قویترین خودروی جهان در سال ۱۹۷۷، هیولایی با موتور ۲۷ لیتری V12
قویترین خودروی جهان در سال ۱۹۷۷، هیولایی با موتور ۲۷ لیتری V12
این خودروی عجیب که The Beast نام دارد، در دههٔ ۷۰ در بریتانیا ساخته شد و از پیشرانهٔ ۲۷ لیتری V12 رولزرویس متعلق به هواپیمای اسپیتفایر استفاده میکرد.
خودرویی که در تصاویر میبینید، یکی از مشهورترین خودروهای سفارشی محسوب میشود که تاکنون در بریتانیا ساخته شده است. در سال ۱۹۷۷ نام این شوتینگ بریک عجیب در کتاب رکوردهای گینس بهعنوان قویترین خودروی جادهای جهان ثبت شد و در آن سالها از فراریها و لامبورگینیهای همدورهٔ خود سریعتر بود. این ماشین همچنین در مجلات و نشریات خودرویی بسیار دیده میشد و شهرت زیادی برای خود دستوپا کرده بود. این خودرو با نام The Beast یا جانور شناخته میشود که کاملاً به ظاهرش میخورد.
زیر کاپوت کشیدهٔ The Beast موتور ۲۷ لیتری V12 مرلین ساخت رولزرویس قرار گرفته است یعنی همان موتوری که در هواپیماهای جنگندهٔ اسپیتفایر و هورکین در جنگ جهانی دوم استفاده میشد. داستان این ماشین از اواسط دههٔ ۶۰ شروع شد یعنی زمانی که «پل جیمسون» موتور V12 میتیئور رولزرویس را روی یک شاسی سفارشی نصب کرد. جیمسون که برای انتقال نیروی حدود ۷۵۰ اسب بخاری این موتور به چرخهای عقب به گیربکس مناسبی نیاز داشت، با متخصص گیربکسهای اتوماتیک «جان داد» تماس گرفت. وی بعداً توسعهٔ این پروژه را بر عهده گرفت و بدنهای سفارشی برای خودرو ساخت که شبیه زشتترین فورد کاپری جهان بود.
اما آن بدنه در یک آتشسوزی از بین رفت و خودرو با بدنه و موتور جدیدی بازسازی شد. این بار، موتور V12 میتیئور که از تانک گرفته شده بود با موتور V12 مرلین هواپیما تعویض شد. البته در The Beast سوپرشارژر این موتور که در هواپیماها وجود داشت حذف شد. گفته میشد این موتور ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما ممکن است خروجی آن بسیار بیش از این اعداد باشد زیرا دستگاههای داینوی زیادی در جهان وجود ندارد که بتواند این خودرو را در خود جای دهد. همچنین اگر سوپرشارژ اصلی روی این موتور نصب شود میتواند خروجی آن را دو برابر کند.
«جان داد» در این خودرو از جلوپنجرهٔ رولزرویس استفاده کرده بود و سعی داشت این کار را با وجود پیشرانهٔ رولزرویس زیر کاپوت خودرو توجیه کند اما رولزرویس با این موضوع مخالفت کرد. این دعوا با پروندهای در دادگاه لندن دنبال شد و «جان داد» در دادگاه محکوم شد. سپس وی ماشین را به اسپانیا برد و جلوپنجرهٔ رولزرویس را با یک نمونهٔ سفارشی که حروف اول نام خودش روی آن نقش بسته بود تعویض کرد. البته تعویض جلوپنجره تنها تغییر The Beast نبود و برای این خودرو کلاً بدنهٔ جدیدی با هشت چراغ جلو طراحی شد که با رنگ زرد رنگآمیزی شده و شبیه خودروهای نعشکش بود.
متأسفانه «جان داد» سال گذشته جان داد (!) اما این خودرو همچنان سالم بوده و قرار است تا چند روز دیگر به حراج گذاشته شود. حداکثر سرعت نسخهٔ اولیهٔ این خودرو در اوایل دههٔ ۷۰ رسماً ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت بود اما هیچکس نمیداند که The Beast در شکل کنونی خود چقدر قدرت دارد و میتواند به چه سرعت دست پیدا کند. درهرحال، هیچکدام از اینها اهمیتی ندارند زیرا این خودروی دیوانهواری است که میتواند هرجایی توجه همه را به خود جلب کند.