هاست پرسرعت
خودرو

فروش نیم میلیون دستگاهی بی وای دی دلفین در دو سال و عملکردی بهتر از تسلا مدل ۳

فروش نیم میلیون دستگاهی بی وای دی دلفین در دو سال و عملکردی بهتر از تسلا مدل ۳

هاچ‌بک الکتریکی بی‌وای‌دی دلفین در دو سال اول عرضه بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه فروخته درحالی‌که فروش دو سال اول تسلا مدل ۳ تنها ۲۷۶ هزار دستگاه بود.

دو سال از زمان معرفی بی‌وای‌دی دلفین می‌گذرد و طی این مدت تعداد ۴۶۲,۵۵۸ دستگاه فروخته است. در چین این خودرو از مارس امسال ماهانه موفق به فروش حدود ۳۰ هزار دستگاه شده است اما فروش جهانی آن از زمانی که عرضه در بازارهای بین‌المللی جدی شده به‌طور مداوم در حال رشد بوده است. به همین دلیل، قصد داریم فروش دلفین را با سدان پرفروش تسلا یعنی مدل ۳ مقایسه کنیم.

فروش نیم میلیون دستگاهی بی وای دی دلفین در دو سال و عملکردی بهتر از تسلا مدل ۳

بی‌وای‌دی تحویل دلفین را در ۲۹ آگوست ۲۰۲۱ آغاز کرد و پس از دو سال یعنی در پایان آگوست ۲۰۲۳ فروش این هاچ‌بک چینی به ۴۶۲,۵۵۸ دستگاه رسیده است. از سوی دیگر، تسلا تحویل مدل ۳ را از جولای ۲۰۱۷ آغاز کرد و در سه‌ماههٔ پایانی آن سال تنها ۱,۵۴۱ دستگاه از این خودرو به خریداران تحویل داد. برای مقایسهٔ فروش این سدان الکتریکی آمریکایی با دلفین چینی، باید فروش دو سال اول مدل ۳ را در نظر بگیریم. این یعنی باید فروش سدان تسلا را از ابتدای سه‌ماههٔ سوم سال ۲۰۱۷ تا پایان سه‌ماههٔ دوم سال ۲۰۱۹ محاسبه کنیم.

فروش نیم میلیون دستگاهی بی وای دی دلفین در دو سال و عملکردی بهتر از تسلا مدل ۳

در این مدت که معادل دو سال است، مدل ۳ موفق به فروش ۲۷۶,۳۸۱ دستگاه شده که ۴۰ درصد از فروش دلفین در دو سال اول کمتر است. البته ممکن است برخی بگویند مدل ۳ خودروی بزرگ‌تر و گران‌تری از دلفین است ولی قصد ما مقایسهٔ سرعت رشد فروش اولین محصول الکتریکی تولید انبوه دو شرکت بی‌وای‌دی و تسلا در بازارهای بین‌المللی است. با توجه به اعداد و ارقامی که بیان شد، این امکان وجود دارد که بی‌وای‌دی بتواند فقط با بازار چین عنوان پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان را از تسلا بگیرد اما حضور در بازارهای خارج از چین هم می‌تواند این روند را تسریع کند.

فروش نیم میلیون دستگاهی بی وای دی دلفین در دو سال و عملکردی بهتر از تسلا مدل ۳

 

بااین‌حال، خودروهای چینی در بازار اروپا با تعرفهٔ واردات ۱۰ درصدی مواجه هستند و به همین دلیل، دلفین در قارهٔ سبز بسیار از چین گران‌تر است. ازاین‌رو، بی‌وای‌دی قصد دارد با ایجاد یک کارخانه در خاک اروپا، قیمت محصولات خود را در این بازار کاهش دهد. طبق شایعات، ممکن است این شرکت چینی کارخانهٔ فورد در آلمان را بخرد که هم‌اکنون هاچ‌بک فوکوس را تولید می‌کند. البته احتمال احداث یک کارخانهٔ جدید در اروپا توسط بی‌وای‌دی هم وجود دارد اما ازآنجایی‌که تولید فورد فوکوس در سال ۲۰۲۵ خاتمه میابد، خرید کارخانهٔ فورد می‌تواند سریع‌تر بی‌وای‌دی را در اروپا صاحب کارخانه کند.

فروش نیم میلیون دستگاهی بی وای دی دلفین در دو سال و عملکردی بهتر از تسلا مدل ۳

این در حالی است که خودروسازان آلمانی مثل فولکس‌واگن در چین کارخانه‌های زیادی دارند اما در حال حاضر هیچ خودروساز چینی در اروپا کارخانه ندارد و بی‌وای‌دی می‌خواهد این شرایط را تغییر دهد. شرکت چینی با احداث یا خرید کارخانه در اروپا، می‌تواند علاوه بر دلفین، دیگر محصولات خود برای این بازار مثل کراس‌اوور آتو ۳ را هم در قارهٔ سبز تولید کند درحالی‌که مدل‌های سیل و سیگال نیز می‌توانند نامزدهای بعدی برای تولید در اروپا باشند؛ بنابراین، اینکه دلفین طی دو سال بیشتر از مدل ۳ فروخته تهدیدی برای تسلا نخواهد بود و تهدید اصلی این است که بی‌وای‌دی می‌تواند همین فروش را حداقل با سه مدل دیگر تکرار کند. درحالی‌که بی‌وای‌دی چندین محصول جدید در راه دارد، تسلا هنوز برای تولید سایبرتراک با مشکل مواجه است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا