هاست پرسرعت
خودرو

عملکرد ناامیدکننده تویوتا bZ4X برقی در تست‌های جدید؛ ۲۵۰ کیلومتر با یک شارژ

عملکرد ناامیدکننده تویوتا bZ4X برقی در تست‌های جدید؛ ۲۵۰ کیلومتر با یک شارژ

تویوتا bZ4X برقی اولین محصول خودروساز ژاپنی برای عصر برقی‌هاست اما به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها نتوانسته‌اند قدم اول را محکم بردارند.

قدبلند بدون آلایندگی تویوتا استارت راحتی نداشته و در همان ابتدای کار تولیدش به خاطر احتمال در رفتن چرخ ها متوقف شد و سپس دولت بایدن نیز سیستم اعطای مشوق‌های مالیاتی به خودروهای برقی را اصلاح کرد که نتیجه‌اش سود بردن خودروهای تولیدی در آمریکای شمالی از این مشوق‌ها بود و از آنجایی که bZ4X و سوبارو سولترا در ژاپن ساخته می‌شوند بنابراین نخواهند توانست از این مشوق‌ها استفاده کنند. حالا نیز سؤالات زیادی درباره اعتبار ارقامی که تویوتا برای عملکرد و شعاع حرکتی bZ4X برقی اعلام کرده به وجود آمده است. در تست‌هایی که توسط خبرنگاران اهل کشورهای حوزه اسکاندیناوی انجام شده، این خودرو تنها به نیمی از شعاع حرکتی ادعایی تویوتا دست یافته است. همین موضوع باعث شده شاخه اروپایی تویوتا شروع به بررسی موضوع کند.

مجله دانمارکی FDM نسخه‌های دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک شاسی‌بلند برقی تویوتا را بررسی کرده و هیچ‌یک از آن‌ها نتوانسته‌اند به شعاع حرکتی ادعایی سازنده نزدیک شوند. نسخه تک دیفرانسیل bZ4X برقی شعاع حرکتی رسمی ۵۰۴ کیلومتری دارد اما فقط توانسته برد ۲۴۶ کیلومتری را ارائه کند و بنابراین این رقم ۴۹ درصد کمتر از ادعای تویوتاست. نسخه چهار چرخ محرک نیز به همان اندازه بد بوده و برد ۲۱۵ کیلومتری را بر جای گذاشته درحالی‌که تویوتا برای این مدل شعاع حرکتی ۴۶۱ کیلومتری را اعلام کرده است. شعاع حرکتی این مدل نیز ۴۷ درصد کمتر از ارقام رسمی است.

استانداردهای WLTP مورد استفاده برای تخمین شعاع حرکتی خودروهای برقی بسیار خوش‌بینانه هستند و از طرف دیگر این تست‌ها در فصل زمستان انجام شده‌اند بنابراین باتری‌ها اصلاً وضعیت ایده آلی نداشته‌اند؛ اما دمای هوا در زمان تست‌ها زیر صفر نبوده و خبرنگاران آن را ۴ درجه سانتی‌گراد اعلام کرده‌اند. نکته مهم‌تر اینکه تویوتا بدتر از سایر خودروهای برقی تست شده در شرایط مشابه عمل کرده است.

برای مثال تسلا مدل Y لانگ رنج در این تست‌ها به شعاع حرکتی ۳۵۵ کیلومتری دست یافته درحالی‌که رقم رسمی آن ۵۰۷ کیلومتر بوده است. در واقع این خودرو ۷۰ درصد رقم اعلامی سازنده را محقق کرده است. همچنین دو خودروی مرسدس بنز EQA و فولکس‌واگن ID.4 نیز وضعیت مشابه تسلا داشته و ۶۷ درصد شعاع حرکتی اعلامی را محقق کرده‌اند. اما تویوتا می‌گوید در حال بررسی جزئیات این تست‌ها هستند. البته سخنگوی تویوتا در دانمارک می‌گوید اختلاف فاحش بین ارقام موردبحث می‌تواند به میزان شارژ رزرو موجود در باتری در زمان نشان دادن شعاع حرکتی صفر در پشت آمپرها مربوط باشد. اگرچه احتمال اینکه میزان شارژ رزرو داخل باتری تویوتا bZ4X حدود ۲۰۰ کیلومتر باشد بسیار ضعیف است اما ما را به این فکر فرو می‌برد که این خودرو چقدر شارژ رزرو را می‌تواند داشته باشد و این رقم در خودروهای دیگر چقدر است.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا