مایکروسافت: حذف Call of Duty از روی پلی استیشن از نظر تجاری منطقی نیست
مایکروسافت: حذف Call of Duty از روی پلی استیشن از نظر تجاری منطقی نیست
خانم ریما الایلی (Rima Alaily)، نایب رئیس گروه حقوق رقابتی مایکروسافت، گفته که افرادی که به خاطر Call of Duty پلی استیشن را به مقصد ایکس باکس ترک میکنند بسیار کوچک بوده و به تواناییهای سونی برای رقابت ضربه نخواهد زد.
مایکروسافت در پروسهی نهایی کردن خرید ۶۹ میلیارد دلاری خود یعنی شرکت اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) به موانع مختلفی برخورد کرده است. این موانع در واقع گروههای تعدیلکنندهی بازار در سرتاسر جهان مثل کمیسیون فدرال تجارت در آمریکا، کمیسیون اروپایی و سازمان CMA در بریتانیا هستند. گروههای مذکور همه نگرانی خود از بابت ضربه دیدن بازار و رقابت سالم در صورت نهایی شدن این معامله را ابراز کردهاند.
یکی از نکات اصلی که سونی هم بارها به آن اشاره کرده توانایی مایکروسافت در انحصاری کردن فرنچایز Call of Duty در صورت خرید اکتیویژن بلیزارد است. با این حال این شرکت بار دیگر بیانیهای را در این رابطه منتشر کرده و گفته که ابدا قصد این کار را ندارد و انجام این کار از نظر تجاری اصلا و ابدا منطقی نیست. نایب رئیس گروه حقوق رقابتی مایکروسافت یعنی ریما الایلی در مصاحبهای با Axios گفته:
همانطور که بارها گفتهایم؛ حذف سری Call of Duty از پلتفرم بزرگی مثل پلی استیشن اصلا از نظر تجاری منطقی نیست.
او همچنین افزوده که طبق نظرسنجی مایکروسافت، تنها ۳ درصد از بازیکنان پلی استیشن در صورت انحصاری شدن Call of Duty به ایکس باکس کوچ خواهند کرد. به گفتهی الایلی این عدد برای ضربه زدن به تواناییهای پلی استیشن و همچنین سوددهی به مایکروسافت بسیار کوچک است.
البته مایکروسافت بارها تاکید داشته که ابدا قصد تبدیل کردن Call of Duty به یک فرنچایز انحصاری را ندارد. این شرکت قدمهای قانونی لازم برای اثبات ادعای خود را هم برداشته و با شرکتهایی مثل نینتندو و انویدیا قراردادهایی ده ساله را در این رابطه امضا کرده است. قراردادی مشابه برای سونی هم روی میز است، اما شرکت ژاپنی آن را هنوز نپذیرفته است.
خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت به احتمال زیاد توسط تعدیلکنندگان اتحادیهی اروپا تایید خواهد شد. گزارشات اخیر مدعی شدهاند که CMA بریتانیا هم به احتمال زیاد چراغ سبز را به این معامله نشان خواهد داد.