فراخوان خودروسازان احساس شما نسبت به آن‌ها را تغییر می‌دهد؟

فراخوان خودروسازان احساس شما نسبت به آن‌ها را تغییر می‌دهد؟

فراخوان خودروها همواره رخ می‌دهد اما آیا این کار احساس شما نسبت به خودروسازان مختلف را دستخوش تغییر می‌کند؟


ماجرای شکسته شدن اکسل ام وی ام X55 پرو، بیانیه مدیران خودرو و سپس فراخوان این خودرو حواشی بسیار زیادی را در رسانه‌ها و افکار عمومی ایجاد کرده است. به همین بهانه می‌خواهیم ببینیم فراخوان خودروسازان می‌تواند روی تصورات مشتریان از آن‌ها تأثیرگذار باشد یا خیر.

در همین زمینه بخوانید: بی توجهی به کیفیت خودرو و حقوق مصرف کننده در ایران

اگرچه برخی مردم خودرو را به چشم یک وسیله ساده برای جابجایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌بینند اما واضح است که خودرو وسیله‌ای بسیار پیچیده با هزاران قطعه تامین شده از شرکت‌های گوناگون است. با توجه به همین مسئله جای تعجبی نخواهد داشت که شاهد فراخوان‌های خودروسازان باشیم؛ اما این امر باعث می‌شود سؤال مهمی پیش آید: آیا فراخوان‌ها روی احساس شما نسبت به برخی خودروسازان تأثیر دارند؟ پاسخ درست یا غلطی به این سؤال وجود ندارد اما برخی فراخوان‌ها همانند فراخوان ام وی ام X55 پرو در بازار کشورمان مهم‌تر از موارد دیگر هستند.

آتش‌سوزی خودروها و فراخوان‌های بعدی توجه عموم را به خود جلب می‌کنند اما فراخوان‌های کم‌اهمیت‌تری هم وجود دارد که حتی شامل موارد خنده‌داری همچون مطالعه دفترچه راهنمای خودروست. برای مثال می‌توانیم به جی ام سی تراین اشاره کنیم که برای نصب یک برچسب ساده برای حل مشکل چراغ‌های جلوی خود فراخوان شد؛ اما در برخی موارد مشکلات جدی‌تری وجود دارد چراکه عواقب عدم فراخوان توسط خودروسازان می‌تواند مرگبار باشد. ماجرای آتش‌سوزی پژو ۴۰۵ در چند سال پیش هرگز از یادها نرفته است. نمونه جهانی هم فراخوان ایربگ تاکاتا است که میلیون خودرو را در سراسر جهان شامل شد و البته جان چندین نفر را نیز گرفت.

اگرچه مشکل مربوط به کیسه هوای تاکاتا بسیار گسترده بود اما برخی فراخوان‌ها فقط شامل یک کمپانی هستند. برای مثال می‌توان به رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن و سوئیچ‌های معیوب جنرال موتورز اشاره کرد که این آخری باعث مرگ حداقل ۱۲۴ نفر شد. ظاهراً جنرال موتورز بیش از ده سال از وجود مشکل مطلع بود اما آن را پنهان می‌کرد تا اینکه رسوایی آن علنی شد. حتی اگر فراخوان‌ها مرگبار هم نباشند می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. NHTSA در گزارش سال ۲۰۲۳ خود اعلام کرد تعداد خودروهایی که بنا به توصیه خودروسازان در خارج از خانه یا گاراژ پارک می‌شوند به بیش از ۴.۷ میلیون دستگاه رسیده است. سه سال قبل از آن این رقم تنها ۱.۳ میلیون دستگاه و در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه بوده است.

احتمالاً تعداد فراخوان‌ها نیز روی شهرت یک خودروساز تأثیر دارد. فورد در این زمینه پیشتاز بوده و بیشترین فراخوان را در لیست NHTSA به خود اختصاص داده است. این خودروساز آمریکایی با ۲۳ فراخوان در یک سال بالاتر از کرایسلر قرار دارد و فاصله قابل‌توجهی با برندهای دیگر ایجاد کرده است. با تمامی این تفاسیر به سؤال اصلی خود می‌رسیم: فراخوان خودروسازان احساس شما نسبت به آن‌ها را تغییر می‌دهد؟ فراخوان خودروها را نشانه تعهد یک خودروساز نسبت به مصرف‌کنندگان می‌دانید یا ضعف آن‌ها در تولید محصولاتی مطمئن و باکیفیت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل