قشقایی 2025: هر آنچه از نسل بعد شاسیبلند محبوب نیسان میدانیم
قشقایی 2025: هر آنچه از نسل بعد شاسیبلند محبوب نیسان میدانیم
قشقایی برای رقابت با هموطنانش نیاز به بهروزرسانی دارد.
زمان زیادی از معرفی نسل سوم و کنونی نیسان قشقایی در بازارهای اروپایی و آسیایی در سال ۲۰۲۱ نگذشته است که خودروساز ژاپنی، شاسیبلند متوسط خود برای معرفی یک فیسلیفت جدید آماده میکند. از آنجا که بازار کراساورها و شاسیبلندها در سالهای اخیر بیشازپیش داغ بوده است، میتوان فیسلیفت زودهنگام قشقایی برای رقابت با رقبای تازه را منطقی دانست.
نیسان قشقایی در بازار ایالاتمتحده با نام «روگ» به فروش میرسید تا اینکه سازنده تصمیم گرفت از سال ۲۰۲۲ فروش آن را در کشور یادشده متوقف کند. البته کانادا هنوز هم در بازارهای داخلیاش نیسان قشقایی را میزبانی میکند. خوشبختانه نسخه جهانی این خودرو در جلو و عقب، چهره جدیدی به خود میگیرد.
فیسلیفتهای میان دو نسل متفاوت یک خودرو چندان تغییرات بزرگی را در خود جای نمیدهند و بیشتر برای تازه نگهداشتن و ظاهر و افزودن چند آپشن تازه روانه بازار میشوند؛ نکتهای که در بازار پرتلاطم کراساورها اهمیت زیادی دارد. هماکنون خبری از تصاویر رسمی نسخه فیسلیفت قشقایی نیست اما تصاویر جاسوسی نشان میدهند که طراحی این خودرو تاثیر زیادی از نیسان آریای تمام برقی خواهد گرفت.
برخلاف جلوپنجره این مدل که بیشازپیش به آریا نزدیک میشود و چراغهایی که ظاهر بهروزتری به خود میگیرد، سایر بخشها تغییرات کوچکی را به خود دیدهاند. بخش پایین درها کرومی خواهد شد اما پنلهای جانبی تغییری نخواهند کرد. از دگرگونیهای جدید میتوان به ورودی هوای زیر چراغ جلو اشاره کرد که اینبار کوچکتر و احتمالا هدفمندتر شده است.
فضای داخلی هم مانند بدنه بیرونی بهطور کلی همان فرمپردازی پیشین خود را حفظ میکند با این تفاوت که اینبار رنگ و دوخت صندلیها و بخشهای چرمی کابین بهروزرسانی میشوند و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی اطلاعات سرگرمی هم نرمافزار تازه میگیرد؛ ممکن است ابعاد نمایشگر روبهروی راننده نیز افزایش پیدا کند. از آپشنهای داخلی این مدل از قشقایی میتوان به شارژ بیسیم، سرویسهای متصل نیسان، اپل کارپلی و اندروید اتو اشاره کرد.
نمایشگر ۱۰.۸ اینچی روی شیشه، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف سقفی پانوراما، ماساژ صندلیهای جلو، سیستم صوتی «باس» و سایر سیستمهای ایمنی استاندارد برند نیسان مانند نگهداری خودرو بین خطوط، هشدار برخورد از عقب و کروزکنترل تطبیقی از سایر امکانات مدل تازه قشقایی خواهند بود.
در بخش فنی و موتوری، تمام مدلها بهنحوی از نیروی برق در پیشرانه خود کمک میگیرند. نسخه پایه یک موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ بنزینی خواهد داشت که ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. قدرت این موتور از طریق یک جعبهدنده CVT به چرخهای جلو ارسال میشود.
نمونه بهتر قشقایی به موتور ۱.۵ لیتری مجهز خواهد شد که ۱۵۶ اسب بخار قدرت تولید میکند و هیچ اتصال فیزیکی با چرخها ندارد؛ بهجای آن، نیسان از موتور بنزینی بهعنوان ژنراتور استفاده میکند که برق لازم برای شارژ باتریهای الکتروموتور را تامین میکند. این موتور برقی ۱۸۸ اسب بخار قدرت تولید میکند. نمونه تمام برقی قشقایی تا سال ۲۰۲۵ و با پلتفرم مخصوص EV رونمایی میشود.
از رقبای سرسخت قشقایی در بازارهای بینالمللی میتوان به هموطنانش چون مزدا CX-30، سوبارو کراسترک، تویوتا کرولا کراس، هوندا ZR-V، میتسوبیشی اکلیپس کراس و سایر برندهای بلینالمللی چون کوپرا فورمنتور، اشکودا کوراک، هیوندای کونا؛ کیا سلتوس و فورد پوما اشاره کرد.
همچنین احتمال میرود سازنده قیمت این فیسلیفت را کمی افزایش دهد و نسخه هیبریدی پایه را با نرخ ۳۸ هزار دلار به فروش برساند. احتمالا نمونههای تمام برقی هم با قیمت ۵۴,۴۰۰ دلار فروخته شوند. هرچند که هنوز خبرهای ضدونقیضی درباره رونمایی این فیسلیفت وجود دارد اما اطمینان داریم که تا پایان سال جاری میلادی روی خواهد داد. انتظار میرود که فروش این مدل هم از چهارک آخر سال ۲۰۲۴ آغاز شود. نظر شما درباره نیسان قشقایی چیست؟
مجله خبری gsxr