فولکسواگن گلف، افول بیسروصدای یک افسانه محبوب

فولکسواگن گلف، افول بیسروصدای یک افسانه محبوب
فولکسواگن گلف که با بیش از ۳۷ میلیون دستگاه تولید، زمانی سلطان بازار بود، در سالهای اخیر ۷۵ درصد کاهش تولید داشته و شاسیبلندها جای آن را گرفتهاند.
از زمان عرضه اولین گلف در اواخر مارس ۱۹۷۴، فولکسواگن بیش از ۳۷ میلیون دستگاه از این خودرو تولید کرده است. گلف با اختلاف پرفروشترین مدل این شرکت محسوب میشود و از بیتل (۲۱.۵ میلیون) و پولو (۲۰ میلیون) پیشی گرفته است اما این هاچبک افسانهای که زمانی بازار را در دست داشت، حالا در سراشیبی قرار گرفته است. طبق اسناد داخلی کارخانه ولفسبورگ که توسط رویترز بررسی شده، تولید گلف در سالهای اخیر بهشدت کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۵، فولکسواگن بیش از یک میلیون دستگاه گلف هاچبک و استیشن تولید کرد اما این رقم در سال گذشته به کمی بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه رسید. برای سال ۲۰۲۵ نیز طبق پیشبینیها تنها ۲۵۰ هزار دستگاه گلف تولید خواهد شد که کاهش ۷۵ درصدی را طی یک دهه نشان میدهد. کاوالو، رئیس شورای کارگری، به رویترز گفت:
روند کاهش تولید گلف غیرقابل توقف است.
این کاهش فروش دلایل مختلفی دارد. نسل هشتم گلف با مشکلات نرمافزاری اولیه مواجه شد که تقاضا را کاهش داد. همچنین کیفیت داخلی کابین نسبت به نسل هفتم که بسیار تحسین شده بود، افت محسوسی داشت و این موضوع با انتقادهایی همراه شد. حذف دکمههای فیزیکی و جایگزینی آنها با کنترلهای لمسی نیز رضایت مشتریان را کاهش داد. درعینحال، محبوبیت روزافزون شاسیبلندها تأثیر بزرگی داشته است. مدل تیراک در اروپا تقریباً بهاندازه گلف محبوب است. در سال گذشته ۲۱۶,۵۴۹ دستگاه گلف در اروپا فروخته شد که تنها ۱۳ هزار دستگاه بیشتر از تیراک است. حتی تیراک کانورتیبل از مزدا میاتا در اروپا فروش بیشتری داشت.
فولکسواگن قصد دارد تولید گلف با پیشرانه درونسوز را از سال ۲۰۲۷ از ولفسبورگ به مکزیک منتقل کند. در این صورت، کاوالو احتمال کاهش هفته کاری به چهار روز در کارخانه ولفسبورگ را مطرح کرده است، جایی که تیگوان، تایرون و مینیون قدیمی توران نیز تولید میشوند. گلف درنهایت با نسل نهم که تمام الکتریکی و روی پلتفرم اختصاصی ساخته خواهد شد تا پایان دهه به ولفسبورگ بازمیگردد. تیراک الکتریکی نیز در این کارخانه تولید خواهد شد. فولکسواگن در حال اجرای برنامه کاهش هزینههاست. این شرکت قصد دارد تا پایان دهه ۳۵ هزار از کارکنان خود در آلمان را حذف کند. بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰، تولید سالانه در آلمان ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت که بخش عمده آن به انتقال خط تولید گلف به مکزیک مربوط است. البته گلف تنها در ولفسبورگ تولید نمیشود و کارخانههای مالزی و چین نیز این خودرو را مونتاژ میکنند. رئیس توسعه فنی فولکسواگن اعلام کرده که هرچند نسخه الکتریکی در آینده نزدیک معرفی خواهد شد اما مدل درونسوز کنونی ممکن است تا سال ۲۰۳۵ همچنان تولید شود.