شکایت خریداران از شیائومی به خاطر کانالهای هوا روی کاپوت SU7 اولترا!

شکایت خریداران از شیائومی به خاطر کانالهای هوا روی کاپوت SU7 اولترا!
بیش از ۴۰۰ مالک شیائومی SU7 اولترا به دلیل ادعاهای دروغین درباره کاپوت فیبر کربنی ۶ هزار دلاری، علیه این خودروساز چینی اقدام قانونی کردهاند.
بیش از ۴۰۰ مالک خودروی الکتریکی شیائومی SU7 اولترا گروهی را برای اقدام قانونی علیه این خودروساز تشکیل دادهاند و هر یک ۳ هزار یوآن (۴۱۵ دلار) برای پوشش هزینههای حقوقی جمعآوری کردهاند. موضوع اختلاف، کاپوت فیبر کربنی سفارشی به قیمت ۴۲ هزار یوآن (۵,۸۳۰ دلار) است که با «کانالهای هوای دوگانه» برای بهبود آیرودینامیک و خنکسازی معرفی شده بود اما بررسیهای انجامشده توسط مالکان چیز دیگری نشان میدهد. بررسی کاپوت هیچ تفاوت ساختاری با نسخه استاندارد آلومینیومی را نشان نداده است. آزمایشهای اضافی با استفاده از دمنده هوا و کاغذ نازک نیز فقدان جریان هوا از طریق کانالها را تأیید کرده و تصاویر حرارتی ارائهشده توسط مالکان، هیچ اثر خنککنندگی قابلتوجهی را نشان نداده است.
در واکنش به انتقادات، شیائومی عذرخواهی و به توضیحات نادرست محصول اعتراف کرد. این شرکت به خریداران ۲۰ هزار امتیاز وفاداری به ارزش ۲,۷۷۰ دلار و گزینه تعویض کاپوت با نسخه آلومینیومی استاندارد پیشنهاد داده است. بااینحال، بسیاری از مالکان این پیشنهاد را رد کردهاند زیرا زمان انتظار برای قطعات جایگزین ۳۰ تا ۴۰ هفته گزارش شده و آن را جبرانی ناکافی برای قطعهای میدانند که انتظار داشتند عملکرد خودرو را بهبود دهد. این شکایت حقوقی در حالی مطرح شده که بخش خودروسازی شیائومی با چالشهای مختلفی مواجه است تا جایی که چندی پیش، مدیرعامل شیائومی، هفتههای اخیر را «سختترین دوران از زمان تأسیس شیائومی» توصیف و به مشکلات شخصی و حرفهای اشاره کرد.
کارشناسان حقوقی خاطرنشان میکنند که اگر آزمایشهای مستقل تأیید کنند کانالهای هوا غیرکاربردی هستند، شیائومی ممکن است به دلیل تبلیغات گمراهکننده تحت قانون تبلیغات چین با جریمههایی مواجه شود. برخی تحلیلگران صنعت به شباهتهایی با اختلافات قبلی برندهای الکتریکی چینی مانند آواتر اشاره کردهاند که نگرانیهای مشابه را با آزمایشهای عمومی برطرف کرد. این مقایسهها، خواستار تأیید مستقل ادعاهای شیائومی درباره عملکرد کاپوت شده است. مالکان در گروه حقوقی تأکید کردهاند که شکایت آنها صرفاً درباره جبران مالی نیست. یکی از مالکان بهصورت آنلاین نوشت:
ما ویژگیای را خریدیم که بهعنوان یک ارتقای عملکردی تبلیغ شده بود. شیائومی باید یا ثابت کند که کانالها کار میکنند یا مسئولیت آن را بپذیرد.
این جنجال ممکن است بر عرضه شاسیبلند آینده شیائومی YU7 و برنامههای گستردهتر این شرکت در بازار خودروهای الکتریکی ردهبالا تأثیر بگذارد. تحلیلگران معتقدند نتیجه این موضوع میتواند بر نحوه مدیریت ادعاهای بازاریابی مرتبط با قطعات پرفورمنس سفارشی خودروسازان اثر بگذارد.