سوزوکی ویتارا در تست ایمنی گوزن؛ ایمن، پایدار و متعادل
سوزوکی ویتارا در تست ایمنی گوزن؛ ایمن، پایدار و متعادل
کراس اور ژاپنی سوزوکی ویتارا به تازگی در تست ایمنی گوزن شرکت کرده است. نتیجه حضور ویتارا در تست یاد شده قابلقبول بوده چراکه ژاپنیها توانستهاند عملکردی ایمن و پایدار را به نمایش بگذارند.
سوزوکی ویتارا یکی از معدود کراس اورهای ساب کامپکت بازار است که با پیشرانه هیبریدی و سیستم چهار چرخ محرک عرضه میشود. در سال ۲۰۲۰ تکنولوژی هیبریدی در سینه خودروی موردبحث ما جای گرفت و دیگر خبری از پیشرانه بنزینی برای بازارهای اروپایی نبود. ویتارا خودروی بسیار سریعی است اما قطعاً از دیدن عملکرد آن در تست گوزن و عبور از مخروطهای در نظر گرفته شده سورپرایز خواهید شد.
مجله km77 اخیراً اقدام به تست ویتارا مجهز به همان پیشرانه موردبحث کرده است. پیشرانه ۱.۴ لیتری هیبریدی کراس اور سوزوکی قدرت ۱۲۹ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتون متر تولید میکند. برای مقایسه باید دانست تنها کراس اور ساب کامپکت دیگر در بازار اروپا که از سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه هیبریدی سود میبرد تویوتا یاریس کراس نام دارد. همچنین سوزوکی S-Cross نیز در دسترس خریداران قرار گرفته اما کمی بزرگتر و گرانتر از ویتاراست.
خودروی موردبحث از لاستیکهای کانتیننتال اکو کانتکت ۵ با رینگهای ۱۷ اینچی استفاده میکند. لاستیکهای یاد شده کاملاً مخصوص استفادههای جادهای هستند و نباید با آنها به فکر آفرود بود بنابراین ویتارا باید بتواند چسبندگی زیادی در مانورهای ناگهانی تست گوزن داشته باشد. راننده در تست اول با سرعت ۷۴ کیلومتر در ساعت حرکت کرده و بدون برخورد با مخروطها تست را به پایان میرساند. سوزوکی ویتارا در تست موردبحث پایدار بوده و راننده از فرمان دقیق و مستقیم خودرو سخن میگوید. سیستم پایداری الکترونیکی نیز کار خود را به خوبی انجام داده و با کاهش سرعت آن باعث کنترل بهتر میشود. در تست دوم سرعت خودرو کمی افزایش یافته و اگرچه بیش فرمانی قابلتوجهی وجود دارد اما ویتارا همچنان بدون برخورد با مخروطها مانورها را انجام میدهد. بالاترین سرعتی که ویتارا ثبت میکند ۷۵ کیلومتر در ساعت است. حتی در تستهایی که کراس اور سوزوکی سربلند نبوده هم شاهد واکنشهای قابل پیشبینی و احساس ایمنی کلی آن هستیم. جالب آنکه ویتارا در تستهای اسلالوم ۱۸ متر بهتر هم ظاهر میشود.