هاست پرسرعت
خودرو

عملکرد دور از انتظار شاسی بلندهای بزرگ آمریکایی در تست‌های تصادف

عملکرد دور از انتظار شاسی بلندهای بزرگ آمریکایی در تست‌های تصادف

تست تصادف شاسی بلندهای بزرگ آمریکایی نشان می‌دهد این خودروها به اندازه‌ای که تصور می‌شود ایمن نیستند.
عملکرد دور از انتظار شاسی بلندهای بزرگ آمریکایی در تست‌های تصادف

جدیدترین تست‌های تصادف IIHS آمریکا به شاسی بلندهای فول سایز شامل شورولت تاهو، فورد اکسپدیشن و جیپ واگونیر اختصاص داشته است. با اینکه اکثر افراد فکر می‌کنند ابعاد بزرگ این خودروها به معنی ایمنی بالاست اما موسسه موردبحث نشان داده برخی مشکلات مانع دستیابی شاسی بلندهای بزرگ یاد شده به بالاترین امتیاز ایمنی یعنی تاپ سیفتی پیک پلاس شده‌اند. در واقع اکسپدیشن و تاهو نتوانسته‌اند هیچ جایزه ایمنی را کسب کنند. نگرانی اصلی IIHS درباره این خودرو به دفرمه شدن کابین در تست تصادف اورلپ کوچک جلو مربوط می‌شود. این تست تصادف سنگین به گونه‌ای طراحی شده که تنها بخش کوچکی از خودرو به مانعی ثابت برخورد کند. واگونیر در این تست امتیاز خوب را به دست آورده و تنها کمی نفوذ به بخش پایینی سمت پای راننده و سرنشین جلو دیده شده است. همچنین نتایج تست‌ها نشان می‌دهند ریسک متوسطی برای جراحت پای چپ و قوزک پای راننده وجود خواهد داشت.

اما شرایط تاهو فرق می‌کند چراکه فقط امتیاز قابل‌قبول را کسب کرده است. برخورد با مانع باعث می‌شود کابین به سمت اندام‌های تحتانی راننده و سرنشین حرکت کند. این تست به حدی سنگین بوده که حرکت کابین به سمت سرنشینان می‌تواند ریسک قابل‌توجهی برای جراحت پای راننده و سرنشین داشته باشد. همچنین ریسک آسیب دیدن پای چپ سرنشین جلو نیز وجود دارد. وضعیت اکسپدیشن بدتر است چراکه امتیاز مرزی را در این تست به دست آورده و علاوه بر نفوذ شدید قطعات بخش پایینی کابین، ستون فرمان نیز از جای خود خارج شده و ستون A هم از پانل ویژه خود جدا گردیده است. IIHS می‌گوید ریسک بالایی برای جراحت پای راست و چپ رانده وجود دارد اما آسیب‌دیدگی سرنشین جلویی به اندازه راننده نخواهد بود.

شاسی بلندهای بزرگ فقط در این تست به مشکل بر نخورده‌اند. IIHS تست اورلپ خود را به‌روزرسانی کرده تا شرایط سرنشینان ردیف دوم را نیز بررسی کند و هیچ‌یک از خودروها امتیاز خوب را به دست نیاورده‌اند. واگونیر و اکسپدیشن به امتیاز مرزی قانع بوده‌اند چراکه آدمک تست ریسک بالای جراحت قفسه سینه را به خاطر نیروی کمربند ایمنی متحمل شده است. آدمک نصب شده در تاهو نیز ریسک بالای جراحت سر و گردن را نشان داده که همین امر امتیاز ضعیف را در پی داشته است. اخبار بدتری برای تاهو وجود دارد چراکه این شاسی‌بلند در تست چراغ‌های جلو امتیاز ضعیف را کسب کرده که علت آن تابش نور اضافی به سمت دیگر رانندگان و نبود میدان دید مربوط به نور پایین در سمت راست خودروست. نکته دیگر هم به امتیاز مرزی این خودرو در تست ایمنی عابران پیاده مربوط می‌شود. سیستم ترمز خودکار تاهو در طول روز فعال می‌شود و قبل از برخورد با مانع در نظر گرفته شده سرعت را کم کرده و یا خودرو را متوقف می‌کند اما در شب تاهو اصلاً سرعت را هم کاهش نمی‌دهد. رائول آربلاز نائب رئیس مرکز تحقیق وسایل نقلیه IIHS می‌گوید:

این نتایج مأیوس‌کننده نشان می‌دهد برخی خودروهای محبوب هنوز نمی‌توانند استانداردهای ایمنی پیشرفته را رعایت کنند. خبر خوب اینکه بهترین خودروی این کلاس ثابت می‌کند سایر خودروسازان می‌توانند چنین مشکلاتی را مرتفع کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا