هاست پرسرعت
خودرو

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

این روزها شاسی‌بلندها آن‌قدر سریع شده‌اند که می‌توانند در کمتر از ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسند و به حداکثر سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

سال‌ها پیش شاسی‌بلندها هرگز خودروهای سریعی نبودند تا اینکه خودروهایی مثل جی‌ام‌سی تایفون و لامبورگینی LM002 به بازار آمدند. این‌ها سنگریزه‌هایی بودند که امواج کوچکی را در استخری بسیار بزرگ ایجاد کردند و سال‌ها بعد، سریع‌ترین شاسی‌بلندهای بازار می‌توانند در کمتر از ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسند. برای اینکه بدانید این روزها شاسی‌بلندهای سریع چقدر زیاد شده‌اند، اگر معیار شتاب را به چهار ثانیه افزایش دهیم، تعداد خودروهای لیست زیر چهار برابر خواهد شد. البته الکتریکی‌سازی هم در این زمینه نقش چشمگیری داشته است. برای تعیین سریع‌ترین شاسی‌بلندها علاوه بر شتاب، می‌توان حداکثر سرعت را هم ملاک قرار داد اما شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر معیار بهتری برای این کار است. البته در اینجا هم اگر شتاب دو خودرو برابر باشد، برای تعیین رتبه سراغ حداکثر سرعت خواهیم رفت.

همچنین بخوانید: قوی‌ترین شاسی‌بلندهای جهان در سال ۲۰۲۳

۱۰-دوج دورانگو هلکت

شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۵ ثانیه
قدرت ۷۱۰ اسب بخار
گشتاور ۸۸۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

وقتی پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ محبوب هلکت در سینهٔ دوج دورانگو قرار گیرد، یکی از شاسی‌بلندهای جهان خلق خواهد شد. این ماشین با ۷۱۰ اسب بخار قدرت، یکی از قوی‌ترین شاسی‌بلندهای جهان هم به‌حساب می‌آید و خوشبختانه دوج آن را در سال ۲۰۲۴ هم همچنان ارائه خواهد کرد.

۹-مرسدس EQE SUV AMG

شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۴ ثانیه
قدرت ۶۸۶ اسب بخار
گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

EQE SUV در نسخهٔ AMG از دو موتور الکتریکی قدرتمند استفاده می‌کند. این ماشین همچنین همان‌طور که از هر چیزی با نشان AMG انتظار می‌رود، از تنظیم خاص تعلیق و ترمزهای ارتقاءیافته هم بهره می‌برد تا بتواند وزن سه تنی خود را مهار کند. البته حداکثر قدرت و پرفورمنس این خودرو صرفاً با سفارش پکیج پرفورمنس ارائه می‌شود و بدون آن، قدرت به ۶۲۵ اسب بخار و شتاب به ۳.۷ ثانیه کاهش پیدا می‌کند.

۸-مرسدس GLC63 S E Performance

شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۴ ثانیه
قدرت ۶۸۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۲۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

نسل جدید GLC63 شتاب یکسانی با EQS AMG دارد اما وقتی سرعت از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند، شاسی‌بلند الکتریکی به دلیل سقف سرعت پایین‌تر، مغلوب برادر هیبریدی خواهد شد. GLC63 جدید از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه یک موتور الکتریکی در عقب استفاده می‌کند و هرچند در رتبهٔ هشتم لیست ما قرار گرفته اما سریع‌ترین شاسی‌بلند هیبریدی حال حاضر جهان محسوب می‌شود.

۷-لامبورگینی اوروس پرفورمانته

شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۳ ثانیه
قدرت ۶۶۶ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

فرمول معمول لامبورگینی برای ساخت مدل‌های سریع‌تر، اضافه کردن مقداری قدرت و کم کردن مقداری وزن است و این دقیقاً همان چیزی است که باعث خلق اوروس پرفورمانته شده است. در این مدل، قدرت با ۱۶ اسب بخار افزایش نسبت به اوروس معمولی، به ۶۶۶ اسب بخار رسیده است تا پرفورمانته بتواند دودهم ثانیه سریع‌تر از همتای معمولی خود به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

۶-فراری پوروسانگوئه

شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۳ ثانیه
قدرت ۷۲۰ اسب بخار
گشتاور ۷۱۵ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۳۰۹ کیلومتر

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

روزگاری هیچ‌کس نمی‌توانست یک فراری شاسی‌بلند را تصور کند اما اکنون پوروسانگوئه به بازار آمده است. البته این خودرو با پیشرانهٔ V12 و ارتفاع کم را به‌سختی می‌توان در دستهٔ شاسی‌بلندها قرار داد. پورسانگوئه با برخورداری از پیشرانهٔ سوپراسپرت و کابینی برای فقط چهار نفر، مطمئناً بیشتر از کارایی روی پرفورمنس تمرکز دارد. در این ماشین با تخته کردن gsxr گاز می‌توان به سرعت ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت رسید. البته قیمت پوروسانگوئه هم مثل یک فراری است و از ۴۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود.

۵-پورشه کاین توربو GT

شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۱ ثانیه
قدرت ۶۴۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

در خانوادهٔ کاین مدل‌های سریعی زیادی وجود دارد اما توربو GT از همهٔ آن‌ها سریع‌تر است. برخلاف توربو S E-Hybrid، اینجا هیچ نیروی کمکی برقی وجود ندارد و همه‌چیز بر عهدهٔ یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو است که ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این همان پیشرانه‌ای است که در اوروس هم ارائه می‌شود اما کاین توربو GT با وجود قدرت کمتر، سریع‌تر از پسرعموی ایتالیایی به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

۴-آستون‌مارتین DBX707

شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۱ ثانیه
قدرت ۷۰۷ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

موتورهای الکتریکی قطعاً دنیای پرفورمنس را تغییر می‌دهند اما درون‌سوزها هنوز هم نمی‌خواهند کوتاه بیایند. آستون‌مارتین DBX707 که در بهار سال ۲۰۲۲ با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی ۷۰۷ اسب بخاری معرفی شد، هنوز هم پادشاه بی‌چون‌وچرای حداکثر سرعت در دنیای شاسی‌بلندها است. این خودرو که می‌تواند به سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت برسد، از لحاظ سقف سرعت سریع‌ترین شاسی‌بلند حال حاضر جهان محسوب می‌شود.

۳-ریویان R1S

شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۰ ثانیه
قدرت ۸۳۵ اسب بخار
گشتاور ۱۲۳۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

ریویان R1S در قوی‌ترین نسخهٔ خود با چهار موتور الکتریکی (یکی برای هر چرخ)، خود را به‌راحتی در بین سریع‌ترین شاسی‌بلندهای جهان جای می‌دهد. این شتاب با توجه به وزن بیش از سه تنی R1S بسیار چشمگیر است. نقطه‌ضعف این خودرو اما حداکثر سرعتی است که روی تنها ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده و بنابراین، R1S خودرویی نیست که بتوان در اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت آلمان دید.

۲-لوتوس الترا R

شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۹ ثانیه
قدرت ۹۰۵ اسب بخار
گشتاور ۹۸۵ نیوتن متر
حداکثر سرعت ۲۶۵ کیلومتر

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

الترا اواخر امسال در بریتانیا به خریداران تحویل داده خواهد شد و مدت کوتاهی بعد راهی دیگر بازار خواهد شد. هرچند نسخهٔ پایهٔ این شاسی‌بلند بریتانیایی به دو موتور الکتریکی با ۶۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است اما الترا R با قدرت ۹۰۵ اسب بخاری و گیربکس دو سرعته، دومین شاسی‌بلند سریع بازار در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. البته شتابی که اینجا برای الترا R ذکر شده تا سرعت صد کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر آن می‌تواند حتی تا دودهم ثانیه سریع‌تر باشد.

۱-تسلا مدل X پلد

شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۵ ثانیه
قدرت ۱۰۲۰ اسب بخار
حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای سال ۲۰۲۳ در شتاب و سرعت

به گفتهٔ تسلا، شاسی‌بلند پرچم‌دار این شرکت یعنی مدل X پلد به لطف قوای محرکهٔ سه موتوره با ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت، ظرف تنها ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما آزمایش‌های مستقل شتابی حتی سریع‌تر از این را هم نشان داده‌اند. مدل X پلد درحالی‌که می‌تواند در شتاب و ۴۰۰ متر حتی برخی از سوپراسپرت‌ها را هم مغلوب کند که در داخل ظرفیت حمل حداکثر هفت نفر را دارد و می‌تواند تا ۲.۳ تن را یدک بکشد. تسلا همچنین اخیراً قیمت این ماشین را از ۱۴۴,۵۰۰ دلار به ۱۱۰ هزار دلار کاهش داده است.

سریع‌ترین شاسی‌بلندهای جهان بر اساس حداکثر سرعت

۱۰-جگوار F-Pace SVR، سقف سرعت: ۲۸۶ کیلومتر بر ساعت

۹-آلپینا XB7، سقف سرعت: ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت

۸-دوج دورانگو هلکت، سقف سرعت: ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت

۷-پورشه کاین توربو GT، سقف سرعت: ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

۶-مازراتی لوانته تروفئو، سقف سرعت: ۳۰۱ کیلومتر بر ساعت

۵-آئودی RS Q8، سقف سرعت: ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت

۴-لامبورگینی اوروس پرفورمانته، سقف سرعت: ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت

۳-بنتلی بنتایگا، سقف سرعت: ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت

۲-فراری پوروسانگوئه، سقف سرعت: ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت

۱-آستون‌مارتین DBX707، سقف سرعت: ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا