سریعترین خودروهای مجهز به پیشرانه بیامو که بیامو نیستند!

سریعترین خودروهای مجهز به پیشرانه بیامو که بیامو نیستند!
پیشرانههای بامو علاوه بر خودروهای خود این شرکت، در سینهٔ خودروهای برندهای دیگری هم قرار گرفته و سرعت و شتاب فوقالعادهای را به ارمغان آوردهاند.
بامو دهههاست که موتورهایی نمادین و قدرتمند تولید میکند؛ اما تأثیر این برند فراتر از محصولات خودش است. خودروسازان مختلفی، از برندهای گمنام تا نامهای افسانهای، از موتورهای بامو برای خلق خودروهای پرقدرت و خاص استفاده کردهاند. این خودروها صرفاً باموهایی با نشان متفاوت نیستند؛ آنها محصولاتی منحصربهفردند که با قلب بامو، پرفورمنسی استثنایی ارائه دادهاند. در این مقاله، ۸ خودروی غیر بامو را معرفی میکنیم که با موتورهای بامو به سرعتهایی خیرهکننده دست یافتهاند.
۸-بنتلی آرناژ گرین لیبل
شتاب صفرتاصد: ۶.۴ ثانیه
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۳۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتن متر |
آرناژ گرین لیبل تلاشی مدرن برای بهروزرسانی سدان پرچمدار بنتلی بود که با کمک بامو شکل گرفت. زیر کاپوت عظیم این خودرو، یک موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی بامو با قدرت تقریبی ۳۵۰ اسب بخار قرار داشت. این موتور به آرناژ امکان میداد تا در ۶.۴ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. با وزن تقریبی ۲۵۰۰ کیلوگرم، شتاب این خودرو در سال ۱۹۹۸ برای یک سدان لوکس مملو از چرم و چوب بریتانیایی، دستاورد بزرگی بود. گرین لیبل اما عمر کوتاهی داشت و بنتلی بهسرعت به موتور سنتی ۶.۷۵ لیتری V8 خود بازگشت. این موضوع آرناژ مجهز به موتور بامو را به فصلی خاص در تاریخ بنتلی تبدیل کرده است.
۷-دتوماسو گوآرا
شتاب صفرتاصد: ۵.۰ ثانیه
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۲۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
هرچند دتوماسو را بیشتر با مدل پانترا میشناسیم که از پیشرانههای فورد استفاده میکرد ولی بنیانگذار این برند «الخاندرو دتوماسو» در آخرین پروژهٔ خود، سوپراسپرتی بنام گوآرا را با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 تنفس طبیعی بامو به بازار فرستاد. به لطف وزن کم ناشی از ساخت بدنه از فیبر کربن و کولار و همینطور ترکیب موتور وسط، گوآرا ظرف ۵ ثانیه به صد کیلومتر بر ساعت میرسید. این ماشین هندلینگ چابکی هم داشت ولی به دلیل طراحی عجیب، مورد استقبال قرار نگرفت و تنها ۵۲ دستگاه از آن ساخته شد.
۶-رولزرویس گوست بلک بج
شتاب صفرتاصد: ۴.۲ ثانیه
پیشرانه | ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
رولزرویس متعلق به بامو است و بنابراین طبیعی است که از پیشرانههای این شرکت آلمانی استفاده کند. موتوری که هماکنون در همهٔ محصولات رولزرویس استفاده میشود، یک نمونهٔ ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربوی ساخت بامو است. هرچند این موتور را زیر کاپوت هر سه محصول درونسوز رولزرویس میبینیم ولی سدان گوست به دلیل اندازهٔ کوچکتر و وزن سبکتر از همه سریعتر است. این خودرو در نسخهٔ قویتر بلک بج که ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد، ظرف تنها ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که برای یک سدان مجلل با انبوهی از چرم و امکانات رقم قابلتوجهی است.
۵-وایزمن GT MP5
شتاب صفرتاصد: ۳.۹ ثانیه
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V10 |
قدرت | ۵۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۵۲۰ نیوتن متر |
وایزمن GT MF5 از موتور ۵ لیتری V10 بامو M5 نسل E60 با قدرت ۵۰۷ اسب بخار بهره میبرد. این پیشرانه که یکی از بهترین موتورهای دور بالای تاریخ محسوب میشود، به GT MF5 شتاب ۳.۹ ثانیهای بخشید. ترکیب بدنه منحنی، ساخت دستساز و محور عقب محرک، این خودرو را به ترکیبی از قدرت، زیبایی و خاص بودن تبدیل کرد. GT MF5 خودرویی نادر و هیجانانگیز است که روح بامو را در قالب وایزمن به نمایش میگذارد.
۴-مورگان سوپراسپرت
شتاب صفرتاصد: ۳.۹ ثانیه
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 |
قدرت | ۳۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
مورگان سوپراسپرت هرچند تازه معرفی شده ولی همچنان ظاهری کلاسیک دارد. البته این خودرو در باطن کاملاً مدرن است. سوپراسپرت از موتور ۳ لیتری توربوشارژ شش سیلندر خطی بامو (مشابه Z4 M40i) با قدرت ۳۴۰ اسب بخار استفاده میکند. شاسی آلومینیومی سبک آن، شتاب ۳.۹ ثانیهای را ممکن کرده است. راز موفقیت مورگان، نسبت قدرت به وزن فوقالعادهاش است که تجربه رانندگی خالص و بدون پیچیدگی را با قلب بامو ارائه میدهد.
۳-تویوتا سوپرا
شتاب صفرتاصد: ۳.۹ ثانیه
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 |
قدرت | ۳۸۲ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
نسل پنجم تویوتا سوپرا در زمان معرفی بسیار بحثبرانگیز شد زیرا همکاری بامو و اشتراک پلتفرم با Z4 ساخته شد. موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ بامو با قدرت ۳۸۲ اسب بخار، شتاب ۳.۷ ثانیهای را برای این کوپه ژاپنی فراهم میکند. هرچند این همکاری بحثبرانگیز بود، سوپرا هویت خاص خود را حفظ کرده و ترکیبی از مهندسی بامو و تیونینگ ژاپنی را به نمایش میگذارد.
۲-رنجروور اسپرت SV
شتاب صفرتاصد: ۳.۶ ثانیه
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر |
رنجروور اسپرت SV یک شاسیبلند لوکس با پرفورمنسی خیرهکننده است. موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی بامو با قدرت ۶۳۵ اسب بخار، این شاسیبلند ۲۵۰۰ کیلوگرمی را در ۳.۶ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. این خودرو با وجود وزن بالا، سریعتر از بسیاری از سدانهای اسپرت است و ترکیبی از تجمل، قدرت و ظرافت را ارائه میدهد. همین موتور در رنجروور و لندروور دیفندر اوکتا هم استفاده شده است.
۱-مکلارن F1
شتاب صفرتاصد: ۳.۲ ثانیه
پیشرانه | ۶.۱ لیتری V12 |
قدرت | ۶۲۷ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
مکلارن F1 نهتنها سریع، بلکه تاریخساز است. این خودرو سالها سریعترین خودروی تولیدی جهان بود. موتور ۶.۱ لیتری V12 که توسط بخش موتوراسپرت بامو ساخته شد، با قدرت ۶۲۷ اسب بخار قدرت، شتاب ۳.۲ ثانیهای را برای F1 فراهم کرد. F1 با وزن کم، تعادل بینظیر و هیجان در هر سرعت، بهترین نمونه از همکاری بامو با یک پروژه جاهطلبانه است.