فورد اکسپلورر برقی؛ رقیب جدید تسلا با توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتر
فورد اکسپلورر برقی؛ رقیب جدید تسلا با توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتر
با وجود شکست تجاری برای موستانگ مکای، فورد از خودروی برقی جدید همراه ابعاد بزرگتر و کارایی بیشتر رونمایی کرده است. اکسپلورر الکتریکی، قیمت مناسب، توان پایش قابل قبول و تجهیزات فنی مورد نیاز یک خانواده را تامین میکند.
فورد اکسپلورر بنزینی از سال ۱۹۹۰ تا امروز، یکی از پرفروشترین شاسیبلندهای بازار امریکا و کانادا است. این خودرو، یک کراساور بزرگ خانوادگی محسوب میشود که با آستانه قیمت ۴۱ هزار دلار، ۳۰۰ اسب بخار قدرت و سیستم دو دیفرانسیل ارایه میکند. اکسپلورر بنزینی، نسخهی ۴۰۰ اسب بخار نیز دارد و رقیب امریکایی برای تویوتا گرند هایلندر است.
خودروهای برقی در اروپا محبوبتر از امریکا هستند. با این رویکرد، فورد اکسپلورر EV فروردین سال ۱۴۰۲ معرفی شد و حالا آمادهی تولید انبوه است. این خودرو را میتوان محصول آلمان توصیف کرد چراکه روی پلتفرم فولکس واگن ساخته شده و در شهر کلن آلمان نیز مونتاژ میشود. محصول فورد! از نظر فنی مشابه فولکس واگن iD4 است و فعلا مخصوص بازار اروپا خواهد بود. طول ۴,۴۶۰ و عرض ۱,۸۷۰ و ارتفاع ۱,۶۰۰ میلیمتر با فاصله محوری ۲,۷۷۰ میلیمتر برای اکسپلورر برقی وجود دارد تا ابعاد هم شبیه iD4 باشند. دیگر نکته مهم، اندازهی کوچک اکسپلورر برقی نسبت به اکسپلورر بنزینی بازار امریکا است که ۵ متر طول و ۳ متر فاصله محوری فراهم میکند.
مدیران فورد، دلیل تاخیر در تولید انبوه اکسپلورر EV را انجام تستهای فنی و نصب تجهیزات جدید توضیح دادهاند. مثلا باتری نیکل- منگنز- کبالت (NMC) که توان پیمایش خودرو را به ۶۰۰ کیلومتر میرساند، نسبت به باتریهای قدیمی، ۱۰۰ کیلومتر شعاع حرکتی بیشتر دارد.
مدل پایه از باتری ۷۷ کیلووات ساعتی استفاده میکند و تک موتور ۲۸۲ اسب بخار است. این نسخه، مشابه فولکس واگن ID 4 و اشکودا انیاک خواهد بود. اکسپلورر EV دو موتوره چهار چرخ محرک، قدرت ۳۳۵ اسب بخار همراه باتری ۷۹ کیلووات ساعت خواهد داشت تا با توان پیمایش ۵۳۰ کیلومتر، مشخصات فنی فوکلس واگن GTX را فراهم کند. این خودروها با شارژر DC، در مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ۸۰ درصد ظرفیت را نکمیل میکنند. دو مدل اکسپلورر برقی، در زمان ۶/۵ و ۵/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسند که برای کاربری خانوادگی، بسیار خوب ارزیابی میشود. همچنین با این کراساورها میتوان تریلر ۱۲۰۰ کیلوگرمی را یدک کشید.
مدیران فورد ادعا میکنند، برگ برندهی اکسپلورر EV نسبت به شاسیبلندهای برقی همرده، سیستم تعلیق پیشرفته و سواری نرم است. خشکی فنرها و تکان اتاق، مهمترین انتقاد وارده بر موستانگ مکای بود که ظاهرا اکسپلورر برقی از این نظر، بسیار بهتر عمل میکند. همچنین امکانات سفارشی، شامل سیستم صوتی ۱۰ بلندگو از برند بنگ اند اولافسن (B&O)، سقف تمام شیشه پانورامیک، ترمز خودکار، کروز کنترل هوشمند با حفظ خودرو بین خطوط و رانندگی خودران در مسیر مستقیم هستند.
نسخهی اقتصادی اکسپلورر برقی با موتور ۱۶۸ اسب بخار و باتری ۵۲ کیلووات ساعتی نیز عرضه خواهد شد. توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر و آستانه قیمت ۳۵ تا ۳۸ هزار دلار برای این مدل، پیشبینی شده است. قیمت دیگر مدلهای اکسپلورر EV، حدود ۴۰ و ۴۵ هزار دلار خواهد بود.
مجله خبری gsxr