هاست پرسرعت
خودرو

لاستیک های بدون باد چگونه پنچری را به خاطرات می‌سپارند؟

لاستیک های بدون باد چگونه پنچری را به خاطرات می‌سپارند؟

آیا روزی فرا خواهد رسید که از لاستیک های بدون باد در خودروهای خود استفاده کنیم؟ آیا اصلاً نیازی به چنین لاستیک‌هایی داریم؟ در این نوشتار می‌خواهیم به چنین تکنولوژی‌ای بپردازیم پس همراه ما باشید.

تولیدکنندگان لاستیک خودرو چندین سال است روی ایده اختراع دوباره چرخ کار می‌کنند اما تاکنون ایده رابرت تامسون و بعدها جان بوید دانلوپ به عنوان مخترعان لاستیک پنوماتیک بهتر نشده است. در ماه ژانویه بود که میشلین اعلام کرد کانسپت آپتیس به عنوان یک لاستیک مقاوم در برابر پنچری به‌صورت آزمایشی روی ناوگانی از ون‌ها بکار گرفته خواهد شد. لاستیک های بدون باد آپتیس در سال ۲۰۲۳ معرفی خواهند شد و میشلین به دنبال غلبه بر هزینه‌ها و مشکلات پنچری لاستیک های معمولی به ویژه در خودروهای تحویل وسایل است.

استفاده آزمایشی از چنین لاستیک‌هایی برخی سؤالات را به وجود می‌آورد. آیا لاستیک های بدون باد یک مزیت برای رانندگان خواهند بود؟ میشلین می‌گوید هدف از تولید این محصول بیشتر جلوگیری از خطرات جاده‌ای بوده است تا کاهش هزینه‌های ناشی از پنچری لاستیک و تعمیرات یا جایگزینی آن. به خاطر اینکه خبری از باد در آپتیس نیست بنابراین محصول جدید میشلین بر مشکل پنچری خودروهای ناوگانی و سازمانی غلبه خواهد کرد. لاستیک های پنوماتیک از نظر فشار باد لاستیک نیز مشکلاتی دارند اما چنین چیزی در لاستیک جدید میشلین دیده نمی‌شود.

کاهش بیش از اندازه فشار باد لاستیک باعث کاهش چسبندگی و تأثیر منفی روی هندلینگ و فرمان پذیری خودرو خواهد شد. همچنین اصطکاک چرخشی افزایش خواهد یافت و این به معنی افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خواهد بود. عدم توجه مالکان به نگهداری لاستیک‌ها نیز باعث استهلاک بالای آن‌ها می‌شود و پایداری خودرو در زمان ترمز گرفتن به ویژه در زمین‌های خیس کمتر می‌شود. به همین خاطر کاهش فشار باد لاستیک‌ها خبر خوبی نیست و اگر به شرایط بحرانی برسد بسیار خطرناک نیز خواهد بود. میشلین همانند اکثر کمپانی‌های لاستیک‌سازی در حال کار روی محصولاتی پاک‌تر بوده و استفاده آزمایشی از متریال پایدار را کلید زده است. این شرکت آپتیس را محصولی مناسب برای تولید لاستیک های پاک تا سال ۲۰۵۰ می‌داند و می‌گوید ۱۲ درصد لاستیک های فعلی به خاطر پنچری و ترکیدن زودتر از موعد مقرر از بین می‌روند و ۸ درصد دیگر نیز به خاطر عدم توجه مالک به فشار باد لاستیک و مستهلک شدن دور انداخته می‌شوند.

به همین خاطر میشلین اظهار می‌دارد لاستیک های بدون باد می‌توانند از استهلاک ۲۰۰ میلیون حلقه لاستیک جلوگیری کنند. میشلین قبلاً آزمایش‌هایی دراین‌باره انجام داده است. گوودیر نیز در سال ۲۰۱۹ لاستیک مفهومی و بدون باد خود را به نمایش گذاشت. این لاستیک از پره‌های قابل‌تغییر شکل رادیال استفاده کرده است. البته این لاستیک یک پله فراتر رفته و به‌صورت افقی نیز می‌چرخد بنابراین پره‌ها به تیغه‌های فن تبدیل می‌شوند تا خودرو را به پرواز دربیاورند. حتی خبرهایی از تولید لاستیک‌هایی پیشرفته برای بررسی شرایط جاده‌ای و ساختار کلی لاستیک نیز به گوش می‌رسد. ظاهراً آینده برای صنعت لاستیک‌سازی نیز جذاب‌تر از امروز خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا