لیکهای GTA 6 بیش از تاثیر تجاری، باعث تضعیف روحیه سازندگان شده است
لیکهای GTA 6 بیش از تاثیر تجاری، باعث تضعیف روحیه سازندگان شده است
لیکهای گستردهی GTA 6 بیش از اینکه تاثیر مخرب اقتصادیِ خاصی روی توسعهدهندگان این بازی داشته باشند، ضربهی احساسی بزرگی به روحیهی این افراد وارد آوردهاند.
اگر اخبار دنیای بازیهای ویدیویی را دنبال میکنید، حتماً از ماجرای لو رفتن بیلدهای ابتدایی توسعهی GTA 6 مطلع هستید؛ اتفاقی که گفته میشود توسط یک نوجوان 16 ساله رقم خورد و از آن بهعنوان یکی از بزرگترین لیکها در تاریخ بازیها یاد میشود.
بهتازگی و طی نشست خبری مربوط به گزارش سه ماهی سوم سال مالیِ تیک تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive)، استراوس زلنیک (Strauss Zelnick)، مدیرعامل این شرکت، به صحبت دربارهی مطالب فوق پرداخته و از تاثیرات اقتصادی و عاطفی آن سخن بهمیان آورده است. زلنیک میگوید:
ما موضوع لیکها را بهشدت جدی میگیریم و درواقع اتفاقی که [برای GTA 6] افتاد، همهی ما را ناامید کرد و برای تیم توسعهدهنده نیز بسیار اذیت و ناراحتکننده بود. با این وجود اما این اتفاق هیچ تاثیر اقتصادی روی شرایط ما نگذاشت ولی از لحاظ عاطفی و شخصی، بهشدت برای سازندگان تاثیرگذار بود.
البته گفتههای زلنیک به معنی عالی بودن شرایط اقتصادی تیک تو اینتراکتیو و راکستار گیمز (Rockstar Games) نیست چراکه در همین کنفرانس خبری، اعلام شد که تیک تو جهت کاهش هزینهها و صرفهجویی 50 میلیون دلاری در تولید پروژهها، در برخی زمینهها اقدام به تعدیل نیروی انسانی خواهد کرد. وقتی از زلنیک دررابطه با این تعدیل نیرو سوال شد، وی پاسخ داد که موضوع اینطور که بهنظر میرسد نیست و درواقع تیک تو قصد ندارد افراد زیادی را در مقیاس بزرگ از کار بیکار کند. وی توضیح داد:
ما انتظار تعدیل نیرو بهصورت خیلی وسیع و گسترده، یا چیزی شبیه به این را نداریم. با این وجود اما متاسفانه تضمین نمیدهیم که تا تمام عمر، زندگی کاریِ کارمندانمان را تامین کنیم. بنابراین در برخی زمینههای مشخص، افرادی شغل خود را از دست خواهند داد اما من فکر میکنم این اتفاق بهشکلی متواضعانه و در مقیاسی کم، رخ خواهد داد.
تیک تو اعلام کرده است این کاهش هزینهها درواقع نتیجهی تاثیرات شرایط کلانِ اقتصادی بوده که موجب شده است تا شاخصهای مصرف کننده به سمت بازیهای بلاکباستر بزرگتر میل پیدا کند. اگرچه تیک تو اعتراف میکند که از این شرایط سود برده است اما روی بازیهای جدید (احتمالاً Marvel’s Midnight Suns که ماه دسامبر منتشر شد) و شاخصهای مصرف کنندهی برخی عناوین قدیمی روی کنسولهای بازی و رایانههای شخصی، تاثیرات منفی گذاشته است؛ مواردی که سایر شرکتهای فعال در حوزهی بازیها نیز اخیراً به آن اشاره کردهاند.
علاوهبر مطالب بالا، تیک تو اینتراکتیو گزارشی از آمار فروش بازیهای بزرگ این شرکت همچون GTA V و Red Dead Redemption 2 منتشر کرده است که جزئیات آن از طریق این نشانی در دسترس شماست.
منبع: IGN