هاست پرسرعت
بازی

فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

آثار بسیاری در طول تاریخ سینما به خاطر محبوبیت در نزد بینندگان مورد بازسازی قرار گرفته‌اند که البته تمامی آن‌ها با واگکنش مثبتی از سوی مردم و منتقدین مواجه نشده‌اند.

حال که سینما به مانند دهه‌های گذشته نمی‌تواند در خلق آثار نو و جذاب برای مخاطبین موفق عمل نماید، دست به بازسازی آثار بزرگ و شناخته شده‌ می‌زند تا بتواند از گرداب تکرار و عدم ریسک‌پذیری خود را نجات دهد. همین مسئله باعث شده تا هر سال شاهد انواع و اقسام بازسازی‌های صورت گرفته باشیم.

در حالی که این عمل روی کاغذ می‌تواند جذاب جلوه نماید؛ زیرا آثار سینمایی بزرگی که حال رنگ و بویی قدیمی به خود گرفته‌اند، اگر که به درستی بازسازی شوند می‌توانند برای مخاطبین جدید بسیار جذاب‌تر خودنمایی نمایند.

با این حال می‌توان با قاطعیت گفت که اکثریت فیلم‌های سینمایی بازسازی شده از نام‌های بزرگ نه تنها به هیچ عنوان نمی‌توانند در حد و اندازه آثار اصلی ظاهر شوند، بلکه چنان ناامید کننده هستند که با نقدهای تند بینندگان مواجه می‌شوند. همچنین نباید فراموش کرد که در این بین حتی آثاری وجود دارند که به حدی مضحک و ضعیف هستند که می‌توانند نام اثر اصلی را نیز خدشه‌دار نمایند.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به معرفی برخی از بازسازی‌های شکست خورده تاریخ سینما پرداخته و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

بازسازی فیلم Ben-Hur در سال 2016

فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

در سال 1957 و زمانی که سینمای جهان به هیچ عنوان انتظارش را نداشت، ویلیام وایلر (William Wyler) با هنرنمایی تماشایی چارلتون همستون (Charlton Heston) اثر حماسی و تاریخی بن هور را خلق کرد که تا حد بسیار زیادی از زمان خود جلوتر جلوه کرد.

این فیلم در آن زمان موفق شد تا 147 میلیون دلار فروش نماید که با تورم حال حاضر به رقم شگفت‌انگیز 1.5 میلیارد دلار می‌رسیم. بن هور به حدی تماشایی و هیجان‌انگیز بود که تاثیر بسیار بزرگی بر آثار بعد از خود گذاشت و تا ابد در تاریخ سینما به نامی ماندگار تبدیل شد. با این حال بازسازی صورت گرفته در سال 2016 نه تنها نمی‌تواند در حد و اندازه پروژه اصلی ظاهر شود، بلکه بسیار رقت‌انگیز و خسته‌کننده است که به یک شکست تمام عیار برای کمپانی پارامونت پیکچرز تبدیل شد.

بازسازی صورت گرفته در سال 2016 که سراسر مملو از جلوه‌های ویژه کامپیوتری بود، با 100 میلیون دلار بودجه تهیه شد با این حال تنها 94 میلیون دلار فروش کرد و به سرعت از یاد بینندگان فراموش شد.

بازسازی فیلم Conan The Barbarian در سال 2011

فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

فیلم Conan the Barbarian در سال 1982 با هنرنمایی آرنولد شوارتزنگر (Arnold Schwarzenegger) را قطعاً نمی‌توان به عنوان اثری تاریخی در سینما خطاب کرد، اما با این حال نمی‌توان منکر ماجراجویی هیجان‌انگیز آن شد.

این فیلم در سال 1982 که رقم‌زننده ماجراجویی‌های کلاسیک و افسانه‌ای سینما بود در آن زمان موفق شد تا به فروشی بالای 80 میلیون دلار دست پیدا کرده که 4 برابر بودجه خود را به کمپانی سازنده‌اش بازگرداند و به عنوان یک فیلم اساطیری جذاب برای همیشه در یادها باقی ماند. با این حال در سال 2011 بازسازی این عنوان با هنرنمایی جیسون موموآ (Jason Mamoa) که با بودجه‌ای 90 میلیون دلاری تهیه شده بود، مورد بی‌مهری تماشاگران قرار گرفت و به یک شکست تمام عیار بدل شد.

شاید بتوان گفت اگر که با محبوبیت فعلی جیسون موموآ، شاهد اکران بازسازی فیلم onan The Barbarian در سال‌های اخیر می‌بودیم، شاید با واکنش بهتری از سوی سینماگران مواجه شده بودیم.

بازسازی فیلم Poseidon در سال 2006

تبلیغات
فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

در سال 1972 که هنوز آن‌چنان ژانر آثار حادثه‌ای و فاجعه‌آمیز داغ نشده بود، شاهد فیلمی تحت عنوان The Poseidon Adventure بودیم که روایت‌گر گروهی از بازماندگان یک کشتی در شرف غرق شدن بود و در آن زمان به فروش 150 میلیون دلار دست یافت.

بازسازی این عنوان که حال تنها به نمایش نام Poseidon بسنده کرده بود، در سال 2006 و زمانی که آثار این ژانر دچار یک بی‌مهری از سوی تماشاگران شده بودند اکران شد و تنها موفق به فروش 181 میلیون دلار گشت که تنها 20 میلیون دلار از بودجه‌ تعیین شده بیشتر فروخته بود و به یک ناامیدی کامل برای کمپانی سازنده‌اش بدل گشت. با توجه به این که این بازسازی صورت گرفته فاقد هیچگونه جذابیت کافی نسبت به اثر اصلی بود، سینماگران هیچ دلیلی برای هدر دادن وقت خود در سینما و تماشای Poseidon پیدا نکرده و شکست کامل این پروژه را رقم زدند.

بازسازی فیلم The Wicker Man در سال 2006

فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

پروژه اصلی The Wicker Man را می‌توان به عنوان یکی از بهترین آثار بازیگر بزرگ تاریخ سینما یعنی کریستوفر لی (Christopher Lee) خطاب کرد که هنوز هم پس از گذشت چندین دهه ذره‌ای از جذابیت آن کاسته نشده است.

در سمت مقابل اما باید گفت که بازسازی این فیلم در سال 2006 باعث شد تا یکی از بدترین پروژه‌های کارنامه هنری نیکلاس کیج (Nicolas Cage) رقم بخورد. پروژه اصلی در سال 1973 به عنوان یکی از ترسناک‌ترین ساخته‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود در حالی که بازسازی آن به قدری مضحک است که بعید نیست تماشاگران در حین تماشا خنده‌شان بگیرد. البته که نسخه اصلی در سال 1973 نیز مورد انتقادات سینماگران قرار گرفت، اما طی سال‌های بعد پتانسیل آن کشف شد و طرفداران خاص خود را پیدا کرد. با این حال بازسازی صورت گرفته به حدی فاجعه‌آمیز است که برای درک کلمه فاجعه تنها باید به تماشای حمله زنبورها به نیکلاس کیج توجه نمایید!

بازسازی فیلم Point Break در سال 2015

فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

فیلم Point Break که در سال 1991 ساخته شده بود، پیش از آن که توسط اریکسون کور (Ericson Core) در سال 2015 بازسازی گردد، به واسطه The Fast and the Furious مورد الهام قرار گرفت تا زمینه‌ساز یکی از فرنچایزهای پول‌ساز چند دهه اخیر سینما باشد.

با این حال اگرچه که The Fast and the Furious مسیر خود را پیدا کرد و منجر به ساخت آثار پرفروشی در سینما شد، اما بازسازی مستقیم فیلم Point Break به لطف به تصویر کشیدن شخصیت‌های توخالی و بازی‌های نه چندان جذاب به یک شکست کامل در سینما تبدیل شد. اریکسون کور فراموش کرده بود که این جلوه‌های ویژه و نمایش وقایع هیجان‌انگیز نبود که نام این اثر را در ژانر خود جاودانه کرده است، بلکه شیمی بین بازیگران و شخصیت‌های به تصویر کشیده شده بود که از Point Break اثری تماشایی خلق کرده است. عدم تعهد به اثر اصلی باعث شد تا نسخه بازسازی شده تنها 133 میلیون در سراسر جهان فروش کرده و خیلی زود از یادها فراموش گردید.

بازسازی فیلم Oldboy در سال 2013

فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

پارک چان-ووک (Park Chan-wook) در سال 2003 دست به خلق آثری در سینمایی کره‌جنوبی زد که باعث شد تا در سراسر جهان Oldboy شناخته شده و طرفداران گسترده خود را پیدا کند. همین مسئله باعث شد تا هالیوود دست به ساخت نسخه‌ای مختص به خود بزند که به هیچ عنوان نتوانست در حد و اندازه پروژه اصلی ظاهر شود.

در حالی که نسخه بازسازی شده نام بزرگی چون اسپایک لی (Spike Lee) را با خود یدک می‌کشید، انتظار می‌رفت که بتوانیم شاهد اثری زیبا و تماشایی مانند نسخه اصلی باشیم. با این حال محصول Oldboy سال 2013 با هنرنمایی جاش برولین (Josh Brolin) و الیزابت اولسن (Elizabeth Olsen) علی‌رغم این که با بودجه بسیار کمی ساخته شده بود، اما توفیق چندانی در باکس آفیس پیدا نکرد و به سرعت از یاد سینماگران فراموش شد.

بازسازی فیلم Psycho در سال 1998

فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

فیلم Psycho متعلق به سال 1960 را می‌توان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آثار تاریخ سینما خطاب کرد که سبک فیلم‌برداری از روی شانه را میان سینماگران به بهترین نحو ممکن باب کرد و همین مسئله باعث شد تا مورد استقبال بینندگان قرار گرفته و فروش سرسام‌آوری را در آن زمان تجربه نماید.

ساخته سال 1960 در حالی که هنوز هم به عنوان یک اثر ترسناک تماشایی به نظر می‌رسد، اما بازسازی صورت گرفته در سال 1998 دقیقاً در نقطه مقابل آن قرار گرفته است. در آغاز باید اشاره کرد که هزینه بودجه‌ای معادل 60 میلیون دلار در دهه 90 برای فیلمی که شات به شات دقیقاً به مانند اثر اصلی می‌باشد، هنوز هم یکی از عجایب تاریخ سینما به حساب می‌آید. با این حال چنین بودجه‌ای به هیچ عنوان نتوانست تا ضعف‌های موجود را بپوشاند و این اثر تنها موفق به فروش 37 میلیون دلار در سینما شد و به یک فاجعه عبرت‌آموز برای باقی استویدوهای فیلم‌سازی را رقم زد.

بازسازی فیلم Red Dawn در سال 2012

فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

جان میلیوس (John Milius) در سال 1984 دست به خلق یکی از آثار به یاد ماندنی ژانر اکشن به نام Red Dawn زد که از داستانی نمادین برخودار بود و راه بازیگرانی همچون پاتریک سووزی (Patrick Swayze) و چارلی شین (Charlie Sheen) را برای ستاره شدن هموار کرد.

همچنین باید اشاره کرد که فیلم Red Dawn سال 1987 به عنوان نخستین فیلم تاریخ سینما شناخته می‌شود که به دلیل بهره‌برداری از صحنه‌های خشونت‌آمیز خاصی که داشت، رده سنی پی‌جی-۱۳ را در آمریکا دریافت کرد که در آن زمان یک سنت‌شکنی به حساب می‌آمد و در کنار داستان آن که حول محور تسخیر آمریکا توسط شوروی بود، باعث شد تا سر و صدای زیادی به پا نماید.

با این حال بازسازی صورت گرفته در سال 2012 با جایگزین کردن کره شمالی به جای شوروی در به تصویر کشیدن رویکردی که پروژه سال 1987 انجام داده بود، کاملاً شکست خورد و به اثری کلیشه‌ای و فاقد هیچگونه جذابیتی تبدیل گشت. این بازسازی که تنها با بودجه‌ای حدود 50 میلیون دلار تهیه شده بود، فروشی معادل 65 میلیون دلار را در سینما تجربه کرد و خیلی زود به فراموشی سپرده شد.

بازسازی فیلم Straw Dogs در سال 2011

فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

فیلم Straw Dogs در سال 1971 چنان خشونت و موضوعات بحث برانگیزی را به تصویر کشید که باعث شوکه شدن بینندگان خود شد و به اثری منحصر به فرد در تاریخ سینما بدل گشت.

در سمت مقابل اما بازسازی 25 میلیون دلاری صورت گرفته برای جذب مخاطب بیشتر از مباحث خاص اثر اصلی فاصله گرفت و همین مسئله باعث شد تا به صورت تمام و کمال مورد نادیده گرفته شدن قرار بگیرد و تنها 11 میلیون دلار در کیشه فروش داشته باشد. بازسازی صورت گرفته در سال 2011 فاقد هرگونه فاکتور جذابی بود که اثر اصلی از آن بهره‌مند شده بود و زمانی که شما می‌توانید به تماشایی اثری بپردازید که هیچ واهمه‌ای برای به تصویر کشیدن وقایعش نداشته باشد، چرا باید وقت خود را به پای یک بازسازی بسیار بیهوده و مضحک هدر دهید؟

بازسازی فیلم Funny Games در سال 2007

فاجعه‌آمیزترین بازسازی‌های صورت گرفته در تاریخ سینما

در حالی که پس از شکست فاجعه‌آمیز فیلم Psycho در سال 1998، صنعت سینما نسبت به ساخت بازسازی‌های بیشتر محتاطانه عمل می‌کرد، اما پس از گذشت چندین سال اشتباه خود را با بازسازی اثر روان‌شناختی Funny Games تکرار کرد و نتیجه‌ای به شدت ضعیف‌ و مضحکانه‌تری را نسبت به قبل رقم زد.

محصول Funny Games سال 1997 را می‌توان جزو هیجان‌انگیزترین و پرتعلیق‌ترین آثار ژانر روان‌شناختی خطاب کرد که خشونتی بی حد و مرز را به تصویر کشید و تاثیر به‌سزایی بر آثار بعد از خود گذاشت. با این حال بازسازی صورت گرفته در سال 2007 که از اثری اتریشی به محصولی آمریکایی تغییر یافته بود، فاقد هرگونه المان منحصر به فردی بود که برای مخاطب جذابیتی ایجاد کند و در حالی که تنها از 15 میلیون دلار بودجه برخوردار بود، اما فروشی کمتر از 10 میلیون دلار را تجربه کرد و به عنوان بدترین بازسازی صورت گرفته در تاریخ سینما لقب گرفت. افتخاری بدنامانه که هالیوود همچنان از آن درس عبرت نگرفت و دست به ساخت بازسازی‌های گسترده‌تری زد که یکی از یکی فاجعه‌آمیزتر بودند.


در پایان به عقیده شما با توجه به ساخت و انتشار آثار بازسازی شده که هر ساله شاهد هستیم، کدام یک می‌توانند در این لیست قرار داشته باشند؟ دلیل شکست بازسازی‌های صورت گرفته که اغلب توسط هالیوود شکل می‌گیرد، چه مسائلی می‎تواند باشد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: اسکرین‌رنت

DARKSIRENmatrix4221489AlborzLonesome guyیوهانامیرPorfosormario(Squatlatex(Old man editionجیم خالی بند «رگناروک 2020 عرضه میشه»

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا