عواقب رسوایی دیزلگیت فولکسواگن پس از یک دهه هنوز ادامه دارد

عواقب رسوایی دیزلگیت فولکسواگن پس از یک دهه هنوز ادامه دارد
یک دهه پس از رسوایی دیزلگیت، فولکسواگن همچنان با عواقب آن دستوپنجه نرم میکند. محکومیت مدیران ارشد و جریمههای میلیاردی، این غول آلمانی را در تنگنا قرار داده است.
نزدیک به یک دهه از رسوایی انتشار گازهای گلخانهای فولکسواگن معروف به دیزلگیت، میگذرد. این رسوایی موجی عظیم ایجاد کرد که نهتنها این غول آلمانی، بلکه کل صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرار داد و ظاهراً داستان هنوز به پایان نرسیده است. طبق گزارش جدیدی، چهار مدیر سابق فولکسواگن توسط دادگاه منطقهای براونشوایگ در نیدرزاکسن آلمان به زندان محکوم شدهاند. «ینس هادلر» که بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ مسئول توسعه موتورهای دیزلی بود، به دلیل نقش در فروش بیش از دو میلیون خودروی مجهز به سیستم تقلب، به چهار سال و نیم زندان محکوم شد. «هانو یلدن»، مهندس ارشد سابق، به دلیل کلاهبرداری سنگین در فروش نزدیک به سه میلیون خودرو، به دو سال و هفت ماه زندان محکوم شد.
همزمان، «هاینتس یاکوب نوسر»، مدیر سابق فولکسواگن، به یک سال و سه ماه حبس تعلیقی محکوم شد و کارمند رده پایینتر، معروف به «تورستن دی»، نیز به یک سال و ۱۰ ماه حبس تعلیقی محکوم شد. بااینحال، این چهار مدیر حق تجدیدنظر دارند، بنابراین حکم هنوز قطعی نیست، اما شانس آنها برای فرار از مجازات سنگین بسیار کم است. همچنین این چهار نفر تنها کسانی نیستند که با سیستم قضایی آلمان درگیرند. سخنگوی دادگاه منطقهای اعلام کرد که پروندههای کیفری علیه ۳۱ متهم دیگر در براونشوایگ همچنان باز است.
پس از دعاوی قضایی متعدد و جریمههایی که بیش از ۳۰ میلیارد یورو برای گروه فولکسواگن هزینه داشت، این شرکت روی خودروهای الکتریکی تمرکز کرد اما بااینحال، نتایج این استراتژی هم تاکنون کمتر از حد انتظار بوده است. کاهش فروش در چین، تعرفههای دولت ترامپ بر واردات و تهاجم گستردهٔ خودروسازان چینی به بازار اروپا، فولکسواگن را در شرایط بسیار سختی قرار داده است. اگر دیزلگیت رخ نمیداد، ۳۴ میلیارد دلاری که از دست رفت، فولکسواگن را به شرکتی بسیار قویتر تبدیل میکرد که میتوانست در برابر هر تهدیدی از خود دفاع کند.