لاماکو فلو آرین پارس موتور؛ مشخصات و قیمت در ایران

لاماکو فلو آرین پارس موتور؛ مشخصات و قیمت در ایران
جدیدترین محصول آرین پارس موتور با برند لاماکو عرضه میشود. کراساور فلو رقیب X55 و زوتی DL5 خواهد بود.
آرین پارس موتور بعد از واردات لاماری ایما حالا از برند لاماکو برای خودروهای ارزانتر استفاده میکند. با این روش، کراساور فلو براساس دانگ فنگ فنگ وارد ایران میشود تا احتمالا نخستین محصول تجاری لاماکو باشد.
دانگ فنگ یکی از خودروسازان بزرگ چین با برندهای پرتعداد است. این شرکت هماکنون نقش مهمی در بازار ایران دارد و علاوهبر کامیون یا کشندههای تجاری مخصوص حمل بار بین شهری، انواع سواری شامل لاماری ایما و دیگنیتی و H30 کراس و شاین مکس و محصولات فردا موتورز را عرضه کرده است. گروه دانگ فنگ (DFSK) بعد از بایک و جیلی و بیوایدی،ر رتبهی چهارم تولید خودروی چین را در اختیار دارد.
فنگون ۵۰۰ از محصولات زیرمجموعهی دانگ فنگ است که از سال ۲۰۱۹ تولید میشود. این محصول توسط شرکت SERES نیز تولید شده و دارای خط تولید چین و اندونزی است. همچنین سه نسخهی اصلی این خودرو با پیشرانهی بنزینی و پلاگین هیبرید و تمام برقی وجود دارند که میتوانند برای بازار ایران و برند لاماکو جذاب باشند.
طراحی لاماکو فلو آرین پارس موتور
باوجود ابعاد کوچک، میتوان از طراحی بیرونی لاماکو فلو رضایت داشت. این محصول، در مقایسه با X22 و X33 کراس مدیران خودرو، جذابتر دیده میشود. اجزای بیرونی، طراحی هماهنگ و نزدیک به شاسیبلندهای لوکس چینی، مثل بورگوارد دارند اما چندان مدرن به نظر نمیرسند.
چراغها و جلو پنجره نسبتا بزرگ هستند و بخش اصلی از نمای بیرونی را تشکیل میدهند. لاماکو فلو در کلاس خودروهای اقتصادی، وابستگی چندانی به ادوات پلاستیکی ندارد؛ هرچند که مواد ارزان قیمت زیر سپر به وضوح دیده میشوند اما فلو توانسته است به کلاس بالاتر، نزدیک شود. حجمدهی بدنه روی کاپوت جلو و طرفین سپر نیز قابل قبول است.
در نمای جانبی، تفاوت خاصی بین لاماکو فلو و دیگر کراساورهای کوچک چینی دیده نمیشود. ادوات پلاستیکی پیرامون گلگیر و رکاب، توی ذوق میزنند؛ ضمن اینکه رنگ سیاه برای سقف نیز، نکته مثبت محسوب نمیشود. از سویی دیگر، خطوط روی بدنه و درها حس خوبی به بیننده میدهند و شیب ملایم سقف، ترکیب اسپرت برای لاماکو فلو فراهم میکند.
در نمای پشت، لاماکو فلو به زوتی DL5 شبیه است. چراغهای عقب نسبت به بدنه، برجسته هستند و هماهنگ با دیگر اجزا به نظر میرسند. حجمدهی درپوش صندوق به گونهای است که سادگی نمای عقب را کاهش و فلو را جوانپسند نشان میدهد. سپر تمام پلاستیکی و جایگاه نزدیک به زمین برای پلاک، نکات منفی این کراساور هستند.
لاماکو فلو / فنگون ۵۰۰ با طول ۴,۴۲۵ و عرض ۱,۹۳۵ و ارتفاع ۱,۷۶۵ و فاصله محوری ۲,۶۵۵ میلیمتر تولید میشود. این خودرو از نظر ابعاد، کمی بزرگتر از X22 و کوچکتر از X55 مدیران خودرو است.
کابین لاماکو فلو آرین پارس موتور
استفاده از مواد نرم و چرم مصنوعی برای بخش میانی داشبورد و تودریها، نکتهی مثبت بسیار مهم برای لاماکو فلو است. چنین امکاناتی شاید چشمگیر و فراتر از انتظار نباشند اما برای خودرویی در کلاس اقتصادی، مهم هستند.
نمایشگر کوچک روی داشبورد و دسته دندهی قدیمی، مهمترین کمبودهای لاماکو فلو در کابین را تشکیل میدهند. نصب ترمز دستی برقی (دکمهای) جذاب به نظر میرسد اما رقبای این خودرو مثل X33 کراس و X55، نمایشگرهای بزرگ لمسی و پنل دیجیتال پشت فرمان ارایه میکنند. برای لاماکو فلو، فرمان D شکل اسپرت استفاده شده که نسبت به ابعاد کابین، بیش از حد، بزرگ دیده میشود.
لاماکو فلو برای چهار سرنشین بلند قد، ایدهآل نیست و هنگام سفرهای طولانی بین شهری، کمبود فضا در ردیف عقب دارد. البته صندلیها چرم، طراحی زیبا و راحتی قابل قبول برای سرنشینان ردیف جلو فراهم میکنند. صندوق عقب این کراساور، ۳۱۸ لیتر فضای حمل بار دارد و کوچک محسوب میشود.
پیشرانه و تجهیزات فنی لاماکو فلو
مشابه آنچه انتظار میرود، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ روی لاماکو فلو نصب شده است. این مدل، ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که نسبت به X55 مدیران خودرو، کمی ضعیفتر است. گیربکس CVT و سیستم انتقال نیرو به چرخهای جلو، دیگر امکانات لاماکو فلو هستند.
براساس اطلاعات موجود، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه برای لاماکو فلو محتمل به نظر میرسد. همچنین میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت برای این خودرو منطقی است. امکانات ارایه شده برای لاماکو فلو مونتاژ آرین پارس موتور:
- ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کنترل پایداری الکتریکی (ESP/ESC)
- سیستمکمکی حرکت در سربالایی (HAC)
- ۲ کیسه هوا
- کمک حرکت در سراشیبی (HDC)
- ضدسرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)
- چراغ روشنایی روز
- ایزوفیکس
قیمت فنگون ۵۰۰ بازار چین و پیشبینی برای لاماکو فلو
در غالب کشورهای دنیا و خصوصا بازار چین، فنگون ۵۰۰ مجهز به موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی با ۱۱۶ اسب بخار قدرت است. این مدل حدود ۸ تا ۱۰ هزار دلار قیمت دارد و فعلا قرار نیست وارد ایران شود. نسخهی توربو رونمایی شده توسط آرین پارس موتور، ۱۲ تا ۱۴ هزار دلار هزینه خرید دارد و پیشبینی میشود برای مصرفکنندهی ایرانی، حدود ۱/۵ میلیارد تومان قیمتگذاری شود.
بسیاری از فعالان بازار خودرو، لاماکو فلو را رقیب X55 دانستند اما از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات الکترونیک، برتری واضح در اختیار محصول مدیران خودرو است. از نظر راحتی سرنشینان و ابعاد بدنه، شامل صندوق عقب نیز، امویام X55 نکات مثبت بیشتر نسبت به لاماکو فلو دارد.