هاست پرسرعت
خودرو

فولکس واگن iD.4 ماموت خودرو؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی وارداتی

فولکس واگن iD.4 ماموت خودرو؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی وارداتی

به تازگی فولکس واگن iD.4 کروز توسط ماموت خودرو وارد ایران شده است. این خودروی تمام برقی، برای پیش‌فروش آماده می‌شود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

شکی نیست که فولکس واگن، یکی از بهترین و بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا است. محصولات این برند، حتی اگر توسط کارخانه‌های چینی تولید شوند؛ کیفیت قابل قبول با قیمت منطقی فراهم می‌کنند. این شرایط، برای خودروهای برقی فولکس واگن نیز وجود دارد.

فولکس واگن نسبت به دیگر شرکت‌های مشهور آلمانی مثل پورشه و بنز و بی‌ام‌و، محصولات ارزان‌تر تولید می‌کند. به همین دلیل، خرید یک فولکس واگن مدرن در بازار جهانی، برای بسیاری از شهروندان کشورهای توسعه یافته، دست‌یافتنی است. حتی نام این برند آلمانی، “خودروی مردم” ترجمه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

↵فولکس واگن گلف GTi وارداتی؛ مشخصات و قیمت 
↵فولکس واگن اطلس؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کره‌ای در ایران

خودروسازی فولکس‌‌واگن، ۸۶ سال قدمت دارد و برای ساکنان سراسر جهان با خودروی بیتل (فولکس قورباغه) مشهور است. امروزه انواع محصولات فولکس‌‌واگن با ابعاد مختلف و پیشرانه‌های متنوع احتراقی و برقی، در کشورهای گوناگون تولید می‌شوند. سود خالص فولکس‌‌واگن، سالانه حدود ۲۲ میلیارد یورو برآورد می‌شود و گردش مالی ۲۸۰ میلیارد یورو دارد.

فولکس واگن id.4 ماموت خودرو نمای بالا

خودروهای برقی فولکس واگن با کد iD شناخته می‌شوند. مدل iD.4 در کلاس کراس‌اور اندازه متوسط و هاچبک iD.3 مهم‌ترین محصولات الکتریکی فولکس واگن برای رقابت با تولیدات تسلا هستند. از سال ۲۰۲۰ تاکنون، iD.4 در آلمان و امریکا و چین تولید می‌شود. نسخه‌ی مخصوص بازار آسیا به نام  iD4 Crozz  ساخت کارخانه‌های فاو (FAW) و سایک است که سابقه همکاری با برند آلمان را از سال‌های دور دارند. iD.4 در سال ۲۰۲۱ عنوان بهترین خودروی جهان را کسب کرد.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی فولکس واگن iD.4 ماموت خودرو

تولیدات فولکس، عموما با سبک ساده و کم‌هیجان در محصولات خود شناخته می‌شود. این مورد، به وضوح در خودروهای عامه‌پسند مثل پاسات و تیگوان وجود دارد؛ اما iD.4 نسبت به دیگر محصولات فولکس واگن، حس اسپرت بیشتری القا می‌کند.

فولکس واگن id.4 ماموت خودرو

فولکس واگن iD4 یک خودروی برقی و فاقد جلوپنجره است. نوار روشنایی روز، در بالای چراغ‌های اصلی وجود دارد و پیوستگی تا محل نصب نشان تجاری VW را فراهم می‌کند. این بخش، در تورفتگی است و با فاصله نسبت به برجستگی سپر، حالت تهاجمی فولکس واگن iD4 را افزایش می‌دهد. ادوات پلاستیکی در این کراس‌اور، هوشمندانه انتخاب شده و چندان توی ذوق نمی‌زنند.

فولکس واگن id.4 ماموت خودرو نمای جانبی

در نمای جانبی، چرخ‌های بزرگ با رینگ  آلومینیوم ۲۰ اینچ، حس اسپرت و جوان‌پسند iD4 را تقویت می‌کنند. خطوط مواج روی بدنه، چشم‌نواز هستند و فرم آیرودینامیک این کراس‌اور را نشان می‌دهند.  بخش بزرگی از پایین درها و رکاب، ادوات سیاه پلاستیکی دارد و هماهنگ با تیرگی موجود در سقف شیشه‌ای، ارایه می‌شود.

فولکس واگن id.4 ماموت خودرو نمای پشت

حجم‌دهی بدنه در پشت خودرو، مشابه نمای اصلی است. حتی پیوستگی چراغ‌های نیز، شباهت با روشنایی جلو خودرو دارد. تقریبا تمام سپر عقب پلاستیکی است و پلاک برخلاف بسیاری دیگر کراس‌اورهای دنیا، در پایین نصب می‌شود. این خودرو با ترفندی جذاب برای کشیدگی انتهای سقف، حالتی شبیه بالچه فراهم می‌کند.

فولکس واگن id.4 ماموت خودرو نمای سه رخ

فولکس واگن iD4 کروز با طول ۴,۵۸۴  و عرض ۱,۸۵۲  و ارتفاع ۱,۶۳۶  و فاصله محوری ۲,۷۶۵  میلی‌متر عرضه می‌شود. این کراس‌اور برقی، ابعاد مشابه هیوندای سانتافه موجود در ایران دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین فولکس واگن iD.4 ماموت خودرو

سبک مدرن با نمایشگر ایستاده روی داشبورد و پنل دیجیتال پشت فرمان، برای iD.4 استفاده شده است. حالت داشبورد و چیدمان کلیدها نیز، چند انحنا دارد تا سادگی کابین، کمتر شود.

فولکس واگن id.4 ماموت خودرو نمای داخلی

نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ برای iD.4 ارایه می‌شود. مدل‌های سفارشی از نمونه‌ی ۱۲ و ۱۲/۹ اینچ استفاده می‌کنند. صفحه دیجیتال پشت فرمان، حالت ذوزنقه‌ای دارد و تقریبا ۵ اینچ است. ابعاد فرمان، فضای دید مناسب برای دیدن این قسمت فراهم می‌کند و  حالت ساده مشابه دیگر خودروهای فولکس واگن دارد.

فولکس واگن id.4 ماموت خودرو نمای صندلی

حالت مبله داخل تودری‌ها رضایت‌بخش است. همچنین در مدل‌های سفارشی از چرم و مواد نرم برای سطح داشبورد استفاده شده است تا حس لوکس خودرو بهبود یابد.  در بخش میانی بین صندلی‌ها، عملا خبری از کنسول و دسته دنده و کلیدهای مختلف نیست. صرفا دو جالیوانی و محل استفاده از شارژر وایرلس وجود دارد.

فولکس واگن id.4 ماموت خودرو نمای فرمان

فولکس واگن iD.4 برای ۴ سرنشین بلند قد، کاملا مناسب است. در صندوق، ۵۴۳ لیتر فضای حمل بار وجود دارد؛ ضمن اینکه قابلیت خواباندن صندلی‌ها و افزایش این بخش تا ۱۶۵۵ لیتر نیز هست.

پیشرانه و تجهیزات فنی فولکس واگن iD.4 ماموت خودرو

چند مدل iD.4 با توانایی فنی و ظرفیت باتری متفاوت در بازار جهانی فروخته می‌شوند. هنوز مشخص نیست کدام نمونه وارد ایران خواهد شد اما عرضه‌ی نسخه‌ی گران‌ با امکانات مخصوص بازار اروپا، بعید به نظر می‌رسد.

ارزان‌ترین مدل بازار اروپا، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این نسخه از iD.4 صرفا محرک عقب است و در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر و توان پیمایش ۳۴۰ کیلومتر با یک شارژ کامل، دیگر مشخصات iD.4 مدل ۵۵ کیلووات ساعت هستند.

در بازار چین، نسخه‌ی ۱۷۰ اسب بخار با گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر وجود دارد. این مدل در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتار برساعت می‌رسد و همراه باتری ۵۵ کیلووات ساعت، شعاع حرکتی ۳۴۰ کیلومتر فراهم می‌کند.

فولکس واگن id.4 ماموت خودرو نمای سقف و صندوق

دیگر مدل‌های iD.4 در بازار جهانی، ۱۷۰ و ۲۰۵ و ۲۶۵ و ۲۸۶ و ۳۴۰ اسب بخار قدرت دارند. گیربکس تک سرعته در انواع iD.4 ثابت است اما سیستم دو موتور و چهار چرخ محرک (۴Motion)، فقط در سه مدل قوی‌تر ارایه می‌شود. گران‌ترین نمونه در زمان ۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و هنگامی که شارژ باتری‌ها کامل باشد، ۵۵۰ کیلومتر را طی می‌کند.

قیمت فولکس واگن iD.4  کروز در چین و هزینه خرید برای مصرف کننده ایرانی

ارزان‌ترین مدل ساخت چین، به قیمت ۲۷ هزار دلار فروخته می‌شود. اگر تخفیف ویژه برای خودروهای الکتریکی را فراموش کنیم و با نرخ دلار ۶۰ هزار تومان، اضافه‌پرداخت‌های مورد نیاز فولکس واگن iD.4  را در نظر بگیریم، این کراس‌اوور برقی برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی، حدود ۳/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. طبیعتا اگر این خودرو، مشمول تخفیفات شود؛ انتظار قیمت ۲/۷ تا ۳ میلیارد تومان برای خریدار دست اول ماموت خودرو، وجود خواهد داشت.

هم‌اکنون در بازار ایران، فولکس واگن تیگوان دست دوم مدل ۲۰۱۸ با کارکرد ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر، حدود ۶/۵ میلیارد تومان قیمت دارد. این شرایط، باتوجه به ابعاد بزرگ iD.4 نسبت به تیگوان و جذابیت یک کراس‌اوور مدرن ساخت ۲۰۲۴ برای مشتری ایرانی، احتمالا هزینه خرید شاسی‌بلند برقی فولکس واگن را در بازار کشورمان به ۷ تا ۸ میلیارد تومان می‌رساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۴ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا