هاست پرسرعت
خودرو

قیمت خودرو ارزان‌تر می‌شود

قیمت خودرو ارزان‌تر می‌شود

قیمت خودرو در سرازیری قرار گرفته و پس از ۵ ماه، انتظارات را در جهت کاهش بیشتر، بالا برده است. اما آیا قیمت خودرو همچنان پایین خواهد آمد؟

تورم ماهانه خرید خودرو در مردادماه امسال منفی ۱.۷ درصد اعلام شد. این نرخ تورم در تیرماه ۳.۱ درصد، خرداد ۸ درصد و شهریورماه ۲.۹ درصد اعلام شده است. گفته شده سامانه یکپارچه خودرو باعث حذف دلالی در این بازار شده است اما قطعاً تأثیر ثبات نرخ ارز در ۵ ماه نخست سال و کاهش نوسان‌های شدید اقتصادی، اخبار مثبت سیاسی، افزایش تولید و تحویل خودروها و آغاز تحویل خودروهای وارداتی در این زمینه مؤثرتر بوده‌اند. در بازار خودرو، خریداران انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند و تا حدود زیادی بازار خریدوفروش راکد شده است.

فروش قیمت کرمان موتور کی ام سی و جک

برای نخستین‌بار در چند سال اخیر، قیمت تعداد زیادی از خودروها به زیر قیمت کارخانه رسیده است. برخی از مونتاژکنندگان، قیمت‌گذاری محصولات خود را بر اساس نرخ انتظاری ارز تعیین کرده بودند که بالاتر از قیمت تمام شده و معقول این محصولات است و اکنون عدم هماهنگی ارزش این خودروها با قیمت فروش توسط مشتریان و خریداران به شدت احساس و درک می‌شود و لازم است تجدیدنظر در کاهش قیمت رسمی خودروها، مخصوصاً چینی‌های بازار نیز صورت گیرد. البته ازآنجاکه سامانه خرید خودرو، باعث پیش فروش شدن تمامی تولیدات امسال و حتی سال آینده برخی از این شرکت‌ها شده، لزومی به اعمال کاهش قیمت توسط آنها دیده نمی‌شود اما با افزایش فاصله بین قیمت بازار و کمپانی، احتمال انصراف بسیاری از خریداران این سامانه نیز محتمل خواهد بود که باعث فشار برای تصمیم‌گیری مجدد مدیران این شرکت‌ها خواهد شد.

تغییرات قیمت بازار برخی خودروها در نیمه نخست سال ۱۴۰۲

قیمت فروردین ۱۴۰۲ قیمت شهریور ۱۴۰۲
تارا دنده اتومات ۱,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما S7 پلاس ۱,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو اتومات ۱,۰۶۰,۰۰,۰۰۰ ۸۱۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین ۷۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ۵۶۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X55 پرو ۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۲۳۵,۰۰۰,۰۰۰
چری تیگو ۸ پرو ۳,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
جک S5 ۱,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
لاماری ایما ۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی KMC T8 ۲,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دیگنیتی پرایم ۲,۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰

رهبر ایران در دیدار با اعضای هیئت دولت، معیشت مردم را اولویت مهم و اصلی اعلام کرد و خواستار کاهش قیمت‌ها و کنترل تورم شده. ازآنجاکه خودرو هم کالای مهم و مصرفی و استراتژیک و تأثیرگذار در معیشت مردم محسوب می‌شود، لازم است کنترل قیمت آن نیز برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، مصرف‌کنندگان کالاهای غیر لوکس و آحاد مردم در اولویت قرار گیرد. درصورتی‌که عزم واقعی در دولت برای کاهش قیمت وجود داشته باشد باید نگاه خود را صنعت خودرو به‌عنوان بنگاه‌های درآمدساز برای خود تغییر داده و با گذشتن از سهم درآمدی خود به نفع مردم، اجازه دهد قیمت خودروها در ایران نیز به بازارهای جهانی نزدیک شود و مردم بتوانند از حق خود برای خرید خودروهای روز دنیا به قیمت منصفانه و رقابتی استفاده کنند. موضوعی که می‌تواند بحران‌های متعددی چون تورم زنجیره‌ای، ایمنی نامناسب خودروها، آلایندگی و بحران مصرف سوخت را به شدت کنترل نماید و تأثیرات مثبتی روی اقتصاد کلان کشور نیز برجا بگذارد.

dignity fidelity

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت:

با حمایت‌های وزیر صمت و نظارت‌های مستمر مجلس، واردات خودرو سرعت گرفته است و با کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی به صفر درصد، پلاگین هیبرید ۶ درصد، هیبرید ۱۶ درصد و ۱۵۰۰ سی‌سی ۵۵ درصد و تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در دولت، حتماً شاهد افزایش واردات و کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.

طبیعی است که نمی‌توان کاهش یا افزایش قیمت خودرو را به‌صورت قطعی پیش‌بینی کرد اما اگر عواملی مثل تورم و نرخ ارز همانند چند ماه اخیر باشند و میزان تولید خودروی داخلی، مطابق وعده‌های داده شده تحقق یابد و همچنین در صورت آزادسازی واقعی واردات خودروهای نو و دست دوم و رسیدن تعداد بیشتری از آنها به دست مشتریان و افزایش رقابت در عرضه، می‌توانیم انتظار کاهش بیشتر قیمت خودروها در بازار ایران را داشته باشیم. موضوعی که تأثیرات مثبت آن علاوه بر حوزه خودرو می‌تواند به سایر ارکان اقتصادی کشور نیز رسوخ کند.

cars cartoon

قیمت خودرو در ایران هنوز بسیار گران است. قسمت عمده‌ای از این گرانی را دولت به مصرف‌کنندگان تحمیل کرده است و سهم دیگر را سودجویی و دلالی افراد، شرکت‌ها و بنگاه‌ها برعهده دارند. امیدواریم که این چرخه معیوب و فسادزا یک روز برای همیشه باطل شود و همه مردم بتوانند مثل هر نقطه دیگر دنیا به خودروهای روز، زیبا، ایمن، کم هزینه و مورد پسند خود بدون هزینه گزاف و مازاد دسترسی داشته باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا