هاست پرسرعت
خودرو

فروش خودروهای برقی فولکس‌واگن در اروپا تسلا را پشت سر گذاشت

فروش خودروهای برقی فولکس‌واگن در اروپا تسلا را پشت سر گذاشت

بازار خودروهای برقی در اروپا در مارس ۲۰۲۵ شاهد رشدی خیره‌کننده بوده اما تسلا با کاهش ۳۰ درصدی فروش مدل Y سرانجام مغلوب فولکس‌واگن با جهش ۱۵۷ درصدی فروش شد.
فروش خودروهای برقی فولکس‌واگن در اروپا تسلا را پشت سر گذاشت

اکستریم اکستریم

بازار خودروهای الکتریکی در اروپا در مسیر رشدی چشمگیر قرار دارد. در مارس ۲۰۲۵ با ثبت ۲۴۰,۸۹۱ دستگاه فروش، دومین ماه موفق تاریخ این بازار و سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ بهترین دوره برای فروش خودروهای برقی در اروپا بود. این رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال گذشته، سهم بازار ۱۷ درصدی (تقریباً یک خودرو از هر پنج خودروی فروخته‌شده) را برای خودروهای برقی به ارمغان آورد. بااین‌حال، تسلا، نتوانست از این موج صعودی بهره ببرد و جایگاه خود را به فولکس‌واگن واگذار کرد.

فروش خودروهای برقی فولکس‌واگن در اروپا تسلا را پشت سر گذاشت

کاهش فروش تسلا و ناکامی مدل Y جونیپر

تسلا در سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ همچنان با مدل‌های Y و ۳ در صدر جدول پرفروش‌ترین مدل‌های برقی اروپا قرار داشت اما فروش این مدل‌ها به ترتیب ۴۹ درصد (۲۹,۷۷۰ دستگاه) و ۱۴ درصد (۲۳,۰۴۴ دستگاه) کاهش یافت. نسخهٔ بروز شدهٔ مدل Y جونیپر که انتظار می‌رفت فروش تسلا را احیا کند، در اولین ماه کامل عرضه خود در مارس ۲۰۲۵ تنها ۱۵,۱۶۴ دستگاه فروخت که کاهشی ۴۳ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. درمجموع، تسلا با ۵۳,۲۳۷ دستگاه فروش در سه‌ماهه اول (کاهش ۳۸ درصدی)، در جایگاه دوم برندهای برقی اروپا قرار گرفت. این کاهش فروش، هرچند در مارس (۳۰ درصد) نسبت به ژانویه (۴۷ درصد) و فوریه (۴۴ درصد) بهبود یافته بود اما برای حفظ جایگاه اول کافی نبود. عوامل متعددی ازجمله جنجال‌های سیاسی مرتبط با ایلان ماسک و رقابت فزاینده از برندهای چینی و اروپایی در این روند نقش داشتند.

فروش خودروهای برقی فولکس‌واگن در اروپا تسلا را پشت سر گذاشت

جهش چشمگیر فولکس‌واگن

فولکس‌واگن با فروش ۶۵,۶۷۹ دستگاه خودرو برقی در سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ (رشد ۱۵۷ درصدی)، تسلا را کنار زد و عنوان پرفروش‌ترین برند برقی اروپا را کسب کرد. این موفقیت به لطف عملکرد قوی سه مدل ID.4 (رتبه سوم)، ID.7 (رتبه چهارم) و ID.3 (رتبه ششم) رقم خورده است. این تنوع مدل‌ها، همراه با عرضه نسخه‌های به‌روز شده و قیمت‌گذاری رقابتی، به فولکس‌واگن کمک کرد تا سهم خود از بازار خودروهای الکتریکی اروپا را به ۲۶ درصد برساند. علاوه بر فولکس‌واگن، ب‌ام‌و با ۴۶,۵۵۷ دستگاه فروش (رشد ۲۱ درصدی)، آئودی با ۳۴,۷۳۹ دستگاه (رشد ۵۱ درصدی) و رنو با ۳۱,۸۸۰ دستگاه (رشد ۸۹ درصدی) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. مدل‌های جدید مانند کیا EV3 (رتبه پنجم)، رنو ۵ E-Tech (رتبه هشتم) و سیتروئن e-C3 (رتبه دهم) نیز نشان‌دهنده تنوع روبه رشد خودروهای الکتریکی بازار اروپا هستند.

فروش خودروهای برقی فولکس‌واگن در اروپا تسلا را پشت سر گذاشت

وضعیت کلی بازار خودروی اروپا

در مارس ۲۰۲۵، مجموعاً در اروپا ۱,۴۲۳,۳۴۰ دستگاه خودرو به فروش رسیده که رشدی ۳.۲ درصدی را نشان می‌دهد. بااین‌حال، فروش سه‌ماهه اول با ۳,۳۸۳,۹۸۶ دستگاه تقریباً بدون تغییر مانده است. پژو ۲۰۸ پرفروش‌ترین مدل در مارس و داچیا ساندرو پرفروش‌ترین خودرو در سه‌ماهه اول بوده است. در کنار تسلا، برندهایی مانند مازراتی (-۳۹ درصد)، میتسوبیشی (-۴۳ درصد)، اسمارت (-۶۵ درصد)، لانچیا (-۷۳ درصد)، آبارت (-۷۵ درصد) و جگوار (-۸۲ درصد) نیز کاهش فروش قابل‌توجهی را تجربه کردند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا