سوپر کروز جنرال موتورز و بلو کروز فورد، بهترین سیستمهای خودران جهان
سوپر کروز جنرال موتورز و بلو کروز فورد، بهترین سیستمهای خودران جهان
در بررسی کانسومر ریپورتز، سیستمهای بلو کروز فورد و سوپر کروز جنرال موتورز بهترین عملکرد را در بین همهٔ سیستمهای کمکراننده داشتهاند.
خودروسازان برای تکنولوژیهای کمکرانندهٔ خود نامهای مختلفی را انتخاب میکنند اما عملکرد کلی همهٔ آنها یکسان است و شامل حفظ حرکت خودرو بین خطوط، افزایش و کاهش سرعت در ترافیک و پایش توجه راننده میشود. بااینحال، جدیدترین بررسی کانسومر ریپورتز روی ۱۲ سیستم خودران مختلف، تفاوتهای قابلتوجهی را در نحوهٔ عملکرد آنها نشان داده است. دو خودروساز بزرگ دیترویت رتبههای برتر این مطالعه را از آن خود کردهاند بهگونهای که سیستم بلو کروز فورد با امتیاز ۸۴ صدرنشین شده و سوپر کروز جنرال موتورز با امتیاز ۷۵ در جایگاه دوم قرار گرفته است.
مرسدس بنز با کسب ۷۲ امتیاز جایگاه سوم را به خود اختصاص داده، بامو با ۶۹ امتیاز در جایگاه چهارم قرار گرفته و تویوتا با دریافت امتیاز کلی ۶۵ لیست پنج برند برتر را تکمیل کرده است. یکی از عجایب این مطالعه اما تسلا است که در سال ۲۰۱۵ با سیستم اتوپایلوت خود پیشگام سیستمهای خودران جهان بود و در بررسی کانسومر ریپورتز در سال ۲۰۲۰ پس از سوپر کروز جنرال موتورز در جایگاه دوم قرار گرفته بود اما حالا به خاطر امتیاز پایین در بخش پایش توجه راننده و همینطور ابهام در برخورداری از ایمنی کامل، با امتیاز ۶۱ به رتبهٔ هفتم سقوط کرده است.
به گفتهٔ مدیر ارشد تست خودرو در کانسومر ریپورتز، اتوپایلوت سیستم نظارتی مؤثری برای راننده ندارد و درحالیکه دیگر خودروسازان سیستمهای ACC و LCA خود را تکامل دادهاند، تسلا عقب افتاده است. بااینحال، تسلا هنوز هم بهتر از ریویان، نیسان، هوندا و ولوو بوده که همگی امتیاز زیر ۶۰ کسب کردهاند. هیوندا و برندهای دیگر این گروه یعنی کیا و جنسیس هم با امتیاز ۴۷ در جایگاه آخر ایستادهاند. کانسومر ریپورتز از این برندهای کرهای به دلیل عملکرد ضعیف سیستم پایش توجه راننده بشدت انتقاد کرده است زیرا این سیستم پس از مدت معینی بدون کاهش دادن سرعت یا توقف خودرو، خاموش میشود. همچنین سیستم حفظ حرکت میان خطوط هیوندای نیز عملکرد بینقصی نداشته است.
در ارزیابیهای کانسومر ریپورتز، آزمایش سیستمها هم در یک پیست و هم در دنیای واقعی انجام میشود. این موسسه در بررسی عملکرد سیستمهای کمکراننده پنج معیار مختلف شامل قابلیتها، درگیر نگه داشتن راننده، سهولت استفاده، ایمنی و پایش توجه راننده را در نظر میگیرد. دراینبین، کانسومر ریپورتز برای اطمینان از ایمنی خودروها تأکید بیشتری روی پایش راننده دارد. به گفتهٔ این موسسه، در حال حاضر فقط فورد و جنرال موتورز به لطف دوربینهای مادونقرمز که روی چشمان راننده نظارت دارد، امتیاز بیشتری در این بخش کسب میکنند.
فیشر دراینباره میگوید:
سیستمهای کمکراننده اصلاً خودروی خودرانی خلق نمیکنند بلکه روش جدیدی برای رانندگی مشترک با کامپیوترهای خودرو فراهم میکنند. وقتی خودروسازان این کار را بهدرستی انجام دهند، میتواند رانندگی را ایمنتر و راحتتر کند و وقتی این کار اشتباه انجام شود میتواند خطرناک باشد