سهم ناچیز خودروهای برقی از سبد فروش تویوتا در سال 2023
سهم ناچیز خودروهای برقی از سبد فروش تویوتا در سال 2023
گزارش فروش تویوتا نشان میدهد خودروهای برقی تنها سهم ۰.۹۲ درصدی از کل فروش این خودروساز ژاپنی در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادهاند.
بسیاری از کارشناسان و طرفداران تویوتا از این برند به خاطر عدم سرمایهگذاری و توجه جدی به خودروهای برقی انتقاد کردهاند اما آمار فروش ژاپنیها در سال ۲۰۲۳ چیز دیگری را نشان میدهد. تویوتا نه تنها توانسته برای چهارمین سال پیاپی پرفروشترین خودروساز دنیا لقب بگیرد بلکه سال قبل رکورد جدیدی را در این زمینه بر جای گذاشته است.
از بین ۱۱,۲۳۳,۰۳۹ خودرویی که تویوتا و زیرمجموعههایش در سال قبل به فروش رساندهاند، سهم خودروهای برقی بسیار ناچیز است و به ۱۰۴,۰۱۸ دستگاه میرسد که اگرچه نسبت به یک سال قبل از آن رشد ۳۲۵.۲ درصدی نشان میدهد اما زمانی که این میزان فروش را با استقبال از خودروهای درونسوز تویوتا مقایسه کنید به سهم بسیار پایین آنها پی خواهید برد. در جدول زیر میتوانیم آمار فروش محصولات متنوع تویوتا را مشاهده کنیم:
آمار فروش خودروهای برقی | آمار فروش خودروهای هیبریدی کامل | آمار فروش خودروهای هیبریدی ساده | آمار فروش خودروهای پلاگین هیبریدی | آمار فروش خودروهای سلول سوختی هیدروژن | آمار فروش خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی و برقی | آمار فروش کلی |
۱۰۴,۰۱۸ | ۳,۴۲۰,۰۰۴ | ۲۶,۸۵۹ | ۱۲۴,۷۵۵ | ۳,۹۲۱ | ۳,۶۷۹,۵۵۷ | ۱۱,۲۳۳,۰۳۹ |
با توجه به آمار فوق میتوان گفت خودروهای برقی تنها ۰.۹۲۶ درصد از کل فروش خودروهای تویوتا در سال قبل را به خود اختصاص دادهاند. البته بر اساس استراتژی جدید این برند در آینده شاهد تولید طیف وسیعی از خودروهای بدون آلایندگی خواهیم بود هرچند خود تویوتا تخمین میزند خودروهای برقی همیشه سهم کمتری از کل فروش را به خود اختصاص خواهند داد. حتی پس از تولید چنین محصولاتی هم خودروهای موردبحث تنها ۳۰ درصد از کل فروش تویوتا را تشکیل خواهند داد. آکیو تویودا رئیس این برند در مصاحبه با مجله تویوتا تایمز گفته است:
صرفنظر از میزان پیشرفت خودروهای برقی، من فکر میکنم سهم آنها از بازار ۳۰ درصد خواهد بود و ۷۰ درصد باقی مانده به خودروهای درونسوز، هیبریدی و هیدروژنی اختصاص خواهد یافت. شکی ندارم که خودروهای درونسوز زنده باقی خواهند ماند.
تویوتا میگوید پیشرانه درونسوز میتواند همچنان تولید شود و خودروسازان در این زمینه تلاشهای زیادی باید داشته باشند. به همین منظور پروتوتایپ های GR یاریس و GR کرولا با پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربویی که بجای بنزین از هیدروژن استفاده میکند تولید و تست شدهاند. البته ژاپنیها تکنولوژی هیدروژنی را نیز کنار نگذاشتهاند و قرار است در آینده محصولات جدیدی تولید شوند.
با تمامی این تفاسیر تویوتا باید نگران خیزش تسلا باشد مخصوصاً اینکه مدل Y به پرفروشترین خودروی سال قبل بدل شده است. البته هنوز هم زمان برای تویوتا باقی است تا بتواند با تولید محصولات برقی مناسب نظر مشتریان را جلب کند. قبلاً برخی کشورهای اروپایی قوانین جدیدی برای محدود کردن فروش خودروهای درونسوز تصویب کردهاند و اگر این اتفاق در نهایت رخ داد شاید فشار زیادی به تویوتا وارد شود. از طرف دیگر شاید برخی افراد معتقد باشند تویوتا با تولید خودروهای هیدروژنی روی اسب مرده شرط میبندد. در نهایت هدف این برند مشهور تبدیل شدن به کمپانی کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ است به این معنی که در تمامی مراحل تولید و عرضه محصول هیچگونه آلایندگی کربنی وجود نخواهد داشت.
مجله خبری gsxr