سریعترین سوپراسپرتهای شش سیلندر، از نیسان GT-R تا مرسدس AMG One
سریعترین سوپراسپرتهای شش سیلندر، از نیسان GT-R تا مرسدس AMG One
هرچند سوپراسپرتها معمولاً با موتورهای V8 و V12 شناخته میشوند اما سوپراسپرتهای شش سیلندری هم ساخته شدهاند که حتی از نمونههای هشت سیلندر هم سریعتر هستند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
متأسفانه، پایان کار پیشرانههای V8 نزدیک است. روزگاری سریعترین سوپراسپرتهای جهان از پیشرانههای V8، V10 و حتی V12 استفاده میکردند و موتور شش سیلندر را صرفاً در خودروهای اسپرت زیر ۳۰ هزار دلار میدیدم اما به دلیل قوانین سختگیرانهٔ آلایندگی، خودروسازان مجبور شدهاند پیشرانههای خود را کوچک کنند. البته به لطف پیشرفت تکنولوژی، توربوشارژر و سیستمهای هیبریدی، خودروها از همیشه سریعتر شدهاند و سوپراسپرتهای شش سیلندر حتی از بسیاری از مدلهای پرفورمنس با سیلندرهای بیشتر عملکرد بهتری دارند. در ادامه با سریعترین سوپراسپرتهای شش سیلندر آشنا خواهیم شد.
آکورا NSX تایپ S
حداکثر سرعت: ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۶۷ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۹ ثانیه |
هرچند نسل دوم آکورا NSX بهاندازهٔ نسل اول موردتوجه قرار نگرفت اما این خودرو یکی از سریعترین سوپراسپرتهای V6 تاریخ بود. آکورا همچنین در نسخهٔ تولید محدود تایپ S، خروجی قوای محرکهٔ NSX را به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۶۷ نیوتن متر گشتاور افزایش داد. به لطف این نیرو، تایپ S در کمتر از ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و به حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. از این نسخه تنها ۳۵۰ دستگاه ساخته میشود.
نیسان GT-R نیسمو
حداکثر سرعت: ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۲ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۹ ثانیه |
نیسان GT-R علیرغم سن بالا، به لطف پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک، سوپراسپرتی عالی برای رانندگیهای روزمره محسوب میشود. سریعترین نسخهٔ این ماشین مدل نیسمو است که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۲ نیوتن متر گشتاور دارد و ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. GT-R بهتازگی برای مدل ۲۰۲۴ یک بهروزرسانی را تجربه کرده است که یعنی نیسان هنوز هم قصد ندارد این گودزیلا را بازنشسته کند.
لوتوس اوورا GT430 اسپرت
حداکثر سرعت: ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ |
قدرت | ۴۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۴۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۶ ثانیه |
لوتوس سالها است که از پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ تویوتا در محصولات خود استفاده میکند و این در جدیدترین محصول برند بریتانیایی یعنی امیرا هم ادامه پیدا کرده است. با این حال، عنوان سریعترین مدل V6 لوتوس به اوورا GT430 اسپرت اختصاص دارد که سال ۲۰۱۷ معرفی شد. در این مدل، موتور تویوتا ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. حداکثر سرعت GT430 با گیربکس اتوماتیک ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت است اما این رقم با گیربکس دستی به ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مازراتی MC20
حداکثر سرعت: ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۳۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۹ ثانیه |
هنگامی که مشخص شد سوپراسپرت مازراتی قرار است بجای موتور V8 یا V12 با پیشرانهٔ V6 تولید شود، خیلی از طرفداران نامید شدند ولی پسازاینکه MC20 به بازار آمد، مشخص شد که یکی از سریعترین سوپراسپرتهای شش سیلندر تاریخ است. این خودرو همچنین طراحی خیرهکننده و صدای موتور دلپذیری هم دارد. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی مازراتی بنام نتونو قدرت کافی برای رسیدن به سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند.
مکلارن آرتورا
حداکثر سرعت: ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | ۶۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۲۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۹ ثانیه |
دقیقاً زمانی که مازراتی به سمت موتور V6 حرکت کرد، مکلارن هم پای در همین مسیر گذاشت با این تفاوت که قوای محرکهٔ آرتورا از نوع هیبریدی است. این سیستم مجموعاً ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. به لطف این نیرو، آرتورا ظرف تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت دست میابد.
فراری ۲۹۶ GTB
حداکثر سرعت: ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | ۸۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۴۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۸ ثانیه |
حتی فراری هم که به موتورهای V12 تنفس طبیعی شهرت دارد در جدیدترین سوپراسپرت خود سراغ موتور V6 رفته است. این یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو است که مثل آرتورا از سیستم هیبریدی بهره میبرد اما با ۸۳۰ اسب بخار قدرت، بسیار از رقیب بریتانیایی قویتر است. الیته علیرغم این قدرت بیشتر، بسیاری معتقدند آرتورا از ۲۹۶ GTB بهتر است. همچنین سوپرکار V6 فراری با قیمت پایهٔ ۳۴۲ هزار دلار، بیش از ۱۰۰ هزار دلار از آرتورا گرانتر است.
پورشه ۹۱۱ GT2 RS
حداکثر سرعت: ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۸ لیتری H6 |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۷ ثانیه |
بدون شک مشهورترین سوپراسپرت شش سیلندر تاریخ پورشه ۹۱۱ است. این ماشین از زمان معرفی در سال ۱۹۶۳ تاکنون فقط از موتورهای شش سیلندر تخت استفاده کرده و هیچگاه از این نوع پیشرانه دست نکشیده است. قویترین و سریعترین ۹۱۱ تاریخ تا این لحظه، مدل GT2 RS نسل قبلی است که ۷۰۰ اسب بخار قدرت را از موتور ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو بیرون کشید. این مدل هرچند به دلیل انتقال قدرت محرک عقب در شتاب اولیه بهاندازهٔ توربو S سریع نیست اما حداکثر سرعت بالاتری دارد.
فورد GT
حداکثر سرعت: ۳۴۸ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۶۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۴۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۰ ثانیه |
هرچند نسل قبلی فورد GT از پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ استفاده میکرد اما فورد برای نسل دوم سراغ موتور ۳.۵ لیتری V6 اکوبوست رفت. هرچند این تصمیم انتقاداتی را به دنبال داشت اما فورد GT ثابت کرد که با موتور شش سیلندر هم میتوان به سریعترین خودروی آمریکایی تبدیل شد. این موتور ابتدا ۶۴۷ اسب بخار قدرت داشت اما این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۶۶۰ اسب بخار افزایش یافت.
جگوار XJ220
حداکثر سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۴۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۶ ثانیه |
ابتدا قرار بود جگوار XJ220 با موتور V12 تولید شود و به همین دلیل، خریداران از شنیدن تجهیز این خودرو به موتور V6 بشدت ناراحت شدند اما جگوار با قرار دادن یکی از چشمگیرترین پیشرانههای شش سیلندر تاریخ در سینهٔ XJ220، نبود V12 را جبران کرد. این ماشین با حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، در دههٔ ۹۰ برای مدت کوتاهی عنوان سریعترین خودروی تولیدی را در اختیار گرفت و هنوز هم یکی از سریعترین سوپراسپرتهای V6 تاریخ محسوب میشود.
مرسدس AMG One
حداکثر سرعت: ۳۵۲ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۱.۶ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | ۱۰۶۳ اسب بخار |
گشتاور | ؟ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۲ ثانیه |
مرسدس AMG One را باید چشنگیرترین و عجیبترین خودروی این لیست دانست زیرا این هایپرکار آلمانی از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری V6 توئین توربوی فرمول یک استفاده میکند که ردلاین ۱۱ هزار rpm دارد. علاوه بر این، چهار موتور الکتریکی هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی میکنند تا مجموع خروجی به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار برسد. One سریعترین خودروی تولیدی جهان در پیستهای مونزا، نوربرگرینگ و… محسوب میشود درحالیکه حداکثر سرعت آن روی ۳۵۲ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
مجله خبری gsxr