هاست پرسرعت
خودرو

لوتوس تایپ ۶۶ معرفی شد؛ ابر خودروی مخصوص پیست با قیمت ۱.۳ میلیون دلار!

لوتوس تایپ ۶۶ معرفی شد؛ ابر خودروی مخصوص پیست با قیمت ۱.۳ میلیون دلار!

لوتوس در هفته خودرویی مونتری از محصول پیست محور خود با نام تایپ ۶۶ رونمایی کرد. تنها ۱۰ دستگاه از این خودرو ساخته می‌شود و هریک نیز ۱.۳ میلیون دلار قیمت خواهد داشت.

بریتانیایی‌ها با معرفی تایپ ۶۶ تائید کردند این خودرو که فقط مجوز حضور در پیست را دارد به تعداد محدود راهی خط تولید خواهد شد. تایپ ۶۶ بر پایه طراحی‌های موسوم به lost لوتوس در سال ۱۹۷۰ به بعد شکل گرفته است و ترکیبی از میراث موتور اسپرت این برند با تکنولوژی‌ها و قطعات مدرن به شمار می‌رود. نام و نشان لوتوس تایپ ۶۶ از طرح مطالعاتی کالین چپمن مؤسس این خودروساز برای تولید یک خودروی مسابقه‌ای کن ای ام گرفته شده است. البته از آنجایی که تمرکز اصلی چپمن روی فرمول یک بود این پروژه هرگز از یک طرح فنی و مطالعاتی و تولید نسخه‌های اولیه جلوتر نرفت؛ اما لوتوس هم‌اکنون نسخه مدرن شده این خودرو را معرفی کرده و می‌گوید تنها ۱۰ دستگاه از آن را با قیمت حدودی ۱.۳ میلیون دلار راهی بازار خواهد کرد.

خودروی موردبحث در بدنه از رنگ‌های قرمز، سفید و طلایی متعلق به خودروی فرمول یک لوتوس تایپ ۷۲ استفاده می‌کند. پیشرانه ۸ سیلندر پوشراد تایپ ۶۶ هم‌اکنون ۸۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۶ نیوتون متر گشتاور دارد و از قطعات مدرنی همچون میل‌لنگ، یاتاقان و پیستون فورج کاری شده سود می‌برد. بدنه رتروی خودرو کاملاً از فیبر کربن تولید می‌شود و شاسی نیز در بخش‌هایی دارای آلومینیوم ویژه است. از دیگر قطعات مدرن بکار رفته در لوتوس تایپ ۶۶ می‌توان به گیربکس مسابقه‌ای سکونشئال، ترمز ضد قفل و تجهیزات ایمنی ضروری اشاره کرد.

در مراسم معرفی محصول جدید لوتوس دو عضو مهم از تاریخ این برند حضور داشته‌اند: امرسون فیتیپالدی قهرمان دو دوره مسابقات فرمول یک و کلیو چپمن مدیر تیم کلاسیک لوتوس و فرزند کالین چپمن. در واقع حضور چپمن در این پروژه باعث پیشرفت آن شد چراکه او اسناد اصلی مربوط به طراحی اولیه را در اختیار داشت. احتمالاً اولین نمونه تولیدی تایپ ۶۶ را نیز فیتیپالدی رانده شده است. او در سال ۱۹۷۰ به لوتوس پیوسته است.

طراحان لوتوس جهت تولید تایپ ۶۶ از نرم‌افزاری کامپیوتری برای خلق برخی جزئیات طراحی خودرو استفاده کرده‌اند. آن‌ها همچنین از ایده‌های کالین چپمن همچون نوع طراحی کاکپیت جهت کاهش درگ و بهبود عبور جریان هوا از بال عقب سود برده‌اند. بال جلوی خودرو برای هدایت هوا از بخش جلو و سمت زیر بال‌های عقب طراحی شده است تا به این ترتیب در حداکثر سرعت ممکن بتوان داون فورس بیشتری را نسبت به کل وزن تایپ ۶۶ تولید کرد. در حقیقت ایده اصلی در این زمینه عبور هوا از بین قطعات خودرو بجای عبور از اطراف آن بوده است. چنین چیزی عنصر اصلی طراحی خودروی لوتوس است و در محصولات مدرن آن همچون امیرا و اوایا دیده می‌شود. برای شبیه‌سازی عملکرد در پیست نیز تکنولوژی “راننده در لوپ” بکار گرفته می‌شود تا عملکرد تایپ ۶۶ در پیست‌های مشهوری همچون لاگونا سکا، سیلورستون، فوجی و اسپا تخمین زده شود. لوتوس می‌گوید پرفورمنس تایپ ۶۶ با یک خودروی مسابقه‌ای GT3 مدرن برابری می‌کند و بر اساس داده‌های شبیه‌ساز، این خودرو در پیستی همچون لاگونا سکا سریع‌تر از خودروی GT3 خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا