سریع‌ترین خودروهای مسابقه تپه نوردی پایکس پیک 2024

سریع‌ترین خودروهای مسابقه تپه نوردی پایکس پیک 2024

مسابقه تپه نوردی پایکس پیک ۲۰۲۴ به پایان رسید و ما در این مقاله سریع‌ترین خودروهای این رقابت را معرفی می‌کنیم.


کامل کردن مسیر مسابقه ۲۰ کیلومتری و پشت سر گذاشتن تمامی ۱۵۶ پیچ مسابقه تپه نوردی پایکس پیک به خودی خود یک دستاورد مهم محسوب می‌شود. این مسابقه که اولین بار در سال ۱۹۱۶ برگزار شد نه تنها دومین رقابت موتور اسپرت قدیمی آمریکا محسوب می‌شود بلکه در دنیای رقابت‌های تپه نوردی نیز بسیار شناخته شده است. نقطه آغاز مسابقه در ارتفاع ۲۸۶۲ متری واقع شده و در خط پایان به ارتفاع ۴۳۰۲ متری می‌رسد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

این رویداد افسانه‌ای توجه تیم‌های ثروتمند و همچنین رانندگان حرفه‌ای را به خود جلب کرده است. خودروهای حاضر در پایکس پیک باید قدرت زیادی را حتی در شرایط کمبود هوا تولید کنند. همچنین خودروهای مسابقه‌ای نیازمند داون فورس کافی برای چسبیدن به زمین در زمان عبور از پیچ‌های سریع و تند هستند و درعین‌حال باید بتوانند از عهده ناهمواری‌های مسیر مسابقه در سرعت‌های بالا برآیند. به همه این موارد باید تمرکز ذهنی راننده پشت فرمان را نیز افزود. در حقیقت پایکس پیک جزو سرسخت‌ترین رشته‌های موتور اسپرت است. یک‌صد و دومین دوره این مسابقه در سال جاری برگزار شد و در مجموع ۶۱ خودرو شانس خود را برای قهرمانی امتحان کردند. در این مقاله می‌خواهیم سریع‌ترین خودروهای مسابقه تپه نوردی پایکس پیک را خدمت شما معرفی نماییم. این لیست نشان می‌دهد برای برتری در این رویداد به چیزی بیشتر از قدرت نیاز است.

فورد F-150 لایتنینگ سوپر تراک ۲۰۲۴

راننده: رومین دوماس

دوماس با پایکس پیک غربیه نیست و امسال نیز نهمین باری بود که در تپه نوردی آمریکا حضور داشت. او در حال حاضر با زمان ۷ دقیقه و ۵۷.۱۴۸ ثانیه رکورددار پایکس پیک است و این رکورد را با خودروی فولکس‌واگن ID R در سال ۲۰۱۸ ثبت کرده است. او امسال با فورد F-150 لایتنینگ سوپر تراک راهی رقابت‌ها شد و با اینکه حدود ۳۰ ثانیه را به خاطر ایراد خودرو از دست داد اما توانست سریع‌ترین زمان یعنی ۸ دقیقه و ۵۳.۵۵۳ ثانیه را ثبت نماید و پادشاه کوهستان در سال ۲۰۲۴ لقب گیرد.

ولف آیروبی GB08 سال ۲۰۲۴

راننده: کریستین مرلی

این راننده تازه‌کار در پایکس پیک توانست با ثبت رکورد ۹ دقیقه و ۰۴.۴۵۴ ثانیه تمامی نگاه‌ها را متوجه خود کرده و مقام دوم را به دست آورد. مرلی در بخش بدون محدودیت رقابت‌ها حضور داشت. نیروبخش ولف پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری است که نیرو را به چرخ‌های عقب می‌رساند. وزن این خودرو فقط ۵۸۰ کیلوگرم است.

هیوندای آیونیک ۵N TA سال ۲۰۲۵

راننده: دنی سوردو

دنی سوردو سابقه چندانی در پایکس پیک ندارد اما توانست به مقام خوبی دست یابد. این راننده مشهور پشت فرمان یکی از سه دستگاه هیوندای آیونیک ۵N TA حاضر در پایکس پیک نشسته بود و مسافت ۲۰ کیلومتری را در ۹ دقیقه و ۳۰.۸۵۲ ثانیه طی کرد. نمایش او به حدی خوب بود که توانست بالاترین مقام را در کلاس Exhibition کسب کرده و مقام سوم را در رده‌بندی کلی به دست بیاورد.

سیرا آلفا ۲۰۲۱

راننده: کول پاولسون

کول پاولسون کهنه‌کار در کلاس اوپن ویل حضور داشت و توانست در این کلاس مقام اول و در رده‌بندی کلی مقام چهارم را کسب کند. خودروی تک نفره سیرا آلفا در این مسابقه زمان ۹ دقیقه و ۳۳.۲۲۲ ثانیه را ثبت کرده است. آلفا کوچک‌تر از اکثر خودروهای دیگر است و فاصله بین محوری آن فقط ۲۳۱۱ میلی‌متر است و وزنش هم به ۸۱۶ کیلوگرم می‌رسد. در دل سیرا آلفا پیشرانه ۱.۳ لیتری توربوی سوزوکی هایابوسا با حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت قرار دارد.

اکسل ایو ریلی LMP3 سال ۲۰۱۶

راننده: دام ویکسترام

ویکسترام در چهارمین سال حضورش در پایکس پیک توانست مقام پنجم رده‌بندی کلی را به دست آورد. او با خودروی ایو ریلی زمان ۹ دقیقه و ۴۰.۵۱۲ را ثبت نمود. خودروی موردبحث در واقع یک محصول مسابقه‌ای ایمسا است که توسط شرکت کلی موس موتور اسپرت آماده شده بود. نیروبخش ریلی LMP3 پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۲ لیتری توربوی نیسان است که در ایمسا حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

فورد موستانگ ۲۰۱۷

راننده: جیمی فورد

جیمی فورد پشت فرمان یکی از دو خودروی ۸ سیلندر تنفس طبیعی رقابت‌های امسال نشسته بود و توانست با موستانگ ۲۰۱۷ به مقام دوم بخش اوپن و مقام ششم رده‌بندی کلی دست یابد. این خودرو زمان ۹ دقیقه و ۴۰.۶۶۰ ثانیه را بر جای گذاشته و به پیشرانه ۸ سیلندر مجهز است و وزنش به ۱۲۹۳ کیلوگرم می‌رسد.

پورشه ۹۱۱ توربو R سال ۲۰۱۴

راننده: دیوید داناهو

داناهو ۵۷ ساله نهمین سالی است که در مسابقات تپه نوردی پایکس پیک حضور می‌یابد. او توانسته در بخش تایم اتک ۱ مقام اول را کسب کند و در رده‌بندی کلی هم در مقام هفتم قرار گیرد. خودروی پورشه ۹۱۱ توربو R این راننده زمان ۹ دقیقه و ۴۹.۴۲۹ ثانیه را ثبت نموده است. نیروبخش این پورشه هم پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری توربو است. وزن خودرو نیز به ۱۶۰۴ کیلوگرم می‌رسد. داناهو رکورددار بخش تایم اتک ۱ است و در سال ۲۰۱۸ آن را ثبت کرده و مجدداً در سال ۲۰۲۳ با پورشه GT2 RS کلاب اسپرت ۲۰۱۹ رکورد خودش را ارتقا داده است.

هیوندای آیونیک ۵N TA سال ۲۰۲۵

راننده: رندی پوبست

تیم هیوندای در دقیقه آخر مجبور شد راننده خود را تغییر دهد و به همین خاطر از اسطوره پایکس پیک رندی پوبست درخواست کرد پشت فرمان آیونیک ۵N TA بنشیند. پوبست با حداقل تمرین توانست زمان ۹ دقیقه و ۵۵.۵۵۱ ثانیه را ثبت کرده و مقام دوم کلاس خود و مقام هشتم در رده‌بندی کلی را کسب کند. این راننده در سال ۲۰۲۰ سریع‌ترین زمان در بخش Exhibition را ثبت کرده است.

دکس پایکس پیک کوپر اسپشل ۱۹۹۸

راننده: دانکن کوپر

دانکن کوپر یک‌بار دیگر راهی پایکس پیک شده تا شانس خود را امتحان کند. او با خودروی دکس کوپر زمان ۱۰ دقیقه و ۰۳.۹۷۳ ثانیه را بر جای گذاشت، خودرویی که یکی از تنها چند محصول فرمان راست این رقابت‌ها محسوب می‌شود. کوپر می‌گوید خودروی یاد شده نمونه‌ای ارتقا یافته از لوتوس تایپ ۷ است که فقط ۴۷۶ کیلوگرم وزن دارد و به پیشرانه ۱.۳ لیتری سوزوکی هایابوسا با ۴۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است. نیروی پیشرانه هم از طریق گیربکس ۶ سرعته راهی چرخ‌ها می‌شود.

ولف GB08 F1 سال ۲۰۲۱

راننده: هنری هیل

پایان‌بخش لیست سریع‌ترین خودروهای مسابقه تپه نوردی پایکس پیک ۲۰۲۴ خودروی ولف GB08 F1 است که با رانندگی هنری هیل توانست زمان ۱۰ دقیقه و ۰۷.۷۸۷ ثانیه را ثبت نماید. این خودرو مقام چهارم کلاس خود و مقام دهم رده‌بندی کلی را کسب کرد. نیروبخش ولف پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۲ لیتری تنفس طبیعی فورد با ۶۵۰ اسب بخار قدرت است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل