هاست پرسرعت
خودرو

مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲؛ شرایط و نحوه پرداخت

مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲؛ شرایط و نحوه پرداخت

در این مقاله می‌خواهیم شرایط و جزئیات پرداخت مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۲ را خدمت شما عزیزان شرح دهیم پس همراه ما باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

مالیات خودرو لوکس چیست؟

خودروهای لوکس همواره جزو خبرسازترین بحث‌های بازار خودروی کشور بوده است و جدای از قوانین بحث‌برانگیز مربوط به تشخیص خودروی لوکس و استفاده از معیارهایی همچون حجم موتور، قیمت و… همواره عموم مردم توجه ویژه‌ای به چنین خودروهایی داشته‌اند. در چند سال اخیر تأکید ویژه‌ای بر اخذ مالیات از خانه‌ها و ماشین‌های لوکس وجود داشته است و ما نیز می‌خواهیم به بررسی شرایط و نحوه پرداخت این مالیات بپردازیم.

در همین زمینه بخوانید:

  • هزینه به نام زدن ماشین در محضر چقدر است؟
  • مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ + مدارک لازم
  • برگ سبز خودرو چیست؟ ۶ نکته و ۶ سؤال مهم
  • محاسبه بیمه شخص ثالث خودرو
  • جریمه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۲

بر اساس این قانون، از مالکان خودروهایی که ارزش روز آن‌ها از مبلغ مشخصی بیشتر باشد مبلغی به عنوان مالیات ماشین لوکس اخذ خواهد شد. همچنین درصورتی‌که فردی بیش از یک خودرو داشته باشد و قیمت تمامی خودروهای او از سقف مشخص شده در قانون فراتر رود می‌بایست نسبت به پرداخت مالیات خودروهای خود اقدام نماید. از جمله فاکتورهای مهمی که برای تعیین ویژگی‌های خودروی لوکس بکار می‌رود می‌توان به تاریخ ساخت و واردات، کشور و شرکت تولید کننده آن اشاره کرد.

مالیات خودرو لوکس شامل چه کسانی می‌شود؟

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، کلیه دارندگان خودروهای سواری لوکسی که ارزش آن‌ها بیش از ۳ میلیارد تومان باشد می‌بایست نسبت به پرداخت ۱ درصد مالیات نسبت به مازاد اقدام نمایند. بر همین اساس خودروهایی که قیمت زیر ۳ میلیارد تومان دارند از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. نکته مهم اینکه مالیات ماشین لوکس با مالیات نقل‌وانتقال خودرو که در زمان واگذاری وسیله نقلیه به فرد دیگری اخذ می‌شود تفاوت دارد.

سایت مالیات خودرو لوکس

جهت استعلام مالیات خودروهای لوکس ۱۴۰۲ می‌توان به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کرد. در این وب‌سایت علاوه بر بررسی و استعلام مالیات خودرو امکان پرداخت آنلاین مالیات نیز وجود دارد.

استعلام مالیات خودرو لوکس با کد ملی

همان‌گونه که گفته شد مالکان خودروهای لوکس می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir اقدام به ایجاد پرونده نموده و با وارد کردن مشخصات خود از جمله کد ملی میزان مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ خود را مشاهده کرده و آن را به‌صورت آنلاین پرداخت نمایند. همچنین درصورتی‌که مالک خودرو به میزان مالیات خود اعتراض داشته باشد می‌تواند از همین درگاه نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام نماید.

نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس

دولت همه‌ساله در قانون بودجه میزان مالیات خودروهای لوکس را بر اساس فاکتورهای گوناگونی تعیین می‌کند. به‌طور مثال در سال ۱۴۰۱ میزان مالیات ماشین لوکس بر اساس فاکتورهایی همچون سال تولید و واردات به کشور، شرکت و کشور تولید کننده، ارزش روز و… این‌گونه تعیین شده بود:

قیمت خودرو نسبت به مازاد میزان مالیات سالانه
۰ تا ۱۰ میلیارد ریال معاف از پرداخت مالیات
۱۰ تا ۱۵ میلیارد ریال ۱۰ میلیارد ریال ۱%
۱۵ تا ۳۰ میلیارد ریال ۱۵ میلیارد ریال ۲%
۳۰ تا ۴۵ میلیارد ریال ۳۰ میلیارد ریال ۳%
بالاتر از ۴۵ میلیارد ریال ۴۵ میلیارد ریال ۴%

اما بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، هر خودرویی با ارزش بالاتر از ۳ میلیارد تومان به عنوان خودروی لوکس شناخته می‌شود و مالک آن می‌بایست برای پرداخت ۱ درصد مالیات نسبت به مازاد قیمت آن اقدام کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا