سرمایهگذاری آرامکو عربستان در بخش توسعه پیشرانه رنو و جیلی
سرمایهگذاری آرامکو عربستان در بخش توسعه پیشرانه رنو و جیلی
شرکت آرامکو عربستان سعودی با سرمایهگذاری و خرید بخشی از سهام واحد توسعه پیشرانه درونسوز رنو و جیلی موافقت کرد. این غول فعال در زمینه نفت و گاز به دنبال توسعه تکنولوژیهای حملونقل خواهد بود.
رویترز قبلاً گزارش داده بود که آرامکو گفتوگوهای مفصلی را برای خرید حداکثر ۲۰ درصد سهام واحد توسعه پیشرانه رنو و جیلی انجام داده است. این واحد ویژه مسئول توسعه و تولید پیشرانههای درونسوز و هیبریدی خواهد بود. بر اساس بیانیهای که طرفین منتشر کردهاند انتظار میرود رنو و جیلی سهام برابری را در شرکتی با هویت مستقل و جدید حفظ کنند. البته به جزئیات سهم دو شرکت در این واحد و همچنین میزان سرمایهگذاری آرامکو در آن اشارهای نشده است.
هدف از تأسیس جوینت ونچر موردبحث توسعه پیشرانههای بنزینی و هیبریدی کم مصرف در دورانی است که تمرکز زیادی روی تولید خودروهای برقی وجود دارد. رنو همچنین قصد دارد فعالیتهای برقی سازی محصولاتش را در یک واحد مشخص با نام آمپر انجام دهد. تمامی فعالیتهای رنو بخشی از برنامههای بازسازی گستردهای است که شامل دگرگونی اتحاد با نیسان نیز خواهد شد. لوکا دِمئو مدیرعامل رنو میگوید:
همکاری با آرامکو باعث تولد کمپانی قوای محرکه جدیدی خواهد شد و در بحث تکنولوژی قوای محرکه درونسوز با آلایندگی بسیار کم جلوتر از رقبا حرکت خواهد کرد
به این ترتیب آرامکو اولین تولید کننده مهم نفت خواهد بود که در یک کسبوکار خودرویی سرمایهگذاری میکند چراکه همهگیری خودروهای برقی تهدیدی برای آرامکو محسوب میشود زیرا تقاضا برای سوختهای سنتی کاهش پیدا میکند. مدیرعامل رنو تصریح میکند:
حضور آرامکو در این شرکت دانش منحصربهفردی را در اختیار طرفین خواهد گذاشت و به آنها در توسعه نوآوریهای مهم در زمینه سوختهای مصنوعی و هیدروژنی کمک خواهد کرد
آرامکو همچنین در سال پیش همکاری با هیوندای به منظور مطالعه روی تولید سوختهای پیشرفته را اعلام کرده بود. چنین سوختهایی میتوانند در پیشرانههای هیبریدی بکار روند و آلایندگی دیاکسید کربن را کاهش دهند. همکاری رنو و جیلی نیز به نفع چینیها بوده است و آنها به چیزی فراتر از مرزهای داخلی فکر میکنند. جیلی قبلاً همکاری مشترک با مرسدس بنز به منظور توسعه پیشرانه بنزینی و هیبریدی را اعلام کرده بود. کمپانی جدید رنو، جیلی و آرامکو ظرفیت تولید سالانه فراتر از ۵ میلیون پیشرانه درونسوز، هیبریدی، پلاگین هیبریدی و گیربکس خواهد داشت.