مایکروسافت به دنبال ایجاد اکوسیستم جهانی بازی با ایکسباکس باز و مبتنی بر ویندوز

مایکروسافت به دنبال ایجاد اکوسیستم جهانی بازی با ایکسباکس باز و مبتنی بر ویندوز
به گزارش gsxr و به نقل از تکاسپات، در گفتوگویی مفصل با TPBN، ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت، از طرحهایی سخن گفت که قرار است آینده بازیهای ویدئویی را در این شرکت بازتعریف کنند.
نادلا تأکید کرد که هدف مایکروسافت، ایجاد پلتفرمی باز است که بازیها را در همه دستگاهها – از کنسول و رایانه گرفته تا موبایل، تلویزیون و فضای ابری – در دسترس قرار دهد. او با اشاره به خرید عظیم اکتیویژن بلیزارد در سال ۲۰۲۳، گفت این معامله مایکروسافت را به یکی از بزرگترین ناشران بازی در جهان تبدیل کرده و زمینه را برای حضور همهجانبه در بازار فراهم کرده است.
به باور نادلا، ریشههای مایکروسافت در بازی بسیار قدیمی است و از زمان عرضه Flight Simulator آغاز شده است. ویندوز هنوز هم بزرگترین بستر بازی در جهان محسوب میشود و زیربنای فروشگاههایی چون Steam و Epic Games Store است. او حتی ویندوز را «بزرگترین کسبوکار بازی» جهان توصیف کرد.
در مورد نسل بعدی ایکسباکس، نادلا از تغییر اساسی در فلسفه سختافزاری شرکت خبر داد. طبق گزارشها، کنسول آینده ترکیبی از رایانه شخصی و کنسول سنتی خواهد بود؛ سیستمی باز که از فروشگاههای شخص ثالث پشتیبانی کرده و با بازیهای قدیمی ویندوز و ایکسباکس سازگار است. به گفته نادلا، این رویکرد میتواند مرز دیرینه میان بازیهای کنسولی و رایانهای را از میان بردارد.
نادلا در ادامه، بزرگترین تهدید صنعت بازی را نه رقابت کنسولی، بلکه رشد انفجاری محتوای کوتاه در پلتفرمهایی مانند تیکتاک و یوتیوب دانست که توجه کاربران را از بازیها منحرف کردهاند. او تأکید کرد که صنعت بازی باید «شکلهای تازهای از رسانههای تعاملی» خلق کند تا دوباره مخاطبان را درگیر سازد.
به گفته او، مایکروسافت قصد دارد ضمن حفظ سودآوری، بر نوآوری تمرکز کند و با ترکیب توان ویندوز، اکتیویژن بلیزارد و سختافزار باز، آینده صنعت بازی را متحول سازد.





