هاست پرسرعت
خودرو

علت خرابی باتری ماشین چیست؟

علت خرابی باتری ماشین چیست؟

باتری ماشین نقش مهمی در کارکرد تجهیزات برقی خودرو دارد اما گاهی اوقات به دلایل مختلف خراب می‌شود و یافتن علت آن موضوع جدیدترین مقاله آموزشی gsxr است. همراه ما باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

باتری ماشین

پیش از آنکه به علت خرابی باتری ماشین بپردازیم بهتر است اندکی درباره خود باتری و نقش آن در خودرو صحبت کنیم. باتری خودرو انرژی را به‌صورت شیمیایی ذخیره کرده و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. از جمله مهم‌ترین وظایف باتری خودرو می‌توان به تأمین انرژی و برق موردنیاز جهت روشن شدن خودرو، تأمین برق موردنیاز برای چراغ‌ها، سیستم‌های برقی از جمله سیستم صوتی و تأمین انرژی بخاری و کولر خودرو اشاره کرد.

شاید در نگاه اول وظایف باتری خیلی به چشم نیاید اما از کار افتادن آن باعث خواهد شد خودرو استارت نخورد و عملاً بدون استفاده باقی بماند بنابراین بررسی باتری خودرو در فواصل زمانی منظم و تعویض آن در صورت لزوم اهمیت زیادی خواهد داشت. باتری خودرو از اجزای مختلفی شامل جعبه باتری، صفحات دارای ماده فعال، الکترولیت، صفحات مثبت و منفی به همراه عایق، قطب‌های مثبت و منفی، سطح الکترولیت و… تشکیل شده است. نحوه کار باتری به این صورت است که با استارت زدن باتری به مدار برق متصل می‌شود. در این حالت فرایند دشارژ شروع شده و الکترولیت که رابط قطب‌های مثبت و منفی محسوب می‌شود فرایند تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی را انجام می‌دهد.

انرژی‌ای که از این طریق به دست می‌آید ماده فعال روی صفحات یاد شده را به سولفات سرب تبدیل می‌کند و در این میان مولکول‌های اکسیژن و هیدروژن آزاد می‌شوند. مولکول‌های یاد شده طی واکنش‌های شیمیایی به آب تبدیل می‌شوند و نتیجه آن نیز آزاد شدن الکترون توسط صفحات مثبت خواهد بود. این الکترون‌ها به سمت صفحات منفی می‌روند و تبادل الکترونیکی انجام شده باعث تأمین ولتاژ یا پتانسیل الکتریکی دو سر باتری می‌شود. انواع مختلفی از باتری‌ها وجود دارند که در خودروها بکار می‌روند. باتری خودروهای داخلی معمولاً از نوع اسیدی یا اتمی است که هریک نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. در خودروهای مدرن برقی که در بازارهای جهانی عرضه شده‌اند معمولاً از باتری‌های لیتیوم یون استفاده شده است هرچند برخی شرکت‌ها همچون تویوتا به دنبال تولید باتری‌های حالت‌جامد با کارایی بسیار بالاتر هستند.

علائم خرابی باتری ماشین

باتری ماشین جزو قطعات مصرفی محسوب می‌شود اما طول عمر نسبتاً بیشتری داشته و در هر شرایطی نیز کار می‌کند. البته پس از گذشت مدت‌زمان مشخصی که معمولاً بین ۲ تا ۴ سال است باتری خودرو کیفیت و کارکرد خود را از دست خواهد داد. از جمله علائم خرابی باتری ماشین می‌توان به مواردی همچون استارت ضعیف پیشرانه، کاهش نوردهی چراغ‌ها، کاهش قدرت و شتاب پیشرانه، تغییر رنگ و شکل باتری و… اشاره کرد.

علت خرابی باتری ماشین

دلایل زیادی برای خرابی باتری ماشین وجود دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

عدم استفاده طولانی‌مدت از خودرو: درصورتی‌که از خودروی خود مدت زیادی استفاده نکنید و احتمالاً آن را بخوابانید باتری خودرو کارایی خود را از دست خواهد داد.

دمای بسیار بالا و پایین: باتری‌ها معمولاً در برابر نوسانات دمایی عادی مشکلی نخواهند داشت اما اگر در معرض دماهای بسیار بالا یا پایین قرار گیرند کیفیت خود را از دست داده و خراب خواهند شد.

ضربه فیزیکی شدید: درصورتی‌که ضربات شدیدی به بدنه باتری وارد شود اسید باتری نشت خواهد کرد و در نهایت باتری خراب خواهد شد.

آسیب دیدن قطب‌های باتری: اگر قطب‌های مثبت و منفی باتری آسیب ببیند عملکرد کلی آن کاهش خواهد یافت.

وجود سیستم‌های برقی زیاد در خودرو: باتری خودرو ظرفیت مشخصی دارد و درصورتی‌که سیستم‌های برقی زیادی روی خودرو نصب شده باشند باتری توانایی تأمین برق موردنیاز آن‌ها را نخواهد داشت و سریعاً شارژ خالی خواهد کرد.

پایان عمر مفید باتری: همان‌طور که گفتیم باتری نیز همانند قطعات مصرفی خودرو عمر مشخصی دارد و پس از گذشت مدت‌زمان حدود ۲ تا ۴ سال کارایی خود را از دست می‌دهد.

خرابی دینام: دینام در زمان روشن بودن پیشرانه باعث شارژ باتری می‌شود. درصورتی‌که دینام خراب شود باتری به‌صورت کامل شارژ نخواهد شد و از طول عمر آن کاسته می‌شود. اگر به دنبال افزایش عمر باتری ماشین خود هستید و یا می‌خواهید بدانید چرا باتری خودرو خالی می‌شود می‌توانید لینک مربوط به مقالات آن را در gsxr مطالعه بفرمایید.

علت خرابی باتری اتمی ماشین

از جمله دلایل خرابی باتری اتمی ماشین می‌توان به مواردی همچون نوسانات دمایی شدید، ضربات فیزیکی به باتری و سوراخ شدن آن، پایان عمر مفید باتری، خرابی دینام، خواباندن طولانی‌مدت خودرو و… اشاره کرد.

عمر مفید باتری ماشین

باتری خودرو بسته به کیفیت و شرکت سازنده می‌تواند طول عمر بین ۲ تا ۴ سال داشته باشد اما معمولاً در صورت استفاده زیاد از خودرو و یا عدم رسیدگی مناسب به آن طول عمر باتری کمتر خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۳۳ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا