لوتوس اگزیج S کلاب ریسر 2008، یک بچه مکلارن با قیمت پورشه کیمن!
لوتوس اگزیج S کلاب ریسر 2008، یک بچه مکلارن با قیمت پورشه کیمن!
با ۸۱ هزار دلار، میتوان این لوتوس اگزیج S کلاب ریسیر مدل ۲۰۰۸ با کارکرد ۳۹ هزار کیلومتر را خرید که شبیه یک مکلارن ۷۶۵LT کوچک است.
لوتوس اگزیج که ابتدا بهعنوان نسخهای سقف ثابت و پیست محور از الیزه ساخته شد، درنهایت شخصیتی منحصربهفرد به خود گرفت. اولین اگزیج که با نام سری ۱ شناخته میشود، از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی روور استفاده میکرد درحالیکه سری ۲ به موتور ۱.۸ لیتری تویوتا در نسخههای تنفس طبیعی و سوپرشارژ مجهز شد. خودرویی که در اینجا میبینید از سری ۲ و نسخهٔ اگزیج S است که اولین بار در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد.
خودروهای اسپرتی زیادی نمیتوان پیدا کرد که چابکتر از اگزیج S باشند. به گفتهٔ لوتوس، این ماشین تنها ۹۳۳ کیلوگرم وزن داشت و به لطف پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری سوپرشارژ تویوتا میتوانست ظرف تنها ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این پیشرانه ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور داشت که از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشد. حال نمونهای از این ماشین از سری کلاب ریسیر مدل ۲۰۰۸ با کارکرد ۳۹ هزار کیلومتر با قیمت ۸۱ هزار دلار برای فروش گذاشته شده است.
برای کسانی که اکثر وقت خود را در پیست میگذرانند، این لوتوس ارزش تمام دلارهایی که برایش پرداخت میشود را خواهد داشت زیرا با چنین رقمی میتوان یک پورشه کیمن S صفرکیلومتر خرید. این مقایسه سؤال جالبی را مطرح میکند. کیمن S نو یا اگزیج S مدل ۲۰۰۸ دستدوم؟ این خودروها هدفی شبیه به هم دارند اما در بخش هندلینگ لوتوس خودروی بسیار متمرکزتری است. بهترین توصیفی که میتوان از اگزیج S داشت، خودرویی شبیه یک مکلارن ۷۶۵LT کوچک است. البته مطمئناً لوتوس قدرت و سرعت مکلارن را ندارد اما گویی هردو از یک نژاد هستند.
اگزیج S موردبحث ما اما ویژگیهای منحصربهفردی هم دارد. از نسخهٔ کلاب ریسیر این ماشین در مدل ۲۰۰۸ تنها ۲۵ دستگاه ساخته شد که این یکی از آنها است. رنگ زیبای آبی لمانز و نوارهای مشکی فانتوم، پانل سقف قابل برداشتن با ورودی هوای کاربردی، بال عقب ثابت و رینگهای آلیاژی هفت پره با لاستیکهای یوکوهاما و کالیپرهای ترمز چهار پیستونهٔ AP هم از ویژگیهای بیرونی این ماشین هستند. علاوه بر این، کاور پیشرانه هم برای مطابقت با رنگ بدنه، رنگآمیزی شده است.
در داخل خودرو شاهد صندلیهای مسابقهای یکتکه با چرم مشکی و میکروفیبر، تریم فیبر کربن مصنوعی، کمربند ایمنی شش نقطهای برای راننده، استارت دکمهای، سیستم تهویه، پنجرههای برقی و غربیلک فرمان MOMO هستیم. این اگزیج S همچنین به کیت خنککنندهٔ سوپرشارژر و سیستم اگزوز افترمارکت هم مجهز شده است.
مجله خبری gsxr