طراحی همه محصولات بی ام و تا سال 2029 با سری نئو کلاس متحول میشود

طراحی همه محصولات بی ام و تا سال 2029 با سری نئو کلاس متحول میشود
بامو تا سال ۲۰۲۹، با زبان طراحی نئو کلاس، چهره تمام مدلهای خود را از iX3 الکتریکی گرفته تا سری ۵ بازطراحی خواهد کرد.
بامو با معرفی زبان طراحی نئو کلاس که در سال ۲۰۲۳ با کانسپتهای نئو کلاس و نئو کلاس X رونمایی شد، گام بزرگی در بازطراحی سبد محصولات خود برمیدارد. این زبان طراحی که ابتدا برای خودروهای الکتریکی برنامهریزی شده بود، اکنون به مدلهای بنزینی نیز گسترش خواهد یافت. اولین مدل با این طراحی، شاسیبلند الکتریکی iX3 است که در نمایشگاه خودروی مونیخ در سپتامبر ۲۰۲۵ رونمایی میشود. این خودرو احتمالاً جلوپنجره بزرگ سنتی بامو را با طراحی نرمتر و عناصر ظریفتر جایگزین میکند. آدریان ون هویدونک، مدیر طراحی گروه بامو، در گفتوگو با اتوکار اعلام کرد:
زبان طراحی که از امسال با اولین خودروهای نئو کلاس در نمایشگاه مونیخ معرفی میکنیم، در کل سبد محصولات پیادهسازی میشود و هیچ خودرویی جا نمیماند.
برند کوربر، مدیر محصول بامو، نیز تأکید کرد که این بازطراحی در کمتر از سه سال و نیم در تمام مدلها اجرا خواهد شد.
یکی دیگر از اولین مدلهای بامو که از زبان طراحی نئو کلاس بهرهمند خواهد شد، سری ۵ است که با وجود معرفی نسل هشتم در سال ۲۰۲۳، در سال ۲۰۲۶ فیسلیفت قابلتوجهی خواهد داشت. این فیسلیفت شامل دماغهای برجسته و همراستا با مدلهای نئو کلاس و احتمالاً بازطراحی کابین با سیستم پانورامیک iDrive جدید است. این سیستم شامل داشبورد بازطراحیشده، نمایشگر هدآپ گسترده، فرمان جدید و نمایشگر لمسی ۱۷.۹ اینچی بدون دکمههای فیزیکی است که ابتدا در iX3 و سپس در تمام مدلهای بامو استفاده میشود. سری ۵ همچنان بر پلتفرم CLAR باقی میماند و از پیشرانههای فعلی استفاده میکند.
پس از سری ۵، مدلهای سری ۳، سری ۲، سری ۷ و کراساوورهای X2، X5 و X7 نیز از طراحی نئو کلاس بهرهمند میشوند. سری ۳ جدید، پس از iX3، از پلتفرم الکتریکیمحور نئو کلاس استفاده خواهد کرد که در آینده به تمام مدلهای بامو گسترش مییابد. مدلهایی مانند سری ۱ (احتمالاً در سال ۲۰۲۸)، سری ۲، سری ۷ و همینطور X1 و X2 که اخیراً معرفی شدهاند تا سال ۲۰۲۹ فیسلیفتهای سنگینی با زبان طراحی جدید، کابین بازطراحیشده و فناوریهای پیشرفته تجربه خواهند کرد. ون هویدونک تأکید کرد که هر مدل ویژگیهای متمایز خود را حفظ خواهد کرد اما شباهت خانوادگی نئو کلاس در همه آنها دیده میشود. او افزود:
نباید اجازه دهیم مدلهای جدید، خودروهای فعلی را قدیمی جلوه دهند. همهچیز در مدت کوتاهی بسیار جدید به نظر خواهد رسید.
ون هویدونک توضیح داد که سرعت پیشرفت فناوری و طراحی خودرو و همچنین تقاضای جامعه برای تغییرات سریع، این تصمیم را ضروری کرده است. نئو کلاس نهتنها یک زبان طراحی، بلکه شامل پیشرفتهایی در پیشرانهها، فناوری دیجیتال و سیستمهای کمکراننده است. آینده مدلهایی مانند سری ۴ و سری ۸ هنوز مشخص نیست. با توجه به نزدیک بودن پایان چرخه عمر این خودروها، بعید است که بهروزرسانیهای گستردهای را تجربه کنند اما ممکن است فیسلیفتهای محدودی با عناصر نئو کلاس داشته باشند.