قویترین رولزرویس های تاریخ، از کولینان تا اسپکتر و گوست
قویترین رولزرویس های تاریخ، از کولینان تا اسپکتر و گوست
محصولات رولزرویس هیچگاه به قدرت و سرعت بالا شهرت نداشتهاند و بنابراین، جالب خواهد بود که ببینیم قویترین خودروهای تاریخ این شرکت چقدر قدرت داشتهاند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
از سال ۱۹۰۴، محصولات رولزرویس ثروتمندان و سلبریتیها را مجذوب خود کردهاند. بااینحال، ساختههای این شرکت هیچگاه به قدرت بالا شهرت نداشتهاند. البته رولزرویسها از قدرت کافی برای رسیدن به سرعتهای بالا برخوردار هستند اما حتی در دوران الکتریکی هم از اسب بخارهای عجیبوغریب در این ماشینها خبری نیست. برای اینکه تصوری از قدرت خودروهای رولزرویس داشته باشیم، در ادامه با قویترین محصولات تاریخ این شرکت آشنا خواهیم شد.
۱۰-رولزرویس سیلور سراف
قدرت: ۳۲۶ اسب بخار
سیلور سراف که بهعنوان جانشین سیلور اسپیرت به بازار آمد، پلتفرم مشترکی با بنتلی آرناژ داشت ولی برخلاف بنتلی که به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی بامو مجهز شده بود، سدان رولزرویس از پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V12 تنفس طبیعی بامو استفاده میکرد که ۳۲۶ اسب بخار قدرت داشت. این اولین رولزرویس V12 پس از فانتوم III سال ۱۹۳۹ محسوب میشد. بااینحال، سیلور سراف به شتاب گیری آهسته و هندلینگ نهچندان چابک شهرت یافت که البته برای یک سدان لوکس ۲.۳ تنی در اواخر دههٔ ۹۰ چیز عجیبی نبود. این ماشین ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد.
۹-رولزرویس فانتوم VII
قدرت: ۴۶۰ اسب بخار
فانتوم VII که جایگزین سیلور سراف محسوب میشد، از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ تولید شد. این اولین رولزرویسی بود که پس از تملک کامل شرکت توسط بامو تولید شد. زیر کاپوت کشیدهٔ فانتوم یک پیشرانهٔ غولپیکر ولی فوقالعاده پیشرفته پنهان شده بود. این یک نیروگاه ۶.۷۵ لیتری V12 تنفس طبیعی بود که ۴۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. در سری I فانتوم یا نسخهٔ پیش از فیسلیفت، انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعته صورت میگرفت اما در سری II سال ۲۰۱۲ با یک نمونهٔ هشت سرعته جایگزین شد.
۸-رولزرویس گوست I
قدرت: ۵۷۰ اسب بخار
نسل اول گوست در سال ۲۰۰۹ بهعنوان مدلی ارزانتر از فانتوم برای رقابت با بنتلی فلاینگ اسپور و نسخههای V12 مرسدس بنز S کلاس رونمایی شد. بهمنظور کاهش هزینهها، گوست روی پلتفرم نسل F01 بامو سری ۷ ساخته شد و ۲۰ درصد قطعات دو خودرو باهم مشترک بود. همچنین گوست برخلاف فانتوم، از نسخهٔ حجیمتر موتور N74 بامو ۷۶۰Li استفاده میکرد. این موتور ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو با تولید ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور، گوست را در کمتر از ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. این اولین رولزرویس با موتور توئین توربو محسوب میشد.
۷-رولزرویس داون
قدرت: ۵۷۱ اسب بخار
رولزرویس داون بهمنظور جایگزینی با مدل روباز قبلی رولزرویس یعنی فانتوم دراپهد ساخته شد و در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد. داون اما برخلاف فانتوم دراپهد، بر اساس گوست ساخته شده بود و از همان پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو استفاده میکرد. بااینحال، این موتور در اینجا یک اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به گوست تولید میکرد. داون اما ۲۰۰ کیلوگرم سنگینتر بود و به همین دلیل، با وجود گشتاور بیشتر، در شتاب صفرتاصد یکدهم ثانیه از گوست کندتر عمل میکرد.
۶-رولزرویس فانتوم VIII، گوست II، کولینان
قدرت: ۵۷۱ اسب بخار
محصولات جدیدتر رولزرویس که هماکنون در حال تولید هستند، از مدل ارزانتر گوست گرفته تا شاسیبلند کولینان همگی از یک پیشرانه استفاده میکنند. این یک موتور ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو است که بر اساس همان موتور N74 بامو ساخته شده است. این موتور در تمام محصولات مذکور ۵۷۱ اسب بخار قدرت تولید میکند اما گشتاور آن متفاوت است. مدلهای چهارچرخ محرک گوست و کولینان ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور دارند درحالیکه این رقم برای فانتوم ۹۰۰ نیوتن متر است. هر سه مدل اما در کمتر از پنج ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسند.
۵-رولزرویس اسپکتر
قدرت: ۵۸۵ اسب بخار
اسپکتر اولین خودروی الکتریکی رولزرویس محسوب میشود اما بر اساس همان پلتفرم فانتوم و کولینان ساخته شده است. قوای محرکهٔ دو موتورهٔ این خودرو ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند زیرا رولزرویس قصد ندارد حتی در دوران الکتریکی هم اسب بخار فوقالعادهای را ارائه کند؛ بنابراین، قطعاً اسپکتر بهاندازهٔ لوسید ایر سریع نخواهد بود اما با وجود وزن وحشتناک نزدیک سه تن، ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که رقم قابلتوجهی است. این خودرو با هر بار شارژ کامل باطری، حدود ۴۲۰ کیلومتر را طی میکند.
۴-رولزرویس کولینان بلک بج، گوست II بلک بج
قدرت: ۶۰۰ اسب بخار
در محصولات رولزرویس، بلک بج به معنای نسخههای پرفورمنس بالا است. در این مدلها علاوه بر افزایش قدرت، تزئینات بیرونی خودرو مثل مجسمهٔ روح خلسه نیز به رنگ مشکی درمیآیند. در حال حاضر نسخهٔ بلک بج برای مدلهای گوست و کولینان ارائه میشود. این نسخهها از همان پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو استفاده میکنند اما خروجی آن به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش یافته است. این نیرو باعث میشود شتاب صفرتاصد گوست و کولینان بلک بج حداقل ۰.۴ ثانیه سریعتر شود.
۳-رولزرویس داون بلک بج
قدرت: ۶۰۱ اسب بخار
رولزرویس برای داون هم نسخهٔ بلک بج را در سال ۲۰۱۷ ارائه کرده بود. در سینهٔ این نسخه نیز همان موتور ۶.۶ لیتری V12 توئین توربوی بامو قرار داشت اما به لطف بهروزرسانی ECU، خروجی این موتور به ۶۰۱ اسب بخار قدرت و ۸۴۰ نیوتن متر گشتاور رسید که افزایشی ۳۰ اسب بخاری و ۲۰ نیوتن متری را نسبت به نسخۀ معمولی نشان میداد. البته این افزایش نیرو تأثیر چندانی در شتاب داون بلک بج نداشت زیرا این نسخه ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید که تنها ۰.۱ ثانیه از نسخهٔ معمولی سریعتر بود.
۲-رولزرویس گوست I بلک بج
قدرت: ۶۱۲ اسب بخار
هرچند نسل اول گوست در سال ۲۰۱۴ فیسلیفت شد اما افزایش قدرتی را تجربه نکرد تا اینکه در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶، رولزرویس نسخهٔ بلک بج آن را معرفی کرد. این همراه با کوپهٔ ریث، اولین مدلهای بلک بج رولزرویس بودند. در این نسخه، خروجی موتور ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو به ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۴۰ نیوتن متر گشتاور رسید تا گوست بلک بج بتواند خود را ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند.
۱-رولزرویس ریث
قدرت: ۶۳۲ اسب بخار
ریث در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ برای جایگزینی با فانتوم کوپه معرفی شد. این خودرو هم مثل همتای روباز خود یعنی داون، بر اساس گوست ساخته شده بود و از همان موتور ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو استفاده میکرد. بااینحال، این موتور در اینجا ۶۳۲ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب تحویل میداد تا قویترین محصول تاریخ رولزرویس خلق شود. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶، رولزرویس در کنار گوست بلک بج، ریث بلک بج را هم معرفی کرد اما قدرت این نسخه نسبت به ریث معمولی افزایشی نداشت و صرفاً گشتاور آن به ۸۷۰ نیوتن متر افزایش یافته بود. ریث آخرین محصول رولزرویس با پلتفرم بامو محسوب میشد و تولید آن در سال ۲۰۲۳ خاتمه یافت.