هاست پرسرعت
بازی

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما

برخی از فیلم‌های ابرقهرمانی در طی سال‌های اخیر به حدی فاجعه‌ آمیز ظاهر شده‌اند که آمار و ارقام ضررهای مالی آن‌ها بسیار فجیع می‌باشد.

تبلیغات

سرمایه‌ گذاری در ژانر ابرقهرمانی حکم کارخانه چاپ پولی را برای کمپانی‌های فیلم‌سازی دارد که با کمترین ریسک و خلاقیت، می‌توانند میلیون‌ها دلار سود سرشاری را به دست آوردند که نمونه بارز این مسئله را می‌توان در دنیای سینمایی مارول مشاهده کرد که از فاز نخست خود تاکنون علی‌رغم ایده‌های تکراری و بدون هیچ خلاقیتی، گیشه باکس آفیس را به تصاحب خود درآورده و حتی بدترین پروژه‌های سینمایی آن‌ها نیز فروش قابل توجهی را در گیشه بین المللی به ثبت می‌رساند.

با این حال در این بین نیز شاهد پروژه‌های ابرقهرمانی بسیار فاجعه آمیز، مبتذل و احمقانه‌ای نیز هستیم که در گول زدن مخاطب عام سینما ناموفق ظاهر شده و اکرانی آبروریزانه را در گیشه جهانی تجربه می‌کند. پروژه‌هایی که کمپانی‌های فیلم‌سازی بزرگی همچون برادان وارنر و فاکس قرن بیستم سابق برای پر زرق و برق نشان دادن آن‌ها متحمل هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی گسترده‌ای شده که گاهاً این هزینه‌ها با اعداد و ارقام عجیب و قابل توجهی گره خورده نه تنها هیچ بازگشتی برای این کمپانی‌های فیلم‌سازی نداشته، بلکه حتی ضرر و زیان‌های قابل توجهی را نیز برایشان به همراه داشته است که باعث شده تا برنامه ریزی برای دنیاهای سینمایی این آثار ابرقهرمانی تمام و کمال نابود شود.

پروژه‌های پرهزینه و پرمدعایی که ضرر و زیان‌های فراتر از ۱۰۰ میلیون دلار را به کمپانی‌های فیلم‌سازی اعمال کرده و در این مقاله به سراغ برخی از آن‌ها رفته و نگاهی به میزان ضررشان خواهیم داشت.

فیلم The New Mutants (جهش‌یافته‌های جدید) محصول سال ۲۰۲۰

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما
  • کارگردان: جاش بون
  • میزان ضرر و زیان مالی: ۱۱۱ میلیون دلار

فیلم The New Mutants بر روی کاغذ از ایده‌ای جذاب و بکر بهره می‌برد و آن هم روایت داستانی ابرقهرمانی در بستری از ژانر وحشت بود که در زمان معرفی شگفتی مخاطبین را در پی داشت.

با این حال عدم برنامه ریزی مناسب کمپانی فاکس قرن بیستم و سپس فروش آن‌ها به کمپانی دیزنی سبب شد تا این فیلم که در سال ۲۰۱۷ پروسه فیلم‌برداری آن به پایان رسیده بود، ۳ سال به حاشیه رانده شده و در نهایت نیز در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا اکران شد که با توجه به بودجه‌ای ۸۰ میلیون دلاری، تنها ۴۹ میلیون دلار فروش داشت و ضرری ۱۱۱ میلیون دلاری را به کمپانی دیزنی وارد نمود. ایده بکر The New Mutants در محصول نهایی یک فاجعه تمام عیار بود که در ترکیب با تاخیر ۳ ساله در اکران، عملاً از یاد مخاطبین فراموش شد و تنها عده‌ای معدود خریدار بلیط برای تماشای این پروژه شکست خورده شدند.

فیلم Shazam! Fury of the Gods (شزم! خشم خدایان) محصول سال ۲۰۲۳

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما
  • کارگردان: دیوید اف. سندبرگ
  • میزان ضرر و زیان مالی: ۱۱۷ میلیون دلار

به لطف برنامه ریزی استادانه کمپانی برادران وارنر برای خلق دنیای سینمایی دی‌سی، پروژه‌های متعددی در سال‌های اخیر قربانی حماقت‌های این کمپانی شدند که با Shazam! Fury of the Gods به سراغ آن‌ها خواهیم رفت.

فیلم Shazam در سال ۲۰۱۹ موفقیتی نسبتی برای استودیو دی‌سی به شمار می‌رفت. با این حال عدم برنامه ریزی صحیح کمپانی برادران وارنر و قهر مخاطبین عام سینما با دنیای سینمایی دی‌سی و مهمتر از همه، دخالت‌های بی‌جای دوئین جانسون در اعمال تغییراتی پر سر و صدا همگی دست به دست هم دادند تا دنباله آن یعنی Shazam! Fury of the Gods عملاً به اثری بسیار سطحی و دسنه چندم بدل گردد که هیچکس علاقه‌ای برای تماشای آن در سینما نداشته باشد و چنین اتفاق تاسف‌باری ضرر و زیان مالی ۱۱۷ میلیون دلاری را برای این پروژه به ثبت رسانده است.

فیلم Cat Woman (زن گربه‌ای) محصول سال ۲۰۰۴

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما
  • کارگردان: پیتوف
  • میزان ضرر و زیان مالی: ۱۱۸ میلیون دلار

پس از موفقیت فیلم Batman Returns (بازگشت بتمن) در سال ۱۹۹۲ و هنرنمایی تماشایی میشل فایفر در قامت زن گربه‌ای، کمپانی برادران وارنر خواهان ساخت اثری اختصاصی حول محور وی بود که تا سال ۲۰۰۴ این مسئله به طول انجامید.

فیلمی اختصاصی که با حضور هلی بری به نام Cat Woman که عملاً تنها نام زن گربه‌ای را یدک می‌کشید و نه تنها سنخیتی با یکی از ضدقهرمان‌های محبوب دی‌سی نداشت، بلکه از روایتی کلیشه‌ای با جلوه‌های بصری زشت و سکانس‌های مبارزه احمقانه‌ای بهره می‌برد که حتی ستاره آن یعنی خود هلی بری نیز از به یاد آوردن چنین پروژه‌ای احساس خجالت و شرم می‌کند. در حالی که ۱ سال بعد کریستوفر نولان وارد میدان شد تا دنیای دی‌سی را تکانی اساسی دهد اما در هر حال باید گفت که فیلم Cat Woman با بودجه‌ ۱۰۰ میلیون دلاری تنها به فروش ۸۲ میلیون دلار در سال ۲۰۰۴ اکتفا کرد و ضرری ۱۱۸ میلیون دلاری را به کمپانی برادران وارنر متحمل کرد.

فیلم Black Adam (بلک آدام) محصول سال ۲۰۲۲

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما
  • کارگردان: ژائومه کولت-سرا
  • میزان ضرر و زیان مالی: ۱۲۷ میلیون دلار

همانطور که پیشتر اشاره کرده بودیم، دنباله فیلم شزم قربانی دخالت‌های دوئین جانسونی شد که در نظر داشت تا با فیلم Black Adam به مرکز توجه دنیای سینمایی دی‌سی تبدیل شود.

تبلیغات

با این حال نه تنها شخصیت دسته چندم بلک آدام عملاً پتانسیل بر دوش کشیدن تمام بار دنیای سینمایی دی‌سی را نداشت و دوئین جانسون غرق در توهم خود بزرگ بینی گشته بود، بلکه در بحبوحه اکران این فیلم، جیمز گان وارد میدان شد و مدیریت دنیای سینمایی جدیدی را بر عهده گرفت که همه چیز را از صفر شروع می‌کرد و این مسئله باعث شد تا مخاطبین از تماشای ساخته پرمدعای دوئین جانسون سر باز بزنند. اتفاقی که باعث شد تا فیلم Black Adam با بودجه‌ ۲۶۰ میلیون دلاری، علی‌رغم فروش ۳۹۳ میلیون دلار در گیشه اما ضرری ۱۲۷ میلیون دلاری را به کمپانی برادران وارنر متحمل شود.

فیلم Fantastic Four (چهار شگفت‌انگیز) محصول سال ۲۰۱۵

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما
  • کارگردان: جاش ترانک
  • میزان ضرر و زیان مالی: ۱۴۲ میلیون دلار

پس از موفقیت چشمگیر X-Men: Days of Future Past (مردان ایکس: روزهای گذشته آینده)، کمپانی فاکس تصمیم گرفت تا به تقلید از استودیو مارول، دنیای ابرقهرمانی خود را نیز گسترش داده و خود را تنها محدود به جهش یافته‌ها نکند.

تصمیم آن‌ها منجر به ساخت فیلم پرحاشیه و جنجالی Fantastic Four در سال ۲۰۱۵ شد که پروسه تولید کابوس‌وارانه‌ای را پشت سر گذاشت و عملاً تیم تولید درگیر جنگی عجیب و غریب در پشت صحنه شدند که باعث گشت تا این پروژه ابرقهرمانی رکورد دریافت جایزه تمشک طلایی را شکانده و با بودجه ۱۵۵ میلیون دلار، فروشی بالغ بر ۱۶۸ میلیون دلار را در گیشه جهانی رقم زده و ضرری ۱۴۲ میلیون دلاری را برای کمپانی فاکس به ارمغان بیاورد که تمامی برنامه آن‌ها برای گسترش دنیای ابرقهرمانی‌شان را با خاک یکسان کرد و آبروریزی پر سر و صدایی را برای کارگردان، بازیگران و عوامل پشت صحنه Fantastic Four به همراه داشت.

فیلم Dark Phoenix (دارک فینکس) محصول سال ۲۰۱۹

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما
  • کارگردان: سیمون کینبرگ
  • میزان ضرر و زیان مالی: ۱۴۸ میلیون دلار

کمپانی‌های فاکس و برادران وارنر به طرز عجیبی رقابت شدیدی برای اکران پروژه‌های ابرقهرمانی شکست خورده دارند که به لطف خریداری شدن فاکس توسط دیزنی، در این عرصه برادران وارنر بی‌رقیب به راه خود ادامه می‌دهد.

آخرین ساخته ابرقهرمانی کمپانی فاکس به نام Dark Phoenix که در سال ۲۰۱۹ اکران شد، به جای آن که بر حماسه قیام فینکس تمرکز داشته باشد، شوی مبتذلانه‌ای از بدترین ویژگی‌های ژانر ابرقهرمانی تاریخ سینمایی بود که خشم و تنفر بینندگانش را به همراه داشت و ماجراجویی‌های خاطره‌انگیز مردان ایکس در سینما را به طرز تاسف‌باری به پایان رساند. اثری که با بودجه ۲۰۰ میلیون دلار، تنها ۲۵۲ میلیون در گیشه فروش داشت و کمپانی فاکس را با ضرری ۱۴۸ میلیون دلاری برای دیزنی به یادگار گذاشت.

فیلم The Flash (فلش) محصول سال ۲۰۲۳

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما
  • کارگردان: اندی موسکیتی
  • میزان ضرر و زیان مالی: ۱۷۷ میلیون دلار

آخرین دسته گل کمپانی برادران وارنر فیلم The Flash می‌باشد که در کمال تاسف، ایده آن می‌توانست بزرگترین رویداد دنیای سینمایی دی‌سی لقب بگیرد.

ایده ساخت فیلم فلش از دهه ۱۹۸۰ میلادی به میان آمد و پس از ورود زک اسنایدر به ژانر ابرقهرمانی و ساخت فیلم Man Of Steel (مرد پولادین) در سال ۲۰۱۳ تصمیم بر این شد تا فیلم اختصاصی او با حضور ازرا میلر تولید شود. با این حال نبود هیچ برنامه ریزی عاقلانه‌ای برای مدیریت دنیای سینمایی دی‌سی و حواشی ازرا میلر پروسه تولید فیلم The Flash را یک دهه به تاخیر انداخت و در نهایت نیز زمانی اکران شد که مخاطبین سینما هیچ علاقه‌ای به DCEU نداشتند. عدم علاقه مخاطبین به دنیای سینمایی فعلی دی‌سی و فیلم‌نامه‌ای احمقانه و جلوه‌های ویژه کارتونی The Flash همگی دست به دست یکدیگر دادند تا ایده جاه‌طلبانه فلش‌پوینت به شکست سنگینی بدل گردد که با وجود بودجه ۲۲۰ میلیون دلاری، تنها ۲۶۸ میلیون دلار در گیشه فروش کرده و ضرر هنگفت ۱۷۷ میلیون دلاری را نصیب سازندگانش نماید.

فیلم Green Lantern (فانوس سبز) محصول سال ۲۰۱۱

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما
  • کارگردان: مارتین کمبل
  • میزان ضرر و زیان مالی: ۱۸۰ میلیون دلار

در سال ۲۰۱۱ کمپانی برادران وارنر با ساخت و اکران فیلم Green Lantern در نظر داشت تا دنیای سینمایی دی‌سی را پایه گذاری نماید که در نهایت با یک آبروریزی فاجعه آمیز در ژانر ابرقهرمانی کار خود را پایان داد.

این کمپانی تصور می‌کرد که با خرج بودجه ۲۰۰ میلیون دلار و آوردن ستارگان محبوب سینما می‌تواند ضعف‌های فیلم‌نامه و روایت کودکانه پروژه خود را پنهان نماید. با این حال مخاطبین باهوش‌تر از آن هستند که خام چنین زرق و برق پوچی شوند و در نتیجه نیز فیلم Green Lantern که مسئولیت سنگینی بر دوش داشت و یکی از ابرقهرمانان نادیده گرفته شده در سینما را به تصویر می‌کشید، با فروش ۲۲۰ میلیون دلاری به کار خود پایان داد و ۱۸۰ میلیون دلار ضرر و زیان مالی را برای برادران وارنر از خود به یادگار گذاشت.

فیلم The Suicide Squad (جوخه خودکشی) محصول سال ۲۰۲۱

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما
  • کارگردان: جیمز گان
  • میزان ضرر و زیان مالی: ۲۰۲ میلیون دلار

در دنیای سینمایی دی‌سی حتی فیلم جذاب و ارزشمندی همچون The Suicide Squad نیز در دام حماقت‌های کمپانی برادران وارنر گرفتار شده تا به یک شکست تجاری بزرگ تبدیل شود.

زمانی که خبر پیوستن جیمز گان به دنیای سینمایی دی‌سی مطرح شد، همگان از ساخت پروژه The Suicide Squad شگفت‌زده شده بودند. با این حال چنین پروژه‌ای که از کیفیتی قابل توجه در فیلم‌نامه و داستان بهره می‌برد، با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه شد و هم‌زمانی اکران آن با پخش در سرویس استریم باعث شد تا اثر ۱۸۵ میلیون دلاری جیمز گان، به تنها ۱۶۸ میلیون دلار فروش در گیشه اکتفا کرده و ضرر ۲۰۲ میلیون دلاری را نصیب کمپانی برادران وارنر نماید. عدم برنامه ریزی مناسب برای بازه زمانی اکران را موقعی می‌توان متوجه شد که Suicide Squad سال ۲۰۱۶ با کیفیتی به مراتب پایین‌تر، فروشی ۷۴۷ میلیون دلاری را به ثبت رساند و حتی پروژه نادیده گرفته شده‌ای همچون Birds of Prey (پرندگان شکاری) نیز در بحبوحه اکران خود سودآور ظاهر شده بود!

فیلم Wonder Woman 1984 (زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴) محصول سال ۲۰۲۰

متضررترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما
  • کارگردان: پتی جنکینز
  • میزان ضرر و زیان مالی: ۲۳۰ میلیون دلار

در نهایت می‌رسیم به یگانه شاهکار دخالت‌های کمپانی برادران وارنر یعنی Wonder Woman 1984 که با اقتدار به عنوان متضررترین فیلم ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما به شمار می‌رود.

در حالی که دنیای سینمایی دی‌سی در ابتدای راه، چندان قدرتمندانه قدم برنداشت اما فیلم Wonder Woman در سال ۲۰۱۷ موفقیتی تمام عیار برای کمپانی برادران وارنر بود که با فروش ۸۸۲ میلیون دلاری خود به عنوان پرفروش‌ترین فیلم با محوریت ابرقهرمانی زن در تاریخ سینما تا آن زمان لقب گرفت. چنین موفقیتی سازندگانش را دچار توهم خود بزرگ‌بینی کرد که به قول معروف هرچیزی که بسازند، با استقبال مخاطبین مواجه خواهد شد. با این حال دنباله این پروژه جذاب که Wonder Woman 1984 نام دارد، به کلکسیونی از تمام ویژگی‌های منفی بدل گشت که با همه گیری ویروس کرونا حتی فرصت نفس کشیدن در گیشه پیدا نکرد و پخش همزمان در سرویس استریم نیز تیر آخری بر پیکر پروژه ۲۰۰ میلیون دلاری‌ای پتی جنکینز بود که با فروش فاجعه‌بار ۱۶۹ میلیون دلار، ضرر و زیان هنگفت و وحشتناک ۲۳۰ میلیون دلار را به سازندگانش متحمل نمود.


به عقیده شما دلیل حضور چندین و چند پروژه از کمپانی برادران وارنر در این مقاله به چه عواملی بستگی داشته است؟ آیا دنیای سینمایی جدید دی‌سی می‌تواند ورق را برای ابرقهرمانان ناکامش برگرداند؟ با توجه به وضعیت فعلی ژانر ابرقهرمانی، در سال‌های آینده شاهد گسترش چنین ضرر و زیان‌های مالی فجیعی خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما درباره این مقاله به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

AMIR WAZOWSKIKRATOSEFAN1DrakeAMIN12GBسهند نظریnobodyYellow-samuraiCameraManامیر حسینهادی صفائیessi007Sami 227Mehdi10FAli_pxSepehrPeter ParkerRichmanباسم ابن اسحاقAHCmore

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا