطرف کرد. در این ویدئو متوجه شدیم که قرار است نسخهٔ پایهٔ این هایپرکار با پیشرانهٔ V8 توئین توربو با ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت در کنار موتور چهار توربوی V16 در دو نسخهٔ ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ اسب بخاری تولید شود. بااین‌حال، مشخص نبود خودرویی که سوپرکار بلوندی با آن رانندگی کرد V8 بود یا V16 زیرا نه اشاره‌ای به این موضوع شد و نه کسی در موتور را باز کرد.

سرانجام دِویل سیکستین، از ادعای شکست بوگاتی تا تبدیل به کوروت با بدنه‌ای متفاوت

سپس در اوایل سال ۲۰۲۱، دویل موتورز با انتشار تصاویری، شاسی سیکستین را نشان داد و حالا مشخص شد که این خودرو بر پایهٔ نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از شاسی کوروت C8 ساخته شده است. ویدئویی که سوپرکار بلوندی در سال ۲۰۲۲ منتشر و با اولین خودروی مشتری که سه سال قبل خریداری شده بود رانندگی کرد نیز بر این موضوع صحه گذاشت زیرا وقتی یوتیوبر موردبحث درهای خودرو را باز کرد تا داخل آن را نشان دهد، به‌وضوح یک کوروت C8 را دیدیم. همچنین در این ویدئو سرانجام کاور پیشرانه باز و گفته می‌شود موتور خودرو V8 است زیرا خریدار در جایی زندگی می‌کرد که قوانین اجازهٔ تردد خودروی V16 را نمی‌دهد.

سرانجام دِویل سیکستین، از ادعای شکست بوگاتی تا تبدیل به کوروت با بدنه‌ای متفاوت

هنگامی‌که بلوندی درب خودرو را می‌بندد، صدای بوقی شنیده می‌شود که برای هرکسی که کوروت داشته باشد کاملاً آشنا است. این نشان می‌داد سیکستین زیر پوستهٔ فیبر کربنی خود بشدت وام‌دار کوروت است. البته شرکت‌های زیادی اقدام به ساخت بدنه‌های متفاوت بر اساس کوروت C8 کرده‌اند و این کار به‌خودی‌خود چیز بدی نیست اما موضوعی که تصویر سیکستین را خراب کرد عمل نکردن سازنده به ادعاهای اولیهٔ خود و تحویل خودرویی کاملاً متفاوت با چیزی که در ابتدا وعده داده بود است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا