سفر ۲۷ هزار کیلومتری نیسان آریا برقی از قطب شمال به قطب جنوب!
سفر ۲۷ هزار کیلومتری نیسان آریا برقی از قطب شمال به قطب جنوب!
نیسان ژاپن اعلام کرد نسخهای ارتقا یافته از کراس اوور برقی آریا را راهی سفری ۲۷ هزار کیلومتری از قطب شمال به قطب جنوب خواهد کرد. خودروی موردبحث تغییراتی حداقلی را برای انجام چنین سفر دشواری تجربه میکند.
اواخر سال جاری میلادی نیسان آریا برقی یک ماجراجویی منحصربهفرد خواهد داشت. اگرچه تغییراتی در محصول بدون آلایندگی نیسان رخ میدهد اما هدف ژاپنیها حفظ شرایط استاندارد خودرو در حد امکان بوده هرچند نمیتوان از برخی بهبودها چشم پوشید. بزرگترین بهبود رخ داده در آریا سیستم تعلیق و لاستیکها هستند. نیسان از سیستم تعلیق کاراتر و لاستیکهای ۳۹ اینچی بی اف گوودریچ استفاده کرده و برای جای گرفتن چرخ ها در جای خود گلگیرها نیز پهنتر شدهاند. نیسان همچنین یک واحد کاربردی جدید روی سقف نصب کرده تا بتواند یک پهپاد را در خود جای دهد. داخل کابین خودروی موردبحث نیز یک اسپرسوساز وجود دارد تا سرنشینان بهتر بتوانند سرمای محیط را تحمل کنند.
خودروساز موردبحث هیچ اشارهای به بهبود قوای محرکه و باتری نکرده است. نیسان آریا برقی از دو پیشرانه با سیستم چهار چرخ محرک e-4ORCE استفاده میکند و قدرت ۳۸۹ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتون متر را در دسترس قرار میدهد. ژاپنیها برای تولید این خودرو با شرکت آرکتیک تراکس که متخصص تولید خودروهای کارا و ماجراجویی است همکاری کرده تا آریا بتواند چنین سفری را انجام دهد. همانگونه که گفته شد آریا میبایست با برخی از خشنترین محیطهای قابلتصور روبرو شده و از برف و یخ گرفته تا بیابانهای خشک و بیآبوعلف را تحمل کند.
واضح است که در قطب شمال یا جنوب خبری از جایگاه شارژ نخواهد بود و به همین خاطر نیسان از واحد انرژی تجدید پذیر پرتابل استفاده میکند. پروتوتایپ سیستم یاد شده از توربین بادی سبکوزن و پانلهای خورشیدی تشکیل شده تا بتواند باتری ۹۰ کیلووات ساعتی آریا را شارژ کند. نیسان آریا در سال ۲۰۲۰ معرفی شد هرچند همین چند ماه پیش راهی بازار آمریکا شده است. ابتدا نسخه دیفرانسیل جلوی این خودرو در دسترس مشتریان قرار گرفته و نسخه چهار چرخ محرک نیز طی ماههای آتی عرضه خواهد شد.