فروش کل موجودی RTX 4090 در عرض دو هفته

فروش کل موجودی RTX 4090 در عرض دو هفته

شارلوت کرس، مدیر امور مالی انویدیا جزئیات مهمی از وضعیت تجارت گیمینگ این شرکت شامل موجودی پردازنده‌های گرافیکی در کانال‌های توزیع و عرضه‌ی محصولات GeForce RTX 4090 و 4080 را با مخاطبان در میان گذاشته است. وی در ادامه‌ی اظهارات خود در بیست و ششمین کنفرانس سالانه Credit Suisse تأیید کرد که این شرکت مدتی است که با کمبود عرضه GPU در حوزه گیمینگ دست‌وپنجه نرم می‌کند. با ورود حجم بالایی از پردازنده‌های گرافیکی دست دوم و مستهلکی که در زمینه رمزارزها مورد استفاده قرار گرفتند، قیمت‌ها افت کرده‌اند و هیچ تقاضایی برای عرضه GPU بیشتر احساس نمی‌شود. ازاین‌رو انویدیا تصمیم گرفته تا با نوسازی محصولات قدیمی‌تر سری RTX 30 با پیشنهاد‌های جدید، در جهت بازیابی وضعیت عرضه و پایدار کردن موجودی کانال‌های توزیع خود اقدام کند.

این شرکت انتظار دارد تا وضعیت موجودی کانال‌های عرضه آن‌ها تا پایان سه‌ماهه چهارم سال بهبود پیدا کند و از نیمه نخست سال جدید میلادی به وضعیت نرمال برگردد. همچنین در این گزارش گفته شده که کارت گرافیک GeForce RTX 4090 و RTX 4080 هنوز در روزهای نخست عرضه خود قرار دارد و در ادامه گزارشی از وضعیت فروش آن‌ها ارائه خواهد شد. قبلا شنیده بودیم که تاکنون ۱۶۰ هزار کارت گرافیک از سری RTX 40 عرضه شده که این آمار تا اواسط ماه نوامبر معتبر است.

ضمنا در ادامه به این نکته نیز اشاره شد که کارت گرافیک GeForce RTX 4090 باوجود پرچم‌دار بودن و قیمت بالای ۱۶۰۰ دلار فقط طی ۲ هفته به‌طور کامل به فروش رفته است. قبلا می‌دانستیم که انویدیا در ابتدای عرضه حدود ۱۰۰ هزار کارت گرافیک RTX 4090 را روانه بازار کرد و با این شرایط عملکرد چشمگیری داشته است.

در ادامه اشاره‌ای به محبوبیت کارت‌های گرافیک انویدیا شده که با استناد به آمار به‌دست آمده از سرورهای استیم، GTX 1650 همچنان پرطرفدارترین کارت گرافیک انویدیا است که ۶.۲۷ درصد بازار را در اختیار دارد. بعد از آن GTX 1060 با ۵.۷۷ درصد و RTX 2060 با ۴.۶۴ درصد بیشترین سهم را از بازار گیمرهای پلتفرم PC در اختیار دارند. هیچ‌کدام از کارت‌های گرافیک RTX 4090 یا RTX 4080 هنوز در Steam Hardware Survey دیده نشده‌اند، اما تا سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ شاهد ظاهر شدن این مدل‌های جدید در آمارها خواهیم بود.

انتظار می‌رود انویدیا در ادامه مدل‌های بیشتری از سری GeForce RTX 40 را برای مصرف‌کنندگان میان‌رده روانه بازار کند. این شرکت به‌تازگی رکورد جدیدی را با در اختیار داشتن ۸۸ درصد بازار پردازنده‌های گرافیکی به خود اختصاص داد و در ادامه نیز تلاش می‌کند تا با حفظ بازار میان‌رده به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه کاربر خود در رقابت با AMD همچنان دست برتر را داشته باشد.


مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل