هاست پرسرعت
خودرو

مرسدس در خودروهای برقی خود از باطری‌های بی وای دی استفاده خواهد کرد

مرسدس در خودروهای برقی خود از باطری‌های بی وای دی استفاده خواهد کرد

طبق گزارش‌ها، مرسدس بنز از سال ۲۰۲۵ تولید مدل‌های الکتریکی جدید با باطری‌های بی‌وای‌دی را آغاز خواهد کرد که اولین مدل آن‌ها، نسل بعدی CLA خواهد بود.

به گزارش یکی از روزنامه‌های چینی به نقل از یکی از مقامات مرسدس بنز، این شرکت آلمانی قصد دارد از باطری‌های بی‌وای‌دی در خودروهای الکتریکی آیندهٔ خود استفاده کند. اولین خودروی مرسدس که به باطری‌های بلید (Blade) بی‌وای‌دی مجهز می‌شود، کانسپت CLA با پلت‌فرم ۸۰۰ ولتی MMA خواهد بود. مرسدس تولید خودروهای مجهز به باطری‌های بی‌وای‌دی را در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد اما اینکه آیا آلمانی‌ها از این باطری‌ها فقط برای بازار چین استفاده خواهند کرد یا در نسخه‌های بین‌المللی هم شاهد باطری‌های بلید خواهیم بود فعلاً مشخص نیست.

مرسدس در خودروهای برقی خود از باطری‌های بی وای دی استفاده خواهد کرد

کانسپت CLA که در نمایشگاه مونیخ رونمایی شد، پیش‌نمایشی از نسل بعدی مدل‌های کامپکت مرسدس محسوب می‌شود. انتظار می‌رود نسخهٔ تولیدی این خودرو در سال ۲۰۲۵ با برد ۷۵۰ کیلومتری راهی بازار شود. سابقهٔ همکاری بی‌وای‌دی و مرسدس به سال ۲۰۱۰ بازمی‌گردد که دو شرکت جوینت ونچری بنام دنزا را ایجاد کردند. این برند اما هرگز موفق نبود و به همین دلیل، مرسدس در دسامبر ۲۰۲۱ از جوینت ونچر خارج شد و تنها ۱۰ درصد از سهام خود از دنزا را نگه داشت. زمانی که بی‌وای‌دی کنترل کامل این برند را در اختیار گرفت، همه‌چیز تغییر کرد و دنزا ظرف یک سال و نیم، تحویل سه خودروی الکتریکی جدید را آغاز کرد و فروش آن در جولای امسال به ۱۱,۱۴۶ دستگاه رسید.

مرسدس در خودروهای برقی خود از باطری‌های بی وای دی استفاده خواهد کرد

مثل اکثر برندهای لوکس، مرسدس در خودروهای الکتریکی خود از باطری‌های نیکل منگنز کبالت (NMC) استفاده می‌کند که چگالی انرژی بالاتری نسبت به باطری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) دارند. بااین‌حال، باطری‌های NMC علاوه بر قیمت بالاتر، مشکلات دیگری هم دارند. در این باطری‌ها از فلزات گران‌بها مثل کبالت استفاده می‌شود که استخراج آن تأثیرات زیست‌محیطی منفی را به دنبال دارد. باطری‌های LFP اما هرچند چگالی انرژی کمتری دارند اما بدون کبالت بوده و ارزان‌تر هستند. به همین دلیل اخیراً بسیاری از خودروسازان برای مدل‌های الکتریکی خود به باطری‌های LFP روی آورده‌اند مثل تسلا که استفاده از این باطری‌ها را در مدل Y ساخت آلمان شروع کرده است.

مرسدس در خودروهای برقی خود از باطری‌های بی وای دی استفاده خواهد کرد

این در حالی است که تسلا هم در برخی نسخه‌های مدل ۳ از باطری‌های بی‌وای‌دی استفاده می‌کند و قبلاً ۱۰ گیگاوات ساعت از این باطری‌ها را سفارش داده است. در آوریل ۲۰۲۱ ایلان ماسک اعلام کرد در آینده دوسوم خودروهای تسلا از باطری‌های LFP و یک‌سوم از باطری‌های NMC استفاده خواهند کرد. تسلا اما تنها شرکتی نیست که از باطری‌های بی‌وای‌دی استفاده می‌کند زیرا تویوتا نیز دومین خودروی الکتریکی خود یعنی bZ3 را با باطری‌های LFP، موتورهای الکتریکی و بسیاری از دیگر تکنولوژی‌های این شرکت چینی تولید کرده است.

علاوه بر این، ماه گذشته مشخص شد کیا EV5 ساخت چین هم به باطری‌های LFP بی‌وای‌دی مجهز می‌شود درحالی‌که برخی مدل‌های هیبریدی لینکلن ناتیلوس و زفیر هم از این باطری‌ها استفاده می‌کنند. اولین گزارش‌ها در مورد همکاری مرسدس با بی‌وای‌دی در زمینهٔ باطری در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. در آن زمان گفته شد مرسدس از سال ۲۰۲۴ تولید خودروهای الکتریکی با باطری‌های بی‌وای‌دی را آغاز خواهد کرد. CLA الکتریکی قرار است خودرویی مقرون‌به‌صرفه برای رقابت با تسلا مدل ۳ باشد و بنابراین منطقی است که مرسدس باطری‌های گران‌تر NMC را با نمونه‌های LFP جایگزین کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا