صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

از چه زمانی وارد حوزه و بازار ارزهای دیجیتال شده‌اید؟ تا چه حدی با اصطلاحات و مفاهیم اصلی این بازار آشنا هستید؟ بدون‌شک صرافی ارز دیجیتال زیاد گوشتان خورده است ولی شاید به طور دقیق با کارایی و کاربرد و اهداف نهایی این مفهوم آشنا نباشید. البته که صرافی ارزهای دیجیتال نیز تا حدودی شبیه به صرافی ارزهای فیات عمل می‌کند ولی می‌توان تفاوت‌های اساسی در بین این صرافی‌ها مشاهده کرد. به نظر شما صرافی ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

انتخاب صرافی ارز دیجیتال، اولین قدم شروع معاملات رمز ارزها

فراموش نکنید اگر در هیچ صرافی رمز ارزی حساب کاربری نداشته باشید امکان معامله و خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای شما غیر ممکن خواهد بود. به زبان ساده صرافی ارز دیجیتال مهم‌ترین رکن و اساس شروع معاملات ارزهای دیجیتال است که باعث تداوم حضور شما در این بازار می‌شود.

در صرافی ارزهای واقعی، شما می‌توانید با پرداخت ریالی ارز مورد نظرتان را به عنوان مثال رمز ارز ایاس بخرید یا اینکه ارز خارجی خود را بفروشید و در مقابل ریال دریافت کنید. در صرافی‌ ارز دیجیتال نیز روند به همین صورت خواهد بود که شما به ازای خرید رمز ارز مورد نظرتان مبلغی را پرداخت می‌کنید یا اینکه با فروش ارز دیجیتال مبلغی را دریافت خواهید کرد.

برای شروع معامله در بازار ارزهای دیجیتال باید یکی از صرافی‌های حاضر در این حوزه را انتخاب کنید و حساب کاربری برای خود بسازید تا بتوانید نقش فعالی در بازار داشته باشید.

صرافی ارز دیجیتال یک سایت است یا یک اپلیکیشن

اگر به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده باشید و مفهوم صرافی به گوشتان خورده باشد، به طور حتم برایتان سوال است که این صرافی چیست و از چه طریقی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

صرافی‌ها در واقع سایت‌هایی هستند که کاربران در آنها ثبت‌نام می‌کنند، یک حساب کاربری می‌سازند و معاملات ارزهای دیجیتال خود را آغاز می‌کنند. ناگفته نماند بیشتر سایت‌های صرافی ارز دیجیتال اپلیکیشنی نیز دارد که کاربران با نصب آن بر روی تلفن همراه خود یا لپ تاپ می‌توانند به معامله مشغول شوند.

از این‌رو می‌توان گفت صرافی ارز دیجیتال نه تنها سایت است بلکه اپلیکیشن‌های بسیاری در این بازار وجود دارند که روند انجام معاملات و بررسی کردن و تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال همچون قیمت ارز استلار، بیت کوین، تتر و … را برای کاربران ساده‌تر می‌کنند. با کمک این اپلیکیشن‌ها شما با وارد کردن اطلاعات کاربری خود در هر زمانی به حساب کاربریتان دسترسی راحت و سریعی دارید.

برای مثال اگر با سایت واتس اپ یا واتس اپ وب کار کنید راحت‌تر هستید یا زمانی که از اپلیکیشن واتس اپ بر روی موبایل یا لپ تاپ خود استفاده می‌کنید؟ این موضوع همیشه وجود دارد که استفاده از اپلیکیشن راحت‌تر از وب سایت خواهد بود. از این‌رو بیشتر صرافی‌های معتبر اپلیکیشنی برای تسهیل روند معامله ایجاد کرده‌اند.

صرافی ارز دیجیتال ایرانی بهتر است یا خارجی؟

برای پاسخ به این پرسش کافی است به هویت و ملیت خود توجه داشته باشید، درست است که ارزهای دیجیتال موضوعی مربوط به کشورهای خارجی است ولی استفاده از صرافی‌های خارجی برای ایرانیان سخت است و حتی در برخی موارد این امکان وجود دارد که استفاده از صرافی خارجی غیرممکن شود.

صرافی‌های معتبر و کاربلد برای جلوگیری از هر گونه خطا و پولشویی یا برای تشخیص و شناسایی راحت مشتریان خود، از مرحله احراز هویت استفاده می‌کنند. بدین‌ترتیب شما یک شهروند ایرانی به حساب می‌آیید که نمی‌توانید اطلاعات کافی و مورد نیاز را در اختیار صرافی خارجی بگذارید و احراز هویت شما تکمیل نمی‌شود. در نتیجه امکان استفاده از خدمات صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی خیلی چشمگیر نخواهد بود.

برای رفع این موضوع شما می‌توانید از صرافی‌های ارزهای دیجیتال ایرانی همانند کیوسک استفاده کنید که خوشبختانه مراحل احراز هویت را براساس قوانین کشور ایران تعیین کرده است. کافی است اطلاعات خواسته شده را در صفحه مورد نظر وارد کنید و بعد از تایید نهایی هویت شما، می‌توانید به معاملات ارزهای دیجیتال دست بزنید .

صرافی ارز دیجیتال چطور کار می‌کند؟

صرافی رمز ارزها به گونه‌های مختلفی آماده خدمت‌رسانی به کاربران خود هستند. با توجه به هدف خود، این شما هستید که یکی از صرافی‌های رمز ارز را انتخاب و در آن حساب کاربری می‌سازید. آیا با نحوه عملکرد صرافی‌های ارز فیات آشنایی دارید؟ در این صرافی‌ها شما ریال خود را به دلار یا سایر ارزهای خارجی تبدیل می‌کنید.

صرافی ارز دیجیتال نیز هم به این روش عمل می‌کند و هم روش دیگری همانند مشاورین املاک دارد. همان‌طور که مشاورین املاک واسطه بین خرید و فروشی یا رهن و اجاره‌ای امن و مطمئن هستند، صرافی ارز دیجیتال نیز به عنوان یک واسطه میان خریدار و فروشنده نهایی ارز دیجیتال فعالیت دارد. به طور کلی این صرافی‌ها به 2 روش عمل می‌کنند:

  • کاربر به طور مستقیم ارز دیجیتال مورد نظرش را از صرافی خریداری می‌کند یا رمز ارزش را به طور مستقیم به صرافی می‌فروشد.
  • صرافی به عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده ارز دیجیتال حضور دارد و معامله آنها را به بهترین و امن‌ترین شکل ممکن هدایت می‌کند. در این روش صرافی ارز دیجیتال مبلغی را به عنوان کارمزد می‌گیرد.

براساس تحقیقات به عمل آمده بیشتر صرافی‌های خارجی و بین المللی به روش دوم عمل می‌کنند و در واقع به عنوان یک واسطه کارمزد خود را از معامله می‌گیرند. این در حالی است که در حال حاضر بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی به روش عمل کار می‌کنند و کاربران می‌توانند به طور مستقیم با صرافی معامله انجام دهند.

چند نوع صرافی ارز دیجیتال داریم؟

صرافی ارزهای دیجیتال نیز همانند هر مفهوم دیگر حاضر در بازار رمز ارزها، به دسته‌‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر یک از آنها ویژگی خاص به خود را دارند. در نهایت این کاربر است که با توجه به نیاز و معیار خود یکی از بهترین صرافی‌های حاضر در فضای رمز ارزها را انتخاب می‌کند.

شاید با کمی تحقیق و بررسی در این حوزه بتوانید به صرافی‌های مختلف دست پیدا کنید. اما به طور معمول اصلی‌ترین انواع صرافی ارز دیجیتال 2 نوع متمرکز و غیر متمرکز آن خواهد بود که در کشور ایران کارایی زیادی دارند و بیشتر کاربران از آنها استفاده می‌کنند. البته که صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی بهترین گزینه برای کاربران ایرانی است.

صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال

بدون شک می‌دانید که بازار و فضای ارز دیجیتال و شبکه‌های بلاکچین آن غیر متمرکز هستند و هیچ نهاد و سازمان خاصی آنها را هدایت و رهبری نمی‌کند. از این‌رو عبارت غیر متمرکز به معنای عدم وجود یک رهبر یا ناظر است.

بنابراین صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال نیز بدون هیچ مدیریت و ناظر مشخصی عمل می‌کنند. می‌توان گفت در این نوع صرافی‌ها مدیران صرافی هیچ نظارت، کنترل و دسترسی به حساب کاربران و دارایی آنها ندارند. پروتکل صرافی‌های غیر متمرکز براساس شبکه‌های بلاکچین و قراردادهای هوشمند عمل می‌کند.

به زبان ساده فرد به طور مستقیم دارایی خود را از کیف پولش به صرافی انتقال می‌دهد. به عبارت دیگر میان صرافی و کیف پول کاربر رابطه مستقیمی وجود دارد.

پس کافی است کاربر وارد سایت یا اپلیکیشن صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال شود و داراییش را از طریق کیف پول به صرافی منتقل کند و دست به معامله بزند. ناگفته نماند استفاده از این صرافی‌ها چالش‌ها و دردسرهایی به همراه دارد که کاربر قبل از شروع سرمایه‌گذاری و معامله خود آنها را در نظر بگیرد.

صرافی متمرکز ارز دیجیتال

این صرافی برخلاف صرافی غیر متمرکز دارای یک رهبر و ناظر مشخص است و توسط یک نهاد یا سازمان خاص اداره می‌شود. در واقع دارایی کاربران به طور کامل تحت کنترل این نهاد و رهبران آن قرار دارند. بیشتر صرافی‌های ایرانی نیز از نوع متمرکز هستند و کاربران باید دارایی خود را در کیف پول صرافی نگه‌ دارند.

از آنجایی که ارزهای دیجیتال ذاتی غیر متمرکز دارند شاید فکر کنید استفاده از صرافی متمرکز برای شما سخت است ولی در حال حاضر این صرافی‌ها امنیت بیشتری دارند و شما می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری به معامله ارزهای دیجیتال دست بزنید. توجه داشته باشید استفاده از صرافی‌های خارجی نقاط ضعف بسیاری دارد.

یکی از این نقاط ضعف وجود تحریم‌ها و امکان مسدود شدن حساب کاربری افراد ایرانی در صرافی‌های بین المللی خواهد بود. اما با انتخاب یک صرافی ایرانی احتمال مسدود شدن حساب کاربری شما کاهش می‌یابد و دسترسی بهتر و راحت‌تری به کیف پول، دارایی، موجودی و معاملات خود خواهید داشت.

 صرافی ایرانی ارز دیجیتال، بهترین انتخاب کاربران ایرانی

با توجه به اینکه شهروندان ایرانی کارت‌های بانکی خارج از کشور را ندارند و به شرایط بین المللی دسترسی نخواهند داشت، بهتر است برای معامله ارزهای دیجیتال از صرافی‌های ایرانی استفاده کنند. با کمک این صرافی‌ها بعد از تکمیل ثبت‌نام در سایت صرافی شما می‌توانید از طریق کارت بانکی خود هر رمز ارزی بخرید. به عنوان مثال شما میتوانید با ثبت نام در صرافی کیوسک به راحتی و با امنیت بالا به خرید ارز دیجیتال ترون بپردازید.

طبق آمار به دست آمده بهترین نقطه برای شروع معاملات ارزهای دیجیتال، کمک گرفتن از صرافی‌های ایرانی است. در ضمن کار کردن با این صرافی‌ها پیچیده نیست و شما خیلی راحت می‌توانید ریال خود را به اتریوم یا سایر رمز ارزها تبدیل کنید. البته صرافی‌های ایرانی نیز دارای محدودیت‌هایی هستند که هنوز جای پیشرفت خواهند داشت.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
gsxr مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل